köp&tuning råd HW97k

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

köp&tuning råd HW97k

Inläggav sos 28 apr 2010, 14:42

Nu är det på gång... denna vecka skall det beställas ett hw97k och jag har bestämt mig för en 0.20"/5mm men sedan?
Jag är inte ute efter att göra en haubitz eller älgdödare utan vill ha maximal precision så jag inte kan skylla ev. bom på bössan... gärna så man träffar på längre håll än 30m också (vilket max avstånd fixar den?), har funderat på ett vmax-kit som verkar vara något som många rekomenderar. Behöver annat åtgärdas på bössan? polera tryck eller sådant... eviga frågan : smörja? med vad och var? Vilken ammunition ger bäst precision på 5 till 60m?

Som sagt -vill jag ha explosiva träffar så plockar jag fram 375H&H .... nu är det enbart precision det handlar om...
Senast redigerad av sos 28 apr 2010, 14:43, redigerad totalt 1 gång.
HW97K .20" + BSA CatsEye 4-16x44AO
Norica Sport .177" + Tasco 4x20
Norica No1, Gamo R77 Combat, HW40 och Zoraki luftpistoler
Användarvisningsbild
sos

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: köp&tuning råd HW97k

Inläggav mathewsbow 28 apr 2010, 16:01

Inte för att jag har en HW97, men en 77á har jag i cal 22 fullpower på licens.
den är helt o-tunad och jag har skjutit 20 skott på raken inom 40mm diameter på 50m avstånd med JSB Exact jumbo 5.52.
Liiite blåst var det, men jag är ganska nöjd med resultatet, förmodligen kan man tuna in träffbilden lite till samt att vindstilla borde göra sitt.
mathewsbow

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Inläggav Ulf 28 apr 2010, 16:55

sos skrev:Nu är det på gång... denna vecka skall det beställas ett hw97k och jag har bestämt mig för en 0.20"/5mm men sedan?
Jag är inte ute efter att göra en haubitz eller älgdödare utan vill ha maximal precision så jag inte kan skylla ev. bom på bössan... gärna så man träffar på längre håll än 30m också (vilket max avstånd fixar den?), har funderat på ett vmax-kit som verkar vara något som många rekomenderar. Behöver annat åtgärdas på bössan? polera tryck eller sådant... eviga frågan : smörja? med vad och var? Vilken ammunition ger bäst precision på 5 till 60m?

Som sagt -vill jag ha explosiva träffar så plockar jag fram 375H&H .... nu är det enbart precision det handlar om...

Låter kanske lite tråkig...men om du läser igenom alla sidor i tuningtråden får du svar på alla dina frågor.
Men nåra grundpelare beträffande smörjning efter en noggrann rengöring med maximalt T-röd som avfettning :

ALDRIG någon form av olja/fett i tuben FÖRE du skjuter in pistongen i tuben (alltså tvärt emot sängalag :mrgreen: )

Däremot under införandet kan du undan för undan smorsla pistongen tunnt tunnt (korrosionsskydd) med exv CRC kullagerfett, som är ett "snabbt" fett med låg friktion.

När pistongen är i bottenläget , kan man med fördel smörja tunnt inuti tuben BAKOM pistongens bakre kant och bakåt.

Fjädern smörjer jag nogsamt ganska rikligt i ÄNDARNA för att den ska kunna rotera i sin vridning, annars vrider hela bössan vid "torrgång".
Fjäderspiralen smörjer jag halva diametern utvändigt, antingen TAR på kraftfullare bössor, eller CRC/Hurricanefett ed på motorsvagare.

Fjäderguiden får alltid ett lövtunnt lager om den är av "plast", och ett något tjockare om den är i metall.
Är den glapp (mer/mindre) lägger jag lite tjockare.

Detta förfarande är vad jag gör i normalfallet , oavsett yttre eller inre komptub.

Fettfabrikat väljer jag utifrån tighthet coh vilken hastighet/skjutbarhet jag önskar.

Bara att prova sej fram i de enskilda fallen. Råkar det bli för mycke eller lite, är det bara plocka isär och göra om.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Daniel 29 apr 2010, 01:08

har haft 2 st Hw97k en i kaliber 5.5 och en i 4.5 och dom skjuter riktigt bra direkt ur lådan också. Men visst är det kul att tuna och få sin egen prägel på bössorna :-) samt göra dom snäppet vassare ur precissionssynpunkt
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav sos 07 maj 2010, 18:50

Nu har jag fått V-Mach-Kit från Tobbe... så då är det montering? enbart text instruktion följde med och bilder hade underlättat, finns det någon bra guide här på forumet... kollade in en tysk länk men knepigt med språket... lite tror jag att jag snappade upp:
1. avtryckarhusets pinnar skall knackas ut från höger sida
2. spännarmen/länk armen längst fram skall också knackas från höger sida
3. Brickorna i kitet skall inte användas då det spänner upp fjädern för mycket?
4. insatsen av tunn plåt skall monteras...? kanske ger sig när jag öppnar
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Airhunter 07 maj 2010, 19:07

sos skrev:Nu har jag fått V-Mach-Kit från Tobbe... så då är det montering? enbart text instruktion följde med och bilder hade underlättat, finns det någon bra guide här på forumet... kollade in en tysk länk men knepigt med språket... lite tror jag att jag snappade upp:
1. avtryckarhusets pinnar skall knackas ut från höger sida
2. spännarmen/länk armen längst fram skall också knackas från höger sida
3. Brickorna i kitet skall inte användas då det spänner upp fjädern för mycket?
4. insatsen av tunn plåt skall monteras...? kanske ger sig när jag öppnar

Det ger sej allt när du börjar på att montera. Grundföruntsättningen är att du har en bra fjäderkomprimerare annars ska du inte ens ta isär vapnet. Ett absolut måste är att du har/skaffar dej riktigt bra donar i rätt diameter. Annars är det för det första svårt att knacka ur pinnarna och det är väldigt lätt att du får märken o skador! :)
Senast redigerad av Airhunter 07 maj 2010, 19:10, redigerad totalt 2 gånger.
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Inläggav Airhunter 07 maj 2010, 19:08

En väldigt bra mycket informativ guide med bilder hur man monterar isär en HW97 finns här på forumet!
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Inläggav marhol 07 maj 2010, 19:16

Och om inte den duger så har du en annan guide här:
För att följa länken så måste du registera dig.

Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav sos 07 maj 2010, 20:05

Fin fina länkar... brickorna i kitet? de bör jag inte montera eller hur för då blir det för mycket fart och "fjong" på fjädern som kan ha påverkan på precisionen och det vill jag inte...
Användarvisningsbild
sos

Inläggav sos 12 maj 2010, 07:24

Det ingick olja och molly fett i kitet... inget TAR så jag kommer nog att smörja så här
-Fjäder: CRC klistrigt drivknutsfett (funkar jätte bra på mitt Hatsan) verkar likna TAR till konsistens/klistrighet
-Övrigt: RedLine fett som rekomenderas ersätta molly fett, skall vara överlägset... (dyrt men fungerar bra på snöskotrar här uppe.)

Båda fetttyperna är extremt vattenavvisande, "blandar" sig inte likt molly till grådaskig sörja och stelnar inte med tiden -30 till 140grader.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
sos

Inläggav Tobias 12 maj 2010, 07:52

Har V-Mach i min 97:a och monterade alla brickor. Fungerar kanon för mig :-)
HW97K "VÄKTARE i HW97 klubben"
Tobias

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Valbo Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: HW97K .22, AA S200 .177, HW40

Återgå till Weihrauch