Välkommen Gäst
Crosman 157
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Crosman 157
Köpte en sådan 50-talare idag, på en skrotmarknad.
De ser bra mycket sjystare ut än moderna versioner, de är liksom helt i stål och allt tycks hålla god standard.
Visst en .22 vore väl roligare men jag kände att det var rätt pris på denna klassiker.
Fick tyvär ingen låda med, men väl Crossman copperhead 12.5grams co2 patroner, och då menar jag de ÄKTA copperhead som är förslutna med en koppar bit högst upp.
Vill ej använda dessa orginalpatroner, men jag tror den går med dagens 12grammare lika bra.
Kamerafans batterier var slut så jag lägger väl upp nån bild på det hela sen.
Gillar uppspänningen att man kan lägga en kula i pipan utan att spänna vapnet sen drar man bara rakt bakåt i en spak för att spänna den, i 2 olika lägen tom verkar det som, sen kan jag vrida på på den uppladdnings mojen så spänner den upp fjädern med märkte jag nyss, klart udda.
Var dessa vapen blånerade från början? denna är lätt bronsfärgad kan man säga, förmodligen nånting som kommit av att den är rostfri totalt, nån legering eller yta så att säga?
edit: har faststält att det är en mk1a iaf då den har delad pipa från kammaren, dvs en 50-talsmodell, vid 1959 sitter pipan ihop hela vägen med cylindern under.
De ser bra mycket sjystare ut än moderna versioner, de är liksom helt i stål och allt tycks hålla god standard.
Visst en .22 vore väl roligare men jag kände att det var rätt pris på denna klassiker.
Fick tyvär ingen låda med, men väl Crossman copperhead 12.5grams co2 patroner, och då menar jag de ÄKTA copperhead som är förslutna med en koppar bit högst upp.
Vill ej använda dessa orginalpatroner, men jag tror den går med dagens 12grammare lika bra.
Kamerafans batterier var slut så jag lägger väl upp nån bild på det hela sen.
Gillar uppspänningen att man kan lägga en kula i pipan utan att spänna vapnet sen drar man bara rakt bakåt i en spak för att spänna den, i 2 olika lägen tom verkar det som, sen kan jag vrida på på den uppladdnings mojen så spänner den upp fjädern med märkte jag nyss, klart udda.
Var dessa vapen blånerade från början? denna är lätt bronsfärgad kan man säga, förmodligen nånting som kommit av att den är rostfri totalt, nån legering eller yta så att säga?
edit: har faststält att det är en mk1a iaf då den har delad pipa från kammaren, dvs en 50-talsmodell, vid 1959 sitter pipan ihop hela vägen med cylindern under.
Senast redigerad av Silwer 26 apr 2008, 17:02, redigerad totalt 2 gånger.
-

Silwer - Inlägg: 25048
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Det jag är intresserad av är vart du hittar alla skrotmarknade ?
Själv hittar jag aldrig några auktioner eller loppmarknader av värde.
Själv hittar jag aldrig några auktioner eller loppmarknader av värde.
-

buckshot2000 - Inlägg: 2299
- Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg - Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Jag är en jävel på att snoka på veteranmarknader och liknade, har hittat nästan alla bössor jag har där, huvudelen iaf.
Men man kan ju inte förrvänta sig springa på så moderna prylar, så man måste ju vara lite av en sammlarfåne så att säga.
Jag bjuder lågt ofta, tar de budet så handlar jag helt enkelt, eller så får det vara.
Många vill helt enkelt inet ta hem grejorna igen även om de losar pengar jämtemot om de skulle sälja på annons eller liknade, andra vet inte ens vad de säljer.
De som vet är jobbigast, stod och käftade om en BSA Scorpion idag som snubben ville ha skitmycket för, men han verkade köra fasta hittapåpriser, så jag sket i honom, annars vil jag gärna ha en sån picka med.
Men man kan ju inte förrvänta sig springa på så moderna prylar, så man måste ju vara lite av en sammlarfåne så att säga.
Jag bjuder lågt ofta, tar de budet så handlar jag helt enkelt, eller så får det vara.
Många vill helt enkelt inet ta hem grejorna igen även om de losar pengar jämtemot om de skulle sälja på annons eller liknade, andra vet inte ens vad de säljer.
De som vet är jobbigast, stod och käftade om en BSA Scorpion idag som snubben ville ha skitmycket för, men han verkade köra fasta hittapåpriser, så jag sket i honom, annars vil jag gärna ha en sån picka med.
-

Jag får helt enkelt öppna upp ögonen lite för marknader och pundarstånd , nu när sommaren står inför dörren är det ju inte helt ovanligt att skojare och godagspilsar annonserar kring landsvägar och bruksorter med skyltar som :
"LOPPIS - Skynda Fynda"
"Antikt och Kuriosa"
Osv , ibland har man gått in och tittat och de senaste 15 åren , eller så långt tillbaka jag kan minnas brukar sådana skyltar vid vägarna dölja rena soppor och skräp någon har lagt upp på gamla fuktskadade träbord.
Bland det sämsta skit hitils jag minns , var vid en liten loppis några kilometer utanför hålan Åtvidaberg där loppiskärringen sålde en begagnad nersmutsad IKEA hylla för 1000:- kr , fast en helt ny på IKEA här i stan kostade under 600:- enligt gällande IKEA-katalog... men ok , förr eller senare kanske man kan göra fynd.
"LOPPIS - Skynda Fynda"
"Antikt och Kuriosa"
Osv , ibland har man gått in och tittat och de senaste 15 åren , eller så långt tillbaka jag kan minnas brukar sådana skyltar vid vägarna dölja rena soppor och skräp någon har lagt upp på gamla fuktskadade träbord.
Bland det sämsta skit hitils jag minns , var vid en liten loppis några kilometer utanför hålan Åtvidaberg där loppiskärringen sålde en begagnad nersmutsad IKEA hylla för 1000:- kr , fast en helt ny på IKEA här i stan kostade under 600:- enligt gällande IKEA-katalog... men ok , förr eller senare kanske man kan göra fynd.
-

buckshot2000 - Inlägg: 2299
- Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg - Skytteklubb: Laxå Skytteförening
hahah ja det är som med internet, minst 90% av allt man ser är skit.
Det gäller på många saker egentligen
Det gäller på många saker egentligen
-

Det här är grejorna jag köpte av snubben iaf.
Lådan innehåller 5 sånna copperheads så som den som jag lagt vid sidan om, tyska kulor dock, ser bedrövliga ut, de har korroderat under alla dessa år.
För att följa länken så måste du registera dig.
Trodde att den skulle gå sönder när jag skulle prova den, för den är trots allt 50 år gammal och de kanske aldrig bytt packningar inuti, det är tydligen vanligt att de går ett skott sen läcker resten av patronen ur genom pipan.
MEN den funkade, verkar gå hyfsat iaf, likvärdigt med tex en .177 1740 om de nu heter så som .177or?
Finns som sagt 2 effektlägen och det är rätt stor skillnad på dem.
Ska kronba den nån dag så får vi se, men med ren känsla så käns det väl som om den kan göra en 170mps eller nåt sånt kanske.
Ska iaf riva den och byta packningar vid tillfälle och checka upp allt inuti.
Lådan innehåller 5 sånna copperheads så som den som jag lagt vid sidan om, tyska kulor dock, ser bedrövliga ut, de har korroderat under alla dessa år.
Trodde att den skulle gå sönder när jag skulle prova den, för den är trots allt 50 år gammal och de kanske aldrig bytt packningar inuti, det är tydligen vanligt att de går ett skott sen läcker resten av patronen ur genom pipan.
MEN den funkade, verkar gå hyfsat iaf, likvärdigt med tex en .177 1740 om de nu heter så som .177or?
Finns som sagt 2 effektlägen och det är rätt stor skillnad på dem.
Ska kronba den nån dag så får vi se, men med ren känsla så käns det väl som om den kan göra en 170mps eller nåt sånt kanske.
Ska iaf riva den och byta packningar vid tillfälle och checka upp allt inuti.
-

Jaha, roligare blev det inte, den läcker ur tuberna, så nu är den klen som fasen, typ 130mps mätte jag i högläge och 90mps i låg.
Servicedax.
Servicedax.
-

157an är riktigt trevlig.
Sålde min för en månad sedan.
är inte så förtjust i Co2 pickor.
Jag servade den med nya packningar, men fick den inte bra ändå.
Har ingen aning om varför den inte vart bra efter packningsbytet.
men får man den tät är den skitkul att panga med.

- G0LI4T
- Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg
Nä co2 är väl inte min grej heller, men det är ju en gammal rackare så det var mest därför jag köpte den.
Tydligen var denna midell den första som drevs med co2patroner, de äldre fyllde man via en nippel i fram från en 10oz tank som medföljde vapnet.
Det märks att denna förmodligen kan fyllas så med, för det sitter en skruv framtill där nippenln sitter på äldre Crosman.
Tydligen var denna midell den första som drevs med co2patroner, de äldre fyllde man via en nippel i fram från en 10oz tank som medföljde vapnet.
Det märks att denna förmodligen kan fyllas så med, för det sitter en skruv framtill där nippenln sitter på äldre Crosman.
-

150 innebär att det är samma picka som den jag har men med .22 i kaliber.
160 vet jag inte va det är de började heta sånt som 1377 när dessa äldre modeller fasades ut.
Alltså det är så att vi får riva pistolerna och byta packningar, det sitter en packning i gascylinden som nu är död för oss, därför läcker de.
Men jag vet inte vem som handhar prylar till en sån här.
Sitter en packning som ska täta vid pipan där du sätter i diabolerna med, den bör man ocksp byta.
Man får väl säga att det inte är så farligt, de är ju som sagt väldigt gamla.
160 vet jag inte va det är de började heta sånt som 1377 när dessa äldre modeller fasades ut.
Alltså det är så att vi får riva pistolerna och byta packningar, det sitter en packning i gascylinden som nu är död för oss, därför läcker de.
Sitter en packning som ska täta vid pipan där du sätter i diabolerna med, den bör man ocksp byta.
-

Silwer skrev:150 innebär att det är samma picka som den jag har men med .22 i kaliber.
Hej, ne jag hade bara läst fel i ett pdf dokument. Rev isär den igår, men får inte ut själva cylindern ur gaskolven, verkar ganska knepigt o få ut den :S Men tog iaf sär den och smörjde lite, och på nått vänster så verkar den vara tät ida, ska provfylla den nån dag här och se hur det går. Hur går det med din då? / Emil
- Ungkarl
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
hahaha, som vanligt, jag har masor av trasiga saker som det aldrig händer nåt med.
Tror jag har en sprängskiss, återkommer med den om jag hittar på den, då bör man se hur man öppnar den helt.
edit: jag har dem bara som pdf och det tillåter inte den här siten att jag laddar upp?
Nåväl du får titta runt på nätet.
om du nu inte har nån mail eller liknade jag kan skicka till?
Föresten har du tjocka pipan eller den medmellanrum till röret under?
De med sk bullpipa är modernare, dvs 60-tal.
Tror jag har en sprängskiss, återkommer med den om jag hittar på den, då bör man se hur man öppnar den helt.
edit: jag har dem bara som pdf och det tillåter inte den här siten att jag laddar upp?
-

Silwer skrev:hahaha, som vanligt, jag har masor av trasiga saker som det aldrig händer nåt med.
aaah, jag har också den pdf filen, men på den står det typ att det är en splint som ska ur själva kolven, en massa dret är det :S neee inget riktigt mellanrum.
- Ungkarl
Bullpipa mao då är den från 59-67 årsmodell.
Trist att inte spränskisseen stämmer, jag får riva min och se hur min stämmer.
Det är ju ingen panik antar jag.
-

Silwer skrev:Bullpipa mao då är den från 59-67 årsmodell.
vet du vart man får tag på delar till dom ? :P vill ha packningar.
G0LI4T skrev:157an är riktigt trevlig.
vart hittade du packningar? :D
- Ungkarl
Sprängskisser till crosmans samtliga modeller finns på deras hemsida
å här e PDF filen på 157an:
Ang. reservdelar.
Oringar är standard storlekar, så där böt jag bara mot likvärdiga.
(O-ringspaket finns billigt på Mekonomen, Biltema, Clas Olsson.)
Papp packningar stansar jag ut med vanligt hålslag.
(Hålslag finns i olika storlek på Biltema)
(Packnings ark i olika tjocklek finns på tex Norrlands Custom, från 0,2mm till 3-4mm tjocka)
Värre är det med Nylon packningar, där får man oftast leta upp orginal, och då är det telefon som gäller.
Bara att ringa land å rike runt till våra detaljister på luftvapen.
Gummi bussningar görs enklast av vanlig oljefast gummisklang.
Renoverar en del gamla bössor, och har funnit att det är lättast att reda sig själv....
Utbytespackningarna man köper till gamla bössor/pistoler håller ofta inte rätt storlek,
så de slutar endå med att man får göra packningen själv.
å här e PDF filen på 157an:
Ang. reservdelar.
Oringar är standard storlekar, så där böt jag bara mot likvärdiga.
(O-ringspaket finns billigt på Mekonomen, Biltema, Clas Olsson.)
Papp packningar stansar jag ut med vanligt hålslag.
(Hålslag finns i olika storlek på Biltema)
(Packnings ark i olika tjocklek finns på tex Norrlands Custom, från 0,2mm till 3-4mm tjocka)
Värre är det med Nylon packningar, där får man oftast leta upp orginal, och då är det telefon som gäller.
Bara att ringa land å rike runt till våra detaljister på luftvapen.
Gummi bussningar görs enklast av vanlig oljefast gummisklang.
Renoverar en del gamla bössor, och har funnit att det är lättast att reda sig själv....
Utbytespackningarna man köper till gamla bössor/pistoler håller ofta inte rätt storlek,
så de slutar endå med att man får göra packningen själv.

- G0LI4T
Ok "Golle".
Jag var så glad när den funkade men nu pyser den ut patronen bara.
Pipan är dock för kort, som om de inte fattade den variablen, 5cm mer hade gjor en hel del.
Jag var så glad när den funkade men nu pyser den ut patronen bara.
Pipan är dock för kort, som om de inte fattade den variablen, 5cm mer hade gjor en hel del.
-

Hur går det silwer ?
Fick du till pickan eller läcker den fortfarande ?
Hittade ett amerikanskt forum där dom talade mycker om gamla crossman pickor.
Ska se om jag kan hitta tillbaka dit och posta länken.
Fick du till pickan eller läcker den fortfarande ?
Hittade ett amerikanskt forum där dom talade mycker om gamla crossman pickor.
Ska se om jag kan hitta tillbaka dit och posta länken.

- G0LI4T
Inget har hänt, jagvet inte vad jag ska få tag på o-ringar som håller för co2.
Många förintas direkt ihop med den gasen, tro mig jag har lirat PB i många år förr.
Jag har inte rivit den heller, men får väl ta och göra det, det sämsta är ju att man har 2-3 andra projekt på gång med.
Sharp Innova II får jag väl aldrig rätsida på, vilket käns skittråkigt.
Många förintas direkt ihop med den gasen, tro mig jag har lirat PB i många år förr.
Jag har inte rivit den heller, men får väl ta och göra det, det sämsta är ju att man har 2-3 andra projekt på gång med.
Sharp Innova II får jag väl aldrig rätsida på, vilket käns skittråkigt.
-

Jag hittade nylon o-ringar, på mekonomen, dom klarar både högt tryck och låga/höga temperaturer.
en o-ring sats i en liten ask kostade 200 spänn.
då va de ca 20 olika storlekar och tjocklekar, med runt 200 oringar.
dom är "vita" och inte lika töjbara, men faan så mycket bättre hållbarhet i dom.
en o-ring sats i en liten ask kostade 200 spänn.
då va de ca 20 olika storlekar och tjocklekar, med runt 200 oringar.
dom är "vita" och inte lika töjbara, men faan så mycket bättre hållbarhet i dom.

- G0LI4T
Säkert bättre än oginalets ringar från 50-tal hehe.
Fattar inte hur den kunde funka bra ett kort tag, men det var väl sista livsgnistan den gamla pistolen gav.
Fattar inte hur den kunde funka bra ett kort tag, men det var väl sista livsgnistan den gamla pistolen gav.
-

Har ett till problem nu, under pistolen, altså under tuben sitter den en pin som benäms thrust pin För att följa länken så måste du registera dig. och där har jag stött på problemet att jag inte får ut den. Och jag antar att den måste bort innan nått annat kan tas ur, det är iaf min uppfattning. Så hur har ni gjort?
- Ungkarl
Den ser ut som om den är itryckt , borde det inte går att slå ur den från andra hållet.
Jag har inte orkat rört min picka ännu.
Jag har inte orkat rört min picka ännu.
-

29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
likartade trådar