Crosman 1077 - storlek och avtryck?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman 1077 - storlek och avtryck?

Inläggav ft 06 jan 2010, 14:13

Hepp,
jag har nu vägt fördelar mot nackdelar och det ser ut som att mitt ut-i-skogen-och-plinka-med-kokkaffet-på-trangiat-bredvid-gevär skulle kunna bli ett Crosman 1077. Inte topprecision och lite låg V0 men möjlighet att öva lite enklare snabbskytte, vilket jag behöver mer än finliret. Det kanske blir ett gevär till för det rena prickskyttet vad tiden lider.

Jag har dock två frågor jag gärna vill ha svar på innan jag lägger en beställning

Storleken
Det är under metern långt i totallängd. Dock ser det ut som att det beror på att pipa och mekanism sitter relativt långt bak, d v s att stocken trots detta skulle vara fullstor? Jag har tyvärr inte möjlighet att hålla i bössan innan köp. Ni som provat den, är det juniorstorlek eller är den vettig att hålla i för en långarmad individ som tycker att Ak4 har alldeles rätt storlek?

Avtrycket
För att komma runt 3J-begränsningen så har de vad jag förstår gjort den icke-semiautomatisk genom att man spänner upp delar av mekanismen med fingerkraft då man trycker av. Att det inte blir prickskyttegevärtryck inser jag och kan leva med, det är ändå inte riktigt min grej (som den vakne läsaren nog redan förstått). Frågan är istället: Hur hopplöst är det? Snackar vi motsvarande dubbelverkande revolver eller snackar vi motsvarande kpist? Recensioner från er som provat vore mycket välkommet, jag har inte sett någon kommentera den saken.

Tack på förhand,
/Fredrik
ft

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Crosman 1077 - storlek och avtryck?

Inläggav Dark Of Light 06 jan 2010, 16:14

Tjong!
Ja, åtminstonde min, aningen begränsade erfarenhet av detta vapen, (provskjöt en kompis bössa) gav mig intrycket av ett lite plastigt men kul redskap att thrasha öburkar med.
Storleksmässigt lite åt juniorhållet men ändå kanske lite småkul för lite snabbt instinktivt skytte som omväxling. Provskjutningsdagen var en något rå höstdag så en av CO2:s nackdelar kom i ljuset. Vid snabbeld så sjönk prestandan betydligt. Men tog man det lite lugnare så var det väl hyfsat acceptabelt. Kanske hade det gått bättre en varm sommar dag..?
Återigen, det ÄR inget prickskytte-under vi snackar om, utan en aluburksslaktare på kortare avstånd ungefär. Avtrycket påminner om ett lite skräpigt revolveravtrycke. Med lite träning kan man säkert bli vän med den sidan av vapnet också men det kräver angagemang. Har en Crosman 1008SB pistol med ungefär samma, lite plastiga, känsla i avtrycket och det går väl att lära sig att leva med det eländet men riktigt hundra blir det aldrig.
Följ länken här så finns det mer "matnyttigt" att läsa om den:
För att följa länken så måste du registera dig.

Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Inläggav Tomaz 06 jan 2010, 17:37

Storleksmässigt är det förståss ingen fullvuxen bössa, men för mig funkar den fin i alla fall.
Avtrycket är ganska långt och segt, men inte tungt..

Här har jag skrivit lite om min bössa i en annan tråd..
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php ... 077#p38058

Kolsyrepatroner gör man klokt i att bunkra upp i mängder om man har en sådan här bössa, och inomhus eller sommartemperatur ute är det som gäller med CO2...

Crosman Premier 7,9gr funkar mycket bra i dessa bössor...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav ft 06 jan 2010, 21:29

Ugh... tack för svar, även om det inte var de svar jag önskade. Nåja, hellre fel svar än fel bössa! Kanske blir en enskottsmackapär ändå, andrahandsvalet hittils är en Cometa, tills lottovinsten trillar in och i dess spår en PCP... :)

Tomaz,
din tråd hade jag läst med stort intresse, guld värt med folk som skriver om sina grejer när man sitter och funderar.

Mvh,
/Fredrik
ft

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Återgå till Crosman

| | |likartade trådar| | |