Promemorian ligger online nu...

Här läggs det upp Nyheter rörande luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Promemorian ligger online nu...

Inläggav RoLig 06 mar 2010, 21:22

Johnny skrev:Vad ska du hamstra då - licenser...?

Det springade problemet med licenslagstiftningen är ju att det är licenser som är svåra att komma över, inte skjutvapnen.

I verkligheten så borde det naturligtvis vara tvärtom.

Håller med...det borde räcka med godkännt vapenskåp....samt att man inte har ett ofördelaktigt straffregister får att få ut målskyttelicenser på luftvapen. Jag menar....en person som bemödar sig att söka licens på ett luftvapen tillhör knappast kategorin som sen går ut och skjuter sönder gatulyktor..eller värre dumheter. Och behovet "målskytte" med 10J+ kan man ju ha, även om man inte tävlar i FT.
Problemet är nog egentligen att det kostar för mycket att hålla ett licensregister...om man kan anta att det skulle bli en anstormning av ansökningar..vilket jag iofs är tveksam till att det skulle bli.

Det positiva när det gäller licenser dock...är ju att det verkar bli mer o mer lika ute i landet..vad som gäller runt kraven.
Senast redigerad av RoLig 06 mar 2010, 21:26, redigerad totalt 2 gånger.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Johnny 06 mar 2010, 21:30

Jag tror det är svårt att motivera skapandet av särlagstiftning enbart för en sådan liten vapengrupp.

Alltså finns det två vägar att gå, antingen samma regler för alla vapen eller helt licensfria luftvapen.

Sverige valde det förstnämnda, Danmark och Finland det sistnämnda.

Alla har vi likvärdig frekvens på skadegörelse och kriminalitet med luftvapen.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav Jazz 06 mar 2010, 22:16

Det skulle vara ganska lätt att motivera ett totalförbud för vapen över en viss cal. Cal som tex 25 finns det överhuvud ingen användning av förutom jakt och jakt med lg ligger i tassemarken ändå enligt våra myndigheter.
Vid ett ev förbud så måste man smuggla vapnen och efter som jag ändå tänkte köpa på mig lite så gör jag det under detta år.
Vidare så tror jag det är tuffare att åka dit för vapen smuggling än innehav.
Sedan påstår de i utredningen att en kula jag tror det var i 130 m/s skulle gå igenom 17 cm muskelvävnad, 17 cm innebär att detta gevär är helt ok att jaga tex rådjur medsom har ungefär detta mått över bröst korgen. (varför får vi inte jaga då)
På ett annat ställe står att pipor utan räffling borde vara licens fria, detta borde då öppna upp och göra att det går att handla med den nya typen av pipor som kommit på senare tid.
Problemet med hela utredningen för min del är att jag somnar efter att läst en stund, så den är väldigt svåratt komma igenom.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Oden 06 mar 2010, 22:36

Men lite OT på ämnet nu.Ärligt talat är det någon krimminalitet med luftvapen att tal om över huvudtaget? Jag läser aldrig något om detta i några tidningar!Det ända stället jag har sett rubriker på sådant är otroligt nog bara på intressidor FÖR luftvapen.Om det finns någon statistik på dylikt undrar jag bara isf var?
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav Johnny 06 mar 2010, 23:57

BRÅ (Brottsförebyggande rådet) sköter en del statistik om antal brottsoffer och liknande men att hitta statistik över skadade av luftvapen är ungefär lika lätt som att göra det för sådana som ägnar sig åt att kasta varpa.

Det finns helt enkelt inte, det är för få skador och de få som kommer in särskiljs inte i statistiken utan får allmänt övergripande rubriceringar, exempelvis "misshandel" för den som skojsköt lite på grannens fru..
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Föregående

Återgå till Nyheter Luftvapen