dieslar

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

dieslar

Inläggav Daniel 03 apr 2008, 13:15

vad är det första man ska göra om ett luftgevär dieslar ?
alltså det ryker ur pipan efter att man skjutit.
är det farligt ?
försämras precisionen ?


ska man rengöra alltihop antar att det är fett som är på fel ställe ?

Många frågor :-P
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav zeke-cool 03 apr 2008, 13:43

Är bössan ny så kan den diesla i början men det brukar sluta efter ett
tag!Om det inte slutar så får man riva bössan och göra rent den från
gammalt dåligt fett.Jag använder uteslutande Maccaris smörjmedel i
mina bössor :!: :lol:
Användarvisningsbild
zeke-cool
 
Inlägg: 592
Blev medlem: 30 dec 2007, 05:23
Ort: Hemma
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 24 gånger i 23 inlägg

Inläggav Silwer 03 apr 2008, 18:34

Det är petroliumbaserade oljor som helt enkelt tar eld och ger en explosion vid kanten av pistongen när den slår mot cylinderväggen (som i en dieselmotor, därav namnet), och då förstår du kanske själv att det inte är bra för vapnet i längden.

Det kan om det är varaktigt bara avhjälpas med att man river bössan och torkar bort allt fett och sedan är nogrannare med dels vad man har i för fett och hur mycket.
Det är vanligt att tillverkare har i för mycket fett, HW är kända för detta bla, sen är det ju också så att om man trimmar bössan så är risken för diesling ökad då det är ännu mer slagkraft som ska övergå till energi.

Min Eclipse dieslade så det slog lock för öronen och laddluckan flög upp, helt outhärdligt, dessutom slet det hårt på låset till luckan som skar fast.
Dock sket importören(Arnheim) i detta så jag fick riva bössan och fixa det själv.

Jag skojar inte att det lät som om bössan skulle flyga i bitar ett kraftigt metalliskt ljud, man var halvdöv en lång stund efteråt varje gång.

Jag bytte packningen iaf den var lite brännd.

Så det är oönskvärt med diesling om man nu inet vill ha imponerande hög utgångshastighet för att skryta med, presisionen blir däremot värdelös.

Det finns folk som har i lite eter eller liknade själva på gamla brytbössor för att få till effekten, men som sagt det är inet kul på en fin bössa det kommer skada den till slut.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Tor42 04 apr 2008, 20:54

Finns detta Maccari-fettet att köpa i Sverige eller måste det importeras?

Var i Sverige i så fall. Ska snart plocka isär min första bössa och vill inte ha nåt halvdant.
Tack på förhand.
I rymden kan ingen höra dig skrika
Tor42
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2008, 23:39
Ort: Värmlandsskogarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Ulf 04 apr 2008, 21:06

Maccaris produkter finns att köpa hos bl.a Progunner.

Lyssna även med forumsponsorn Hurricane.

Hoppas nån fler user kan komma med andra tips.

Annars är detta länken till tillverkaren :

För att följa länken så måste du registera dig.



Maccaris svarta fjäderfett ( Tar) är MYCKET drygt. Det ska bara penslas tunt UTVÄNDIGT på fjädern.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Tor42 04 apr 2008, 22:39

Tack för tipsen.

Läste förresten att man kan slipa försiktigt invändigt i transferkanalen för att ge den formen av en tratt. Kan det vara ide att meckla med eller är det bara tuningens överkurs?
Sitter i spänd förväntan på svar.
I rymden kan ingen höra dig skrika
Tor42
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2008, 23:39
Ort: Värmlandsskogarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Silwer 04 apr 2008, 22:45

Det är klart svårt att trimma genom att förändra transferkanalen på ett fjädergevär om det nu inte på något sätt är avsiktligt strypt, de flesta vapen har en ganska optimal transferport för den effekt de ger.

Det kräver mycket kunskap för att räkna på detta, för du lär behöva göra beräknigar på just dit vapen för att få ut något, risken är stor att effekten sjunker tyvärr.

Jag skulle inte ge mig på det utan att jag hade någon form av handledning att gå efter.

Det räcker inet att baar öka arean hur som helst utan då kommer vapnet förlora den luftkude den behöver för att dämpa pistongen presis innan den slår i cylinderväggen.

Co2 vapen är mer motagliga til avrundningar av hål där gasen går, men luft utvidgar sig inte alls på det sättet.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Tor42 04 apr 2008, 23:11

Tanken var nog inte att på nåt sätt öka kanalens area utan bara fasa kanten en aning för att skapa en mjukare övergång och få bort den skarpa 90 gradersvinkeln. Man ska nog inte köra med borrmaskin utan får väl i så fall snurra verktyget för hand. Men det kanske inte är värt risken att totalförstöra sitt vapen.

Mmmm Njja vi får väl se.
I rymden kan ingen höra dig skrika
Tor42
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2008, 23:39
Ort: Värmlandsskogarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 06 apr 2008, 18:07

märkte att mitt hatsan mod 135 rykte ur pipan efter varje skott så jag öppnade renfjorde och smörjde in.... och det rycker inte ur pipan längre :-)
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Kreftan 07 apr 2008, 07:56

mitt gevär ryker det också ifrån ibland, Jula gevär men ;P Men om ja river isär vad ska jag ta bort det gammla fettet med ?
Begginer
Kreftan
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 apr 2008, 23:04
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 09 apr 2008, 03:46

nånting det står fettupplösande men men se till att få bort allt medel som du använder innan du smörjer med nytt fett.
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Silwer 09 apr 2008, 07:32

Ja och förstår torka bort det med trasor osv, detta brukar inte vara så svårt.

Det kräver lite lite tid att smörja ett fjädervapen bra och den tiden har inte fabrikerna så de tänker better safe than sorry när det gäller fettet, det är ju inte bra att inte ha tillräkligt med fett heller, ytor kan rosta och naturligtvis slits delarna mer.

När det gäller kinesvapen mfl så lagras de länge och rostar om de inte var infettade, felet är att det de använder är billigt skitfett.

Mitt Shanghai B4-1 var rostigt i cylindern när jag öppnade det, trots allt fett som fanns i vapnet.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav gojsimojs 10 apr 2008, 21:13

tar det tid..... :shock: e ju bara att smeta in dom delarna som ska vara fettade och stryka av det överflödiga.... brukar ta mig ca 2 minuter att fetta en bössa.... :-)
gojsimojs
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 apr 2008, 17:30
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 11 apr 2008, 14:37

gojsimojs skrev:tar det tid..... :shock: e ju bara att smeta in dom delarna som ska vara fettade och stryka av det överflödiga.... brukar ta mig ca 2 minuter att fetta en bössa.... :-)


beror väl på vad man tycker är lång tid, samt hur noga man är :-) och när senaste rengöringen var, om det är en gammal bössa
Senast redigerad av Daniel 11 apr 2008, 15:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Silwer 11 apr 2008, 14:57

Ja bössor skiljer sig åt, de öser ju ut vapen med, inte kan de vara lika noga som du själv är om du vet vad du gör.

Som FX som handmonterar sina bössor, nog fasen finns det fel på dem för den delen, tid är pengar.

Diesling är dock inget unikt men tyvärr känner inte alla till fenomenet och är förundrade hur dåliga deras nya vapen är.
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer