Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
vettedax skrev:Kom ihåg att om du zoomar med billiga sikten så ändrar sig allting. Bara dyrare sikten som klarar det.
Tenere skrev:vettedax skrev:Ok då har du alla justeringar... Rätt avstånd till siktet är när du har full bild ända ut i siktet..bakersta justeringen är bara för hårkorset som skall va skarpt om du tittar upp i himlen... sen har du skärpan för avståndet längst fram... När den är rätt inställd skall du om du lägger bössan på sidan riktad mot målet på nått mjukt. uggla runt med ögat i siktet utan att vidröra bössan. Du kommer se att hårkorset flyttar sig allt eftersom du ändrar ur du tittat. Rätt inställt här är när hårkorset är på samma ställe oavsett hur du uggla runt med ögat. brukar ta en stund innan man får till det. Där kan man nu göra nån markering på siktet med en tejp tex. prova detta
Grymt tips ska prova runt lite! Då är jag med på vad den där bakersta ringen gör också.
vettedax skrev:Ja det lönar sig att va noga.. synd bara att kikarsikten som är bra är så dyra.
vettedax skrev:kanongrejer ju..
Luftpangarn skrev:Jag blir litet förbannad. Att i en tråd för en absolut nybörjare, som vill ta reda på om luftskytte alls är någon hobby han kanske är intresserad av, typ säga att det inte går att skjuta med billigare grejor än ett luftgevär för 4'000kr + ett sikte för 4'500kr = 8'500kr - för en djäkla nybörjaruppsättning! Vad är det för djävla dumheter!?
SWEcerb skrev:Inte läst igenom hela tråden än. Men som förslag på rimligt kikarsikte så finns det på jula. För att följa länken så måste du registera dig. denna har jag själv och fungerar utmärkt för en nybörjare. Finns även en rimligare utan ställbar zoom. Bara tänk på att det picatinny fäste som följer med och dom flesta billigare luftvapen har dovetail fäste. Dvs ett smalare fäste men finns adapter.
Tenere skrev:Såja grabbar inte tjafsa nu!![]()
Ingen fara på taket, tar inte illa upp så lätt
Tenere skrev:För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
vettedax skrev:Är det fortfarande på 40 meter?
börne skrev:Testa JSB Exact RS så du får lite mer fart. Inte alltid det hjälper nåt men värt att testa, många 10J bössor gillar dom.
Finns även ett mellanting mellan JSB Exact & JSB Exact RS som heter JSB Exact Express.
Finns även Heavy & Monster men är nog inget jag själv skulle testa om man skjuter i 10J, fungerar dock jäkligt bra i högre effekt.
Hade varit kul att testa bössan med det man lärt sig om skytte dom senaste 11åren som man hållit på med detta som ren jämförelse. Svårt att skriva hur man ska göra, det är ju så mycket lättare att ge tips & råd på skjutbanan där man kan visa & förklara.
Nu har jag ju en betydligt dyrare fjäderpang & dessa är allmänt kända för att gå riktigt jäkla bra så du ska kanske inte jämföra denna träffbild med dina då skillnaden på utrustningen inte är rättvis, men du borde kunna få ner träffbildens storlek betydligt mer. Du kanske ska dra ner avståndet till 30 meter vilket jag själv tycker är lagom med 10J om man vill jaga tighta grupper & se hur det ser ut då & nöta på lite, kommer själv ihåg att rätt va det var så började det se bättre & bättre ut då i början. Det gör stor skillnad från 30 - 40 meter med 10J. Börjar det dra iväg blir det rätt mycket mer 10 meter längre iväg. Träffbilden nedan ser ju grym ut, men skulle jag flyttat ut målet till 40 meter så hade det garanterat öppnat upp säkert 10 - 15mm.
Air Arms TX 200HC .177 skjuten med JSB Exact när jag hade den i 10J, 5 skott skjutit från bänk på 30 meters avstånd. Justerad träffbild för att kunna hålla hårkorset mitt på, därför det tog bredvid. Har för mig jag ska ha nån bild på 40 meters grupper men hittar dom inte nu bland alla bilder, blir för mycket fotat så det försvinner ju i det stora bildarkivet![]()
börne skrev:Tenere skrev:Såja grabbar inte tjafsa nu!![]()
Ingen fara på taket, tar inte illa upp så lätt
Skönt när folk inte tar åt sig av allt & blir kränkta, vissa blir ju lätt det idag![]()
Batistuta skrev:Tenere skrev:För att följa länken så måste du registera dig.
Jag har nämnt det innan, det ser ut som en del kulorna wobblar in i tavlan. Det kan bero på något som tar i innan kulan lämnar loppet (ljuddämparen) eller är det kröningen på pipan som behöver åtgärdas. Skjut några skott i en vattenhink och kolla hur kulorna ser ut. Det är inte säkert man ser något men det kan vara ett kul experiment.
Ljuddämparproblem
Kröningen
Sedan är det nog inte dumt att köpa bättre fäste för siktet, det du har är inte särskilt bra. Ett endels fäste är bättre-
Tenere skrev:Batistuta skrev:Tenere skrev:För att följa länken så måste du registera dig.
Jag har nämnt det innan, det ser ut som en del kulorna wobblar in i tavlan. Det kan bero på något som tar i innan kulan lämnar loppet (ljuddämparen) eller är det kröningen på pipan som behöver åtgärdas. Skjut några skott i en vattenhink och kolla hur kulorna ser ut. Det är inte säkert man ser något men det kan vara ett kul experiment.
Ljuddämparproblem
Kröningen
Sedan är det nog inte dumt att köpa bättre fäste för siktet, det du har är inte särskilt bra. Ett endels fäste är bättre-
Ja ursäkta om jag inte adresserade det förra gången men jag fattade inte riktigt. Ska testa skjuta i vatten och se om vi kan göra någon vidare analys av kulorna
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster