Walther LG55

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Walther LG55

Inläggav Rose68 08 sep 2024, 14:47

Hej,
Jag har kommit över en LG55 i bra skick, men har behövt byta packningarna. Nu när,jag skall sätta ihop det har jag problem med anti bear-trap (vet inte vad man kallar den på svenska). Jag får inte rätt på den. Jag satte i den gamla fel, och den fick naturligtvis sönder, så jag fick beställa en ny hos Waffen Gota, och den var allt annat än billig med frakt. Därför är jag extra försiktig med den nya. Någon som vet någon bra sida som förklarar hur den skall sättas in? Jag har hittat sprängskiss, men den är väl lite si så där. På Youtube hittar jag inget…
När jag beställde delar slog även till på en +7,5 joule fjäder, men efter jag fick hem den funderar jag på om jag verkligen skall installera den. Kan bössan bli mindre träffsäker då? Har ingen aning om hur stark den är, bara att den överstiger originalet.
Rose68

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Kpsk
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Walther LG55

Inläggav vettedax 08 sep 2024, 15:16

Ganska trötta bössor gjorda för 10 meter.. Har tre.. Jag satte i starkare fjäder mm.
Men cylindern är ju lite så blev väl ingen jätte effekt ändå.. bössan i sig tycker jag är skit fin å funkar hundra.. Mina har fina valnötskolvar å ett jättefint avtryck.. Man skjuter hål i hål lätt ju..
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 294 gånger i 251 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Batistuta 08 sep 2024, 15:54

Rose68 skrev:Hej,
Jag har kommit över en LG55 i bra skick, men har behövt byta packningarna. Nu när,jag skall sätta ihop det har jag problem med anti bear-trap (vet inte vad man kallar den på svenska). Jag får inte rätt på den. Jag satte i den gamla fel, och den fick naturligtvis sönder, så jag fick beställa en ny hos Waffen Gota, och den var allt annat än billig med frakt. Därför är jag extra försiktig med den nya. Någon som vet någon bra sida som förklarar hur den skall sättas in? Jag har hittat sprängskiss, men den är väl lite si så där. På Youtube hittar jag inget…
När jag beställde delar slog även till på en +7,5 joule fjäder, men efter jag fick hem den funderar jag på om jag verkligen skall installera den. Kan bössan bli mindre träffsäker då? Har ingen aning om hur stark den är, bara att den överstiger originalet.

Jag köpte en med söndrig beartrap billigt och svetsade ihop den med tigen. Installationen var lite bakvänd kommer jag ihåg, men inte så krångligt. Det bör finnas en tråd på forumet där jag fixar med den men det finns nog inget speciellt med beartapen.
En länk där han lyfter ut beartrapen För att följa länken så måste du registera dig.

En länk som visar bättre kanske? För att följa länken så måste du registera dig.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1724 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Chris 08 sep 2024, 19:05

vettedax skrev:Ganska trötta bössor gjorda för 10 meter.. Har tre.. Jag satte i starkare fjäder mm.
Men cylindern är ju lite så blev väl ingen jätte effekt ändå.. bössan i sig tycker jag är skit fin å funkar hundra.. Mina har fina valnötskolvar å ett jättefint avtryck.. Man skjuter hål i hål lätt ju..

sant ju... inget luftgevär för effektjagare som dig :wink: men fantastiska precisionsinstrument om man inte glömma tillverkningstiden de flesta nog mellan 1950-60talet
bra iordninggjort med riktiga grejor installerat blir det 8-10 joule och med en känsla som man saknar nuförtiden på nybyggda luftgevär.
alltid lönt att renovera en sån gammal goding...efterföljaren Walther LGV hade piplås och en fri roterande pistongpackning som går enkelt att rusta upp med för en LG55.
underbara bössor om du inte en effektfetischist som vettedax :-)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 255 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav vettedax 08 sep 2024, 19:11

Nä det är jag inte... Lite kul med blyvikten i stocken.. ovanligt. å ännu troligare att avtrycket är så bra när man ser det.. Lite pressade plåtbitar bara ju... imponerande.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 294 gånger i 251 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Rose68 08 sep 2024, 19:47

Tack för hjälpen med bilderna, nu sitter den på plats. Satte i den starkare fjädern, men vet inte om det gjorde någon skillnad eftersom jag inte kunde jämföra med den gamla. Jag får hem en chronometer i veckan, så skall kolla vad den ger med den nya fjädern. Den gamla finns det ju lite data på nätet vad den ger. Är ingen effekt jägare i den bemärkelsen, men det är ju alltid roligt när man kan skjuta på lite avstånd. Satte även på ett gammalt Aimpoint rödpunktssikte som jag hade liggande (har diopern kvar, med resten av orginaldelarna). När jag sköt in bössan så måste jag säga att den skjuter fantastiskt fint. Jag har inga andra luftgevär att jämföra med, men jag är mycket nöjd.
Nästa projekt blir att fixa till min FWB 65 som jag fick med i samma köp som geväret. Otroligt fint skick, från -68 i orginal kartong. Fick till och med diaboler från samma tidsålder, en riktig tidskapsel…
Rose68

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Kpsk
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Inläggav Chris 08 sep 2024, 20:15

Rose68 skrev:Tack för hjälpen med bilderna, nu sitter den på plats. Satte i den starkare fjädern, men vet inte om det gjorde någon skillnad eftersom jag inte kunde jämföra med den gamla. Jag får hem en chronometer i veckan, så skall kolla vad den ger med den nya fjädern. Den gamla finns det ju lite data på nätet vad den ger. Är ingen effekt jägare i den bemärkelsen, men det är ju alltid roligt när man kan skjuta på lite avstånd. Satte även på ett gammalt Aimpoint rödpunktssikte som jag hade liggande (har diopern kvar, med resten av orginaldelarna). När jag sköt in bössan så måste jag säga att den skjuter fantastiskt fint. Jag har inga andra luftgevär att jämföra med, men jag är mycket nöjd.
Nästa projekt blir att fixa till min FWB 65 som jag fick med i samma köp som geväret. Otroligt fint skick, från -68 i orginal kartong. Fick till och med diaboler från samma tidsålder, en riktig tidskapsel…

en chronometer hjälper lite... en chronograph hjälper mycket i det här läget....
själv tycker jag att gamla Walther 55 eller LGV är de bästa brytpipsbössor som finns öht.
visst.. det funkar inte bra att öka effekten till mer än 9-10 joule om det ska funka är optimalt... men det är ju det som licensfritt skytte får ha... så what?
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 255 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav poho 08 sep 2024, 20:58

Bra köp av luftvapen både gevär och pistol av högsta kvalitet.
Dessa kommer du säkert bli nöjd med och skulle du mot all förmodan ledsna på dom så håller dom värdet.
poho

Tack utdelade: 200 gång
Tackad: 253 gånger i 106 inlägg
Skytteklubb: Msg

Följande användare vill tacka poho för detta inlägg
Luftpangarn (09 sep 2024, 04:36)

Inläggav Luftpangarn 09 sep 2024, 04:41

Jag tycker det är rimligt att tänka sig att - allt annat lika - en bössa blir lugnare med en sansad fjäder. Och 7,5 Joule duger utmärkt ut till 30m avstånd.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |