Skicka Luftvapen med posten?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Skicka Luftvapen med posten?

Inläggav jodre 31 jan 2010, 21:01

Och du har ofta slutstycke på luftgevär?
Verkar som någon svarat enligt de gamla reglerna vad som gällde för vapen i allmänhet.

försöker posta en länk
För att följa länken så måste du registera dig.

posten har gjort en hel del ändringar efter nyår för att som de säger anpassa sig till att posten numer ligger
i din ICA butik ed.
jodre

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Inläggav ZaphodB 31 jan 2010, 21:54

jodre skrev:Och du har ofta slutstycke på luftgevär?
Verkar som någon svarat enligt de gamla reglerna vad som gällde för vapen i allmänhet.

försöker posta en länk
För att följa länken så måste du registera dig.

posten har gjort en hel del ändringar efter nyår för att som de säger anpassa sig till att posten numer ligger
i din ICA butik ed.

Om man som privatperson måste dela på vapnet även på licensfria vapen så är det lite svårt för de som har fjädervapen, men tar man ett PCP vapen som exempel kan man ju lägga luftbehållaren, hammarfjäder och pistongvikt i ett paket och resten av vapnet ett annat och skicka som ESS VÄRDE, men det kräver att både avsändare och motagare kan skruva med vapen på ett säkert sätt.

OT MODE ON: Tidigare lämnades leg, körkort och liknande alltid ut på postens företagscenter, undras hur de ska lösa det nu? Börjar de plötsligt lite på sina postombud eller?
OT MODE OFF:

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Inläggav G0LI4T 31 jan 2010, 23:03

ogster skrev:Jag frågade posten om man fick skicka licensfria vapen å fick detta till svar:
Hej, Tack för din e-post. Du kan skicka det som värde. Geväret måste delas upp i två försändelser, slutstycke skickas för sig.Ett värde skickar du från något av våra Företagscenter. Med vänlig hälsningMikael Roth

Efter drygt 3 veckor av mailande och telefonsamtal gav jag upp.

Just det du skriver Ogster, gör ju att man får hjärnbryt.
Jag kom så långt som till chefen på POSTEN kundservice, som lovade att återkomma med utförliga regler ang. licensfria luftvapen.

Som svar skrev hon att airsoft luftvapen inte får skickas med posten.
inte heller reservdelar till airsoft luftvapen.
Eh, jag frågade inte om airsoft vapen utan licensfria luftvapen..
Allt som ser ut som ett vapen får inte skickas med posten, och kommer polisanmälas om det upptäcks.
När jag då svarade att jag skulle skicka skruvar och en träbit som auktionsvinst så går det bra, men om det är reservdelar till "vapen" så får man inte skicka det.
Helt ärligt så vet dom inte ut eller in.
Ska dom anmäla mig, för jag skickar maskinskruv...
LEKSAK då, går det bra att skicka ?!
Det gick bra att skicka, men inte om den såg ut som en pistol..

Så jag ringde upp och ställde en enkel fråga:
Kan jag skicka det som värdepost, var då nästa fråga ?
"eh..... det måste jag kolla upp, jag återkommer med svar via mail."

Inget svar har kommit.

Orsaken till mina frågor va ett jag skickade en FWB300 stock till en kompis med vanligt postpaket.
Inga skador på paketet, men stocken var klyven i två när den kom fram.
Jag fick inte ut någon ersättning pga att de var en vapendel.

På kundtjänst "företagspaket", har dom en helt annan hållning.
Gods med licensfria luftvapen får skickas, men bara som värde. (för att vara försäkrade.)
De behöver inte skickas i två försändelser.
Licensbelagda vapen måste skickas i två försändelser där vitala delar ska vara skilda.
Klart och tydligt svar. Och allt är försäkrat upp till 50000 kr.

MEN, nu ska dom ju stänga alla företagscenter.....
Så det kan bli problem när tanterna på Hemköp ska lära sig skillnaden, när dom ska ta emot företagspaket.

//Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav öberg 14 feb 2010, 09:54

Läste detta i SvenskJakt nr 2/3 2010

Sedan årsskiftet vägrar posten att befatta sig med vapen. Tidigare har vapen kunnat skickas som värdebrev, men nu är det tvärstopp. Om vapnen är delade spelar ingen roll, delarna får ändå inte skickas som post.

Och i och med att posten ser både soft airgun och luftvapen som just vapen så skulle jag tro att saken är klar!
Dvs det är kört att använda posten som speditionsfirma.

Ps nästa som beställer ett nytt luftgevär från någon handlare kan väl tala om hur det blev levererat.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Superbee 14 feb 2010, 11:39

Fy fan va trött man blir...
POSTEN är ett sånt jävla skitföretag, och de som jobbar där verkar ju inte ha den minsta förmåga att sätta sig in i de ämnen som kommer upp och diskuteras.
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Johnny 14 feb 2010, 11:45

Jag brukar skicka mina paket med licensfria vapen som "Sportredskap" och det fungerar utmärkt.

OM någon skulle bry sig om innehållet så har jag åtminstonde inte farit med osanning.

Licenspliktiga vapen finns det egentligen inget skäl att skicka för min egen del. Skulle jag exempelvis sälja ett av mina BSA så skulle jag först av allt ta ur den i registret så jag överhuvudtaget kan sälja den.

Övriga krutvapen, förutom 1022, har jag avvecklat - Rugern planerar jag inte att avyttra överhuvudtaget. Hos det vapnet så sitter pengarna främst hos föremål som inte ligger på licens (avtryckarsystem etc), en låda och pipa kan jag lätt förvara och en licens är alltid dumt att göra sig av med.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav öberg 14 feb 2010, 12:05

Det fungerar säkert ända tills säljare/köpare står där med avbruten kolv tex och vill ha den ersatt!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav ZaphodB 14 feb 2010, 12:18

Frågade en av våra sponsorer hur han hanterar vapenförsändelser efter nyår så förhoppningsvis får vi ett bra svar på vad som gäller snart, men det jag är rädd för är att det gäller olika regler för företag och privatpersoner.

För jag har fått vapen/vapendelar med både Posten, DHL, Schenker, FedEx bland annat........ Givetvis licensfria saker eller reservdelar men ändå....

Mvh, ZaphodB
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav Oden 14 feb 2010, 12:24

Köpte ett luftgevär förra veckan.Killen försökte skicka med posten och sa att det var ett licensfritt luftgevär,Dom kollade högre upp i herarkin och det blev kalla handen han fick inte skicka det.Det fick bli bussgods istället(vilket jag föredrar) :-)
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav ZaphodB 14 feb 2010, 12:32

oden-68 skrev:Köpte ett luftgevär förra veckan.Killen försökte skicka med posten och sa att det var ett licensfritt luftgevär,Dom kollade högre upp i herarkin och det blev kalla handen han fick inte skicka det.Det fick bli bussgods istället(vilket jag föredrar) :-)

Bakräftar bara vad jag ansett länge: Posten suger!!!!! :smt037 :smt037 :smt037

Mvh, ZaphodB
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav Hawkeye 15 feb 2010, 09:27

Jag gillar inte bussgods för de har så långt mellan utlämningsställena. DHL tycker jag är bra. De har många utlämningsställen och prismässigt ligger de bra till också.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav Wadde 17 feb 2010, 22:04

Hawkeye skrev:Jag gillar inte bussgods för de har så långt mellan utlämningsställena. DHL tycker jag är bra. De har många utlämningsställen och prismässigt ligger de bra till också.

Men hur är det med t.ex DHL (som verkar ha spridit sig bra i sverige), har dom utryckligen skrivit nånsans att de inte fraktar vapen/vapendelar ?
Jag är en reklamintollerant lite lätt politikerföraktande gnällspik som har stora problem med tokiga religioner.
Samt är sekreterare i SLJSF, ej att förväxlas med ovanstående hobbies.
Wadde

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Sthlm LuftJaktSkytteFörening
Luftvapen favorit: Långturken !

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |