Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
vettedax skrev:Men en 22 tolk förstorar väl hålet från en 177? Hur kan det bli rätt?
Etienne skrev:vettedax skrev:Men en 22 tolk förstorar väl hålet från en 177? Hur kan det bli rätt?
Jag förmodar att eventuell problematik med att använda en större tolk än kalibern i fråga är att man (beroende på utformning av tolken) riskerar att "driva" marginellt åt något håll när hålet förstoras. Skillnaden mellan kaliber blir såklart maximal teoretisk avvikelse, men en bra design minimerar, eller rent av eliminerar, problemet.
Vem har inte försökt förstora hålen på ett hålat papper med en blyertspenna? (I alla fall vi som gick i skolan på stenåldern).
Hur uniformt blir det utan vettig styrning?
Poängen är väl att en .177 styrtapp på en .22 tolk är marginellt snyggare än att bara köra en .22 tolk (med .22 styrtapp) igenom ett .177 hål... Antar jag?
Nitro skrev:Jag har nog snart tolkat 1000 BR tavlor och ser inte det som något problem.
Av 25 ringar är det typ 4-6 av dem som jag använder tolken, resten ser jag direkt vilken poäng det är.
På ett EM/VM så kan varje deltagare överklaga tolkningen då tavlorna sätts upp på en vägg.
Pga. allt för många överklagande som tar en massa extratid för arrangören så kostar det 30 euro att överklaga och ifall man får rätt så får man pengarna tillbaks.
Kan tillägga att det är ytterst få överklagande som innebär att man får en poäng till. Italien brukar vara ett land där många överklagande kommer ifrån.
Captain Beefheart skrev:För min del var den här tråden egentligen avslutad.
vettedax skrev:Jo men när de tolkade 4,5 hål på luftpistol klubben var de ju skit noga, resultaten räknades ju å kom upp på tavlan, går ju inte ha en 22 tolk där.
börne skrev:Men skjuter man BR (Benchrest) som ju tråden handlar om är både .177 & .22 tillåtet, klasserna styrs av effekten och vikten på vapnet vilket Nitro redan förklarat. Därför tolkas alla med .22 tolk.
Etienne skrev:börne skrev:Men skjuter man BR (Benchrest) som ju tråden handlar om är både .177 & .22 tillåtet, klasserna styrs av effekten och vikten på vapnet vilket Nitro redan förklarat. Därför tolkas alla med .22 tolk.
Mjoa, men det jag uppfattade att invändningen handlade om var huruvida det i sammanhanget är rättvist att använda en .22-tolk med .22-styrtapp, eller om man istället bör använda en .22-tolk med .177-styrtapp (när någon skjuter med .177 ammo). Detta eftersom det uppenbarligen görs motsvarande i andra discipliner...
Användare som besöker denna kategori: Captain Beefheart och 9 gäster