Mini-reportage om Leapers 6-24x50 med belyst kors

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Mini-reportage om Leapers 6-24x50 med belyst kors

Inläggav Wadde 16 feb 2010, 20:12

Jag tar mig friheten att skriva en liten snutt om vad jag fick hem från För att följa länken så måste du registera dig.

idag:

Ett stycke leapers 6-24x50 AO mil-dot med belysning av korset.
Alla specifikationer hittar vi på För att följa länken så måste du registera dig.

Pris: För att följa länken så måste du registera dig.

Här är en tjusig liten förpackning till att börja med
Bild

Och fästen för att passa på min hatsan at-44.
Ska se om kanske ett par mediumhöga kanske går att få till det med, återkommer i ämnet på andra sidan lönedagen.
Bild

Innehållet i kartongen som den kom från leapers då:
Ett stycke tub, uppfällbara linslock och ett solskydd för frontlinsen.
En manual och en liten fin tabell för att använda "range estimating", som tyvär var i enbart yards.
2 stycken batterier hade de vänligheten att skicka med, en trevlig småsak.
Till sist också en tjusig torkduk och några insexnycklar att få ihop det hela med.
Bild

Katten puma gjorde processen kort med förpackningsmaterialet. Tror ni man kan utbilda en jaktkatt ?
Bild

Visst förstod man att det skulle vara ett ordentligt skåp när man beställde, men denhär är för tusan en BEST å vara stor.
Skruvar man dessutom dit solskyddet så blir det ännu mer. Full size stod det på asken, jaha 8)
Alla kan ju storleken på en JSB-ask ser ut, eller hur ?
Bild

En liten bild på gamla Husqvarna 4x40 innan skruvning inleddes
Har hängt med i många år nu, hon får gå i pension då träffbilden är ute och cyklar som den vill.
Men lite kul med ett gammalt svenskt ändå.
Bild

Och vipps så hoppade fästerna, siktet och geväret ihop på mitt köksbord.
Bild

Och en till bild, för att det är svårt att inte gilla utseendet nu
Kan erkänna att jag är basnligt förtjust i bössor som är svarta, besitter tummhålstock och ett jättestort sikte, utan att för den delen se för militäriskt ut.
Bild

Så, lite till hur det fungerar då ?
Jo vi kan kolla in dethär med belysningen som jag var väldans nyfiken på då det är mitt första sikte utrustat med det.
Röd och grön finns att välja på, men blått som i RG[bold]B[/bold] har dom tappat bort. Vi får säga att det står för "blank" istället.
Du har 5 olika steg av styrka att välja på, smart om man är ute och solen kanske lyser starkt eller är påväg ner.
Självklart så går det ju att köra med helt avstängt också. Jag dubbar det härmet blank-läget !
Två kassa bilder på grön och röd belysning får ni här under.
Notera då även att "Mil-dot range estimating rectile" syns tydligt och är linjerna med punkterna.
Med hjälp av dem och lilla tabellen man fick med kan man med hjälp av ungefärlig kunskap om storleken av det man siktar på ta reda på avståndet.
Bild
Bild

Kaffe och tankepaus
Bild

Så, till sakerna som man inte riktigt berättar med bilder:

Känslan på hela bygget känns faktiskt fin för att "bara" kosta ca 1700:-
Eftersom att det är stor öppning i fram så är det okej i skymming, bättre än gamla huskvarnan iaf.
Fick inte nån bra bild alls genom gluggen men såhär mörkt ute var det i skrivandets stund, och inga problem att räkna kottar, med korsbelysningen på lägsta styrkan.
Bild

Känslan i rattar är trevlig, med lagom trögt motstånd i både parralaxjusteringen, belysningsvred och vindjustering.
En notis dock är att det finns en låsning på rattarna som fungerar så som att när lilla skruven i mitten är dragen i botten så går det inte att ändra på vindjusteringen. Detta kallar leapers för "Zero locking". Även nollställning av skalan på rattarna sköts med samma skruv, man lossar den hela hägen ut så går hela ratten att rotera fritt.
Jag tycker att det är en lite dum lösning för att låsskruvarna kan jag gissa på att dom vill säkert smita när man sen håller på och justerar och har sig för fullt. Och mittenläget, dvs där du kan använda rattarna som vanligt, är ganska så litet, mellan att man låser vredet och släpper det helt fritt.
Låsningen i sig tycker jag är onödig och borde ha kunnat lirat en aning bättre, skruven i mitten skulle behövt en form av bromsning.
Bild

Förstoringen är som namnet säger justerbar mellan 6 till 24 ggr. Steglöst och enkelt vid ögon-ändan av siktet.
Vid fullt inzoomad så blev det väldigt svårt att få fokus på nånting i min max 10 meter långa lägenhet, så den kan jag inte säga så mycket om. men hela vägen upp till 16 till 18x förstoring så var det fullgott. Ute var det för mörkt att kika så långt just nu, även om jag tidigare tyckte ljusegenskaperna var bra så är det mycket mindre ljus som kommer till ögat när man förstorar nånting 24 gånger.
Bild

Linslocken är ju väldigt praktiska att ha som problemfritt uppvikbara, då tappar man inte bort eller glömmer hemma.
Dom är lite småplastiga, men fyller sin funktion väl och kanske håller bra, det får tiden avgöra.
En riktigt tråkig men lite ofrånkomlig grej är att när du justerar parralax så snurrar hela främre ringen/solskyddet och
linslocket med runt och pipan kommer ivägen. Hade inte vart svårt att lösa den detaljen, tillochmed på gamla husqvarnan så är främre ringen still när man skruvar parralax.
Bild

Tyvärr så är det ju mörkt ute och jag har inte nån bra plats att skjuta in siktet på, så utlåtande om hur man träffar kan jag inte ge. Men så fort det är lite fint ute nån dag snart så kommer resultat.
Helt klart är att man ser det man siktar på med den trevliga förstoringen. Roligt med röd och grön hårkorsbelysning.
Stryktåligheten säger leapers att den ska ha iochmed TS(true strength platform) , så kanske fjäderpang funkar ?
Kvalitetskänslan känns som "övre medel" trotts vissa synpunkter på småsaker. Helt klart värt pengarna !

Hoppas det var godkänd läsning /Johan
(edit: aherm... inte 6-27x 6-24 ! )
Senast redigerad av Wadde 16 feb 2010, 20:50, redigerad totalt 1 gång.
Jag är en reklamintollerant lite lätt politikerföraktande gnällspik som har stora problem med tokiga religioner.
Samt är sekreterare i SLJSF, ej att förväxlas med ovanstående hobbies.
Wadde

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Sthlm LuftJaktSkytteFörening
Luftvapen favorit: Långturken !

Re: Mini-reportage om Leapers 6-27x50 med belyst kors

Inläggav Superbee 16 feb 2010, 20:29

Tack!

MYCKET GODKÄND LÄSNING :)
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Mini-reportage om Leapers 6-24x50 med belyst kors

Inläggav Wadde 16 feb 2010, 21:00

Tackar för mvg S.Bee ! Va längesen man fick ett sånt :P
Bara fick mig en skvätt kreativitet och var barnsligt julafton-förtjust i siktet.
Nästa gång blir det kanske nått smaskigt med sidohjul i en prisklass upp. När jag har lagat hålen i plånboken.....
Jag är en reklamintollerant lite lätt politikerföraktande gnällspik som har stora problem med tokiga religioner.
Wadde

Inläggav marhol 16 feb 2010, 21:35

Kul läsning!
Jag har haft ett precis likadant sikte och tyckte att det var helt ok för sin peng. Jag tror att vi har samma åsikter om allt angående siktet förutom just ljuskänsligheten som jag tyckte var aningen dålig.
Medium-fästen borde inte vara något problem på den bössan tror jag.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav Wadde 17 feb 2010, 20:31

marhol skrev:Kul läsning!
Jag har haft ett precis likadant sikte och tyckte att det var helt ok för sin peng. Jag tror att vi har samma åsikter om allt angående siktet förutom just ljuskänsligheten som jag tyckte var aningen dålig.

Tackar tackar.
Blir till å äta lite mindre morötter till nästa gång jag skriver om optik :P
Har inte haft så mycket fina kikare att jämföra med, så jag låter ditt ord väga tyngre där faktiskt. För mig kan det bli en trevlig upplevelse att få tag i ett fin-sikte med bättre ljusinsläpp senare.
Wadde

Inläggav marhol 17 feb 2010, 21:00

He he, Nja jag är absolut inte någon expert på kikarsikten. Det var bara en sån grej som jag märkte och kunde reta mej lite på ibland.
Just det där med att kunna lysa upp hårkorset tycker jag är toppen särskilt vid tavelskytte, brukade ha den lägsta styrkan på grönt det funkade bra för mej.

Svart hårkors mot svart prick... :roll:
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |