Postar samma fråga bland
PCP-finsmakarna, som jag gjorde på ett annat forum i hopp om lite allmänna råd.
Då jag jag äntligen hittat en riktigt vettig plats nära hemmet där jag kan (och får) skjuta utan risk för att vare sig träffa på eller träffa löst folk i stil med bärplockare, ryttare, dagdrivare och allt annat irriterande som dräller omkring i skogarna norr om Stockholm: Så ska jag göra ett seriöst försök att få ihop en PRS-trainer.
Jag går i tankarna på vad jag ska göra åt mina träningsmöjligheter inom PRS-skyttet. Och luft-skytte på en säker och vettig plats väldigt nära hemmet är en lockande tanke. Jag har i dagsläget en T12a och en Dreamline Tac. Båda som jag är mer än nöjd med. Dock så är Dreamline;s avsaknad av en framstock/handguard milt uttryckt jävligt irriterande. En teleskopkolv av mer eller mindre vobblig AR-stil kan jag leva med… tuben ställer till problem då jag skulle vilja vikta ned bössan ordentligt.
Så de alternativ som står till buds är:
* Alternativ 1. Chassi. Finns tre alternativ som är tänkbara i CZ/Aeron, Saber eller JET. JET vore onkekligen trevligt då jag har en JET till min STR… Men det finns en del, förutom prislappen som inte direkt tilltalar.
Det enda jag har någon egen erfarenhet av är några skott me Saber. Det lockar ju en del…
Om nu någon råkar sitta på ett chassi passande Dreamline ni vill bli av med; så skicka i s fall ett PM.
* Alternativ 2. Sätta min CNS-fräsande kompis i arbete och helt enkelt fräsa ett nytt ”underbeslag”/Varbygel med en vettig fästanordning för att kunna få dit en moddad handguard eller en passande aluprofil med en Arca på undersidan samt M-lock på sidan för att kunna vikta puffran på ett vettigt sätt. Detta alternativ skulle även innebära en låsbar kolv för att slippa det lilla, men irriterande glapp/vobbel jag.i nuläget lever med (Tillfälligt löst med eltejp)
Med tanke på att CNC-kompisen är skyldig mig ett gäng med tjänster; så blir nog detta rätt kostnadseffektivt.
Ett alternativ är att modifiera en sån här:
För att följa länken så måste du registera dig. Den är lite längre än originalet och den skulle det gå att få på en passande aluminiumprofil mellan Arca skenan och tuben.
- Men det är inte precis skitenkelt att få jänkarna att skicka den har jag märkt.
Finns även en del 3d printade alternativ (
För att följa länken så måste du registera dig.). Dock vänder det sig i magen vid blotta åsynen av tingesten… så det går bort.
* Alternativ 3. Sälja iväg Dreamline och köpa en Panthera eller annan puffra lämplig för ändamålet.
Klart roligaste alternativet… men även klart dyrast, och något jag vill undvika då jag är nöjd med min Dreamline och den ger mig allt jag vill ha… förutom en vettig förstock.
Möjligt jag har fel(?) Men jag är frestad att satsa på alternativ 2: Att bygga en lösning som funkar. I slutändan, speciellt om man räknar in lite arbetstid så blir det helt klart billigast och enklast med ett Saber chassi.
- Så om någon vill övertyga mig att jag inte ska ge mig på alternativ 2; så är ni vart välkomna att göra det :D
Det är ett rent mysterium att det inte finns eftermarknadsprylar i form av en riktig formens/handguard till en så pass populär bössa som Dreamline. Men av de alternativt jag hittills hittat är det inget som ens i närheten är intressant direkt ur lådan för min del.
- Någon som drabbats av samma huvudvärk som mig?