Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
vettedax skrev:Kul å följa dig ...men tål verkligen en kolsyretub trycket...kolsyra är väl bara 60 bar ???
vasatheking skrev:sådega isär en kolsyre tub för att jag var nyfiken... skulle gissa att godstjockleken i stål är god för 600-700bar men det är alltid gängorna med anslutningar som begränsar...
Luftpangarn skrev:vettedax skrev:Kul å följa dig ...men tål verkligen en kolsyretub trycket...kolsyra är väl bara 60 bar ???
Eftersom man här plockar ut tryckreglerad luft, är inte fylltrycket i tuben avgörande. Tuben är gjord för sådär 60 bar, och då lär säkerhetsmaginalen vara 3ggr det värdet. Och fylla till 180 bar är ju inte så tokigt.
Vad jag förstår så fyller man bara ett CO2 vapen med luft utan tryckregulator, kan man behöva något kraftigare hammarfjäder. Det är i alla fall vad de gör på Umarex/Hämmerli 850 / M2. Där köper de hammarfjädern till Walther Dominator och byter till den. Det är exakt samma grundkonstruktion, men säljs som icke tryckreglerat PCP. (Liksom Rotex
Dessutom säljs samma svarta ståltub med mässingsäbdar som antingen 2x12g adapter, eller som PCP tub vad det verkar, för jag har den som2x12g, och det är våldsamt tjockt stålgods i den tuben. Skall jag gissa, så ja, åtskilliga hundra bar lär själva tuben tåla.
Den "lilla" Walther 2x12g adaptern är det en person som fyller med luft till sin Walther bygelrepeter. Vill minnas att han fyllde till 120bar.
(Man skulle kunna provtrycka på ett litet "felaktigt" sätt. Man skall egentligen provtrycka helt hydrauliskt, för då kan det inte explodera om tuben brister. Men jag gör så här med mina modellångpannor, att jag fyller den till 100% med vatten som man skall, men jag använder faktiskt en luftpump för att höja trycket i pannan. Det rymms så litet luft i, att någon explosionsrisk inte föreligger. Läcker det vatten, är pannan inte tät. Det är litet olika skolor kring provtryck, men kort på 3ggr max normalt arbetstryck, sedan sänka till kanske 2ggr och hålla trycket där en kvart eller så.)vasatheking skrev:sådega isär en kolsyre tub för att jag var nyfiken... skulle gissa att godstjockleken i stål är god för 600-700bar men det är alltid gängorna med anslutningar som begränsar...
Kan du förklara litet mera kring det där med gängor och anslutningar? Som att tex eventuellt igängade lock skulle släppa?
vettedax skrev:Härligt ju... Blev ju kanonbra.... Nog många som får samma ideer nu... dessa bössor har ju gått att få tag i till billigt pris på tradera mm. sp
Eca gärna ner kostnader å vart du köper
vasatheking skrev:vettedax skrev:Härligt ju... Blev ju kanonbra.... Nog många som får samma ideer nu... dessa bössor har ju gått att få tag i till billigt pris på tradera mm. sp
Varför är du inte med i Onsala klubben så du kan va med och tjata IRL
vettedax skrev:vasatheking skrev:vettedax skrev:Härligt ju... Blev ju kanonbra.... Nog många som får samma ideer nu... dessa bössor har ju gått att få tag i till billigt pris på tradera mm. sp
Varför är du inte med i Onsala klubben så du kan va med och tjata IRL
Ja säg det ?? har ju flera intressen som jag gillar å skall jag gå med i nån klubb blir det nog Kungsbacka modelflygklubb...hållt på en del med RC heli å har flera nya som väntat...men men..man vet aldrig...
vettedax skrev:hållt på en del med RC heli å har flera nya som väntat...men men..man vet aldrig...
börne skrev:vettedax skrev:hållt på en del med RC heli å har flera nya som väntat...men men..man vet aldrig...
Varför inte visa upp några av dessa i en off topic tråd, kul att se ju![]()
Aldrig haft nån riktigt seriös RC bil mer än en begagnad rätt ok maskin jag köpte när man var ung, kul ett tag sedan tog brudarna över
Sånt här kan jag snöa in & kolla på hur länge som helst![]()
vettedax skrev:Blev lite fel med korten nyss men jag skall ta nya å berätta mer sen
Martin skrev:vettedax skrev:Blev lite fel med korten nyss men jag skall ta nya å berätta mer sen
Intressant ämne, men skapa en ny tråd under "Övrigt snack" så vi inte sabbar vasatheking´s C60 tråd.
vasatheking skrev:För att följa länken så måste du registera dig.
50m, lite svårare att hålla tajta grupper i vinden. Det ät ju bara 10J.
gubbe skrev:vasatheking skrev:För att följa länken så måste du registera dig.
50m, lite svårare att hålla tajta grupper i vinden. Det ät ju bara 10J.
Ser fantastiskt bra ut tycker jag.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster