Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
G0LI4T skrev:Jag har endast två märken i min lista.
Gamo och Falcon.
(har ju även en del "antika" kikare på samlar bössorna men dom brukas inte)
Gamo 4-12X44 AO / 5st ( Webley Tracker, BSA Superstar+Supersport, Weihrauch HW80+HW77. )
Gamo 4-16X50 AO / ( Webley Eclipse )
Falcon Menace 4-14x44FFP Mil-dot / (HW50)
Falcon Menace 4.5-18x56 18EMD / (G-sor 1)
Falcon Menace 4.5-18x56 IR / (G-sor light )
Helnöjd med vad dessa kikare presterar.
// Golle
kenj skrev:Hur upplever du skillnaden mellan dessa två Gamo? Tänkte så småningom testa någon av dom.
G0LI4T skrev:kenj skrev:Hur upplever du skillnaden mellan dessa två Gamo? Tänkte så småningom testa någon av dom.
Först ska man veta att Gamo är en budget kikare inget annat, går inte på något sätt att jämföra med mina Falcon kikare.
Men Gamon är en mycket bra budgetkikare för pengarna, helt anpassad för +10J fjäderbössor.
Falcon kikarna skulle jag aldrig sätta på något starkare än HW50 i 10J. ( det har jag inte råd med )
Något bättre ljusinsläpp på 50an än på 44an.
Förstoring över 12 på 50an påverkar skärpan negativt i ytterkanten, så jag använder aldrig högre upplösning än 12x på 50an.
44an kör jag med x10 ggr förstoring på alla avstånd (10->75m), och jag tycker 44an är lättare att hitta rätt parallaxjustering på.
44an är inte bättre än 50an, utan bara billigare och lägre att montera.
Gillar inte heller kikare som sitter för högt, utan vill ha dom i medium fästen. (funkar inte med "M" till 50an)
Ser absolut ingen anledning att köpa Gamo 4-16X50 AO istället för Gamo 4-12X44 AO
Därav endast ett 50 i min ägo.
Om man absolut vill ha högre upplösning mer än x12, så ska man nog lägga mer pengar på ett "riktigt" sikte.
Nya Gamo Kikarna är mycket stryktåliga och klarar både Patrioter och Hatsan bössor i fullfart.
Varning dock för gamla modellen och dom mindre "gamosarna".. som inte alls är lika gediget byggda.
Vet bara ett annat billigt sikte som står pall för liknande krafter:
Stoeger 3-9X40, men det saknar mildots.
// Golle
G0LI4T skrev:Jag har endast två märken i min lista.
Gamo och Falcon.
(har ju även en del "antika" kikare på samlar bössorna men dom brukas inte)
Gamo 4-12X44 AO / 5st ( Webley Tracker, BSA Superstar+Supersport, Weihrauch HW80+HW77. )
Gamo 4-16X50 AO / ( Webley Eclipse )
Falcon Menace 4-14x44FFP Mil-dot / (HW50)
Falcon Menace 4.5-18x56 18EMD / (G-sor 1)
Falcon Menace 4.5-18x56 IR / (G-sor light )
Helnöjd med vad dessa kikare presterar.
// Golle
buckshot2000 skrev:Hur upplever du Falcon ? Är de värde den extra tusenlapp de kostar jämfört med enklare fabrikat som Leapers och Hawke ?
Jag behöver köpa en kikare till en bössa här och jag står och väger lite mellan Falcon och Bushnell.
Bushnell har jag ju flera av innan och de vet jag ju är ganska bra och att de är relativt prisvärda , framförallt brukar Bushnell ha klar bild vid högre förstoringar där billigare kikare börjar få lite sämre suddig bild, men nu tänkte jag kanske prova Falcon.
Bsa_Airsporter skrev:1 ny kikare har tillkommit.
Nikon Monarch III 4-16x42 Side Focus Mildot (GRYMT bra optik)
45yard - infinity focus (stämmer inte helt då jag har riiktigt klar o fin bild enda ner till 20m om jag drar ner zoomen lite, skjuter mest på 30-50m med bössan den sitter på)
optiken piskar samtliga sikten jag har ägt och jag lär inte göra mig av med detta sikte inom närmaste framtiden!
yellonet skrev:Bsa_Airsporter skrev:1 ny kikare har tillkommit.
45yard - infinity focus (stämmer inte helt då jag har riiktigt klar o fin bild enda ner till 20m om jag drar ner zoomen lite, skjuter mest på 30-50m med bössan den sitter på)
optiken piskar samtliga sikten jag har ägt och jag lär inte göra mig av med detta sikte inom närmaste framtiden!
Jo, Nikon vet ju hur man gör fin optik. De kanske tar de "dåliga" glasbitarna från objektivtillverkningen och gör kikarsikten av dem
Bsa_Airsporter skrev:yellonet skrev:Bsa_Airsporter skrev:1 ny kikare har tillkommit.
Jo, Nikon vet ju hur man gör fin optik. De kanske tar de "dåliga" glasbitarna från objektivtillverkningen och gör kikarsikten av dem
Hahaha njaa mitt kikarsikte har bättre linser än kikaren jag har från dom (monarch 8x36)![]()
Nästa sikte kanske får bli ett Zeiss för att ha på nästa PCPska gå ifrån mina fjädrar helt =)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster