"Snigeldynamit" i borrhålen som expanderar på ett dygn har jag för mig, spräcker berg. Vet inte hur vanlig användningen är, men verkar vara en bra ide. Inget som flyger omkring. Om man nu inte har djävligt ont om tid.
Min svärfar cyklade helt lugnt på gatan, när han hörde ett våldsamt brak bakom sig. Ett gigantisk ekträd hade plötsligen gett upp och fallit tvärs över vägen. Hade han kommit en sekund senare, hade han definitivt krossats.
Det var ett ganska rejält arbete att såga och röja, så kommunen gjorde det inte fören dagen efter, så jag hann se förödelsen. Kommer inte ihåg, men jag har för mig att det båst rejält dagen innan, vilket sannolikt försvagat trädet.
I vintras när jag efter en dags bortvaro gick hem, hördes hela tiden knallar slumpvis runt ikring. Först när jag såg orsaken, begrep jag, och det blev obehagligt att gå hem. Det hade kommit ordentligt med blötsnö dagen innan, och smällarna jag hörde, var slumpmässiga tjocka trädgrennar som snäppte av från stammarna. Vi håller fortfarande på och röjer fallna träd runt ikring på ön. Rejält "skräpigt" har det sett ut.
Annars när folk ojar sig - oftast gnälliga tanter - och vill få diverse träd fällda bara för att de växer lutande brukar jag säga att "man behöver väl f-helvete inte stå under trädet när det stormar!"
Nu är jag litet trädkramare och vill inte bli av med annorlunda vackert växande träd. Det är urskog på ön, för det har alltid varit för dyrt och svårt att ta virke, så det finns ganska gott om sådana. Jag såg till att få skogen skyddad, och en man från skogsvårdsstyrelsen sa till mig att han hittat månghundraåriga levande tallar. Jag visste inte ens att tallar kunde bli så gamla!
Det är alltså tveksamt om vi ens får fälla träd i skogarna. Dessutom blir det väldigt fult med konstjorda sågade stubbar i en "John Bauer skog", där det tom växer droppformad hängmossa på trädgrenarna. Jag har aldrig sett sådan någon annanstans, vilket sannolikt beror på att träden måste vara minst nåt i stil med 150 år gamla för att mossan skall växa, har jag läst mig till.
Den här råkade jag röra, så den föll ner på mig. men den är extrem lätt, så någon rörelseenergi är inte värt att prata om.

Den skall vara litet mer grönaktig, den här hänger i ett fönstr hemma och har solblekts. (Tavlorna direkt bakom är fotokopior på 10m luftpistoltavlor. Nödösning när tavlorna var slut.

)
För att följa länken så måste du registera dig.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.