Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Var röd dag i fredags så den dagen försvann ju & sen helg så fattar det kanske inte ska va klart idag, men hur lång tid är normalt i tullen? Inte köpt nåt utanför Sverige på ett bra tag nu så har ingen koll på hur lång tid tullen brukar ta på sig. Eller det varierar kanske kraftigt om man har tur eller inte.
Detta är det sista uppdateringen.
Wednesday 04 June 2025 13:12
Your item is currently with Customs in the destination country.
STOCKHOLM UTRIKES
börne skrev:Helt otroligt, fick brev från tullen idag & ringde direkt för att få en förklaring.
Det har flaggats i deras system p.g.a. nån streckkod på paketet... ALARM!!!!! VAPEN!!!!!!!!!!
Så jag är tvungen att fixa ett tillstånd från polisen om att avtryckarbladet inte är en licenspliktig vara & att jag får importera det.
Har kontaktat polisen via ett kontaktformulär där man kan bifoga kopior på orderbekräftelse o.s.v. så får jag se vad dom svarar.
SUCK!!
vettedax skrev:Du som har kunskaperna Börne, skulle det gå att tillverka setback själv.
börne skrev:vettedax skrev:Du som har kunskaperna Börne, skulle det gå att tillverka setback själv.
Ja om man vill & orkar.
En i klubben har tillverkat en egen variant till sin HW30S. Men jag själv orkar inte med sånt pill på min fritid, kanske blir mer lust till sånt när man uppnått pensionsålder & inte har ett jobb som tvingar en tillverka saker.
Fick svar från polisen & dom kan inte göra ett skit, bifogade mailen från dom till tullverket & skrev att någon vapenkunnig borde dom väl ha där som ganska enkelt kan säga vad det är för nåt jag beställt, får se vad dom säger.
börne skrev:vettedax skrev:Du som har kunskaperna Börne, skulle det gå att tillverka setback själv.
Ja om man vill & orkar.
En i klubben har tillverkat en egen variant till sin HW30S. Men jag själv orkar inte med sånt pill på min fritid, kanske blir mer lust till sånt när man uppnått pensionsålder & inte har ett jobb som tvingar en tillverka saker.
Fick svar från polisen & dom kan inte göra ett skit, bifogade mailen från dom till tullverket & skrev att någon vapenkunnig borde dom väl ha där som ganska enkelt kan säga vad det är för nåt jag beställt, får se vad dom säger.
vettedax skrev: Angående setback en so var det ju 5 år sedan minst jag köpte, ganska säker på det bara kom ett kuvert i brevlådan då, nya tider nu...
vettedax skrev:Skickade en Youtube på en jag gillade, långt bak å justerbar med.
Så jag är tvungen att fixa ett tillstånd från polisen om att avtryckarbladet inte är en licenspliktig vara & att jag får importera det.
Captain Beefheart skrev:Är det verkligen ett måste? Kan du inte bara hänvisa till att avtryckare inte omfattas av gällande vapenlag?
börne skrev:Captain Beefheart skrev:Är det verkligen ett måste? Kan du inte bara hänvisa till att avtryckare inte omfattas av gällande vapenlag?
Enligt snubben på tullverket jag snackade med så var jag det, men polisen kan varken säga bu eller bä & kan inte intyga nåt, dom verkade mest förvånade över min fråga om ett intyg på en licensfri del till ett licensfritt luftgevär, dom skrev att är det en tillståndspliktig del kan man söka inköpstillstånd, skrev att det är det ju inte så hur ska jag göra, ska jag söka inköpstillstånd på min ej tillståndspliktiga del så tullen blir nöjda!? Nä det kan du ju inte om det inte är en tillståndspliktig del sa polisen![]()
Bifogade mail-konversationen till Tullverket & har tydligt förklarat vad det är jag köpt med länk till säljaren o.s.v. & påpekat att en avtryckare inte är en tillståndspliktig vapendel. Har dom nån som kan nåt om vapen där så ska det ju inte vara några problem. Får se vad dom säger, knappt lust att betala moms & skit för den nu, tappade sugen på skiten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst