HW50

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW50

Inläggav mathewsbow 01 maj 2010, 08:09

Köpte en "ny" HW50 i går på annons.
Nej inte riktigt ny, den köptes för ca 8 år sedan och har sedan dess endast skjutits ca 150 skott (jag fick med asken skott som följde med bössan vid nyköpet), köptes av en äldre man som tyckte att den samlade damm.
Bössan är i 99% nyskick och har endast någon enstaka "prick" på kolven som skvallrar om att den varit sparsamt hanterad.
Stocken på bössan slutar just vid pipleden, så modellen är några år gammal.(eller så är det bara så på modellen utan recordtrycket)
Tyvärr är det inte record-trycket på den, men vid provskjutning verkar trycket mycket bra ändå, kort och distinkt, helt utan släp, jag kan inte direkt märka eller känna någon skillad mot min HW77 som har recordtrycket.

Nu lite frågor.
- Kan record trycket eftermonteras (jag vet ju att det går att köpa lösa record trycken).
-Efter att ha spänt fjädern verkar laddarmen kasa mot fjädern (eller annat) och har inte en mjuk smidig rörelse tillbaka. (nästan så man kan kalla det att laddarmen hoppar på kuggar tillbaka)
mathewsbow

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Re: HW50

Inläggav RoLig 01 maj 2010, 08:55

Här lite om laddarmen på hw50.. http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=4824 .........plastlisten förbättrar "gången" på laddarmen!

När det gäller tryckena till hw, så vet jag inte hur det passar mellan, men det borde ju vara enkelt att kolla om du skruvar lös stockarna på både 77an o 50n och jämför.
Record avtryckarenheten sitter ju bara med två sprintar, så man borde enkelt se skillnader.

Saknar din hw50 säkring?...ser nästan ut så på bild :?
Senast redigerad av RoLig 01 maj 2010, 08:56, redigerad totalt 1 gång.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav mathewsbow 01 maj 2010, 09:30

Nejdå, det finns en säkring, men det är inte den tvärgående "sprinten" som på 77án (med flera), utan en "tangent" som sitter rakt bakom cylindern/tuben.
Denna säkrings-konstruktion sitter på de bössor som inte har record-trycket, och jag misstänker att det därför inte går att skifta till ett record-trycke av den orsaken.
Men som sagt, orginal-trycket är mycket bra, men verkar sakna inställningsmöjligheter som på recorde´t.
mathewsbow

Inläggav Ulf 01 maj 2010, 09:49

Har du plockat lös stocken , och kollat hur anliggningsytorna ser ut mellan tub & laddarm ?
Ävenså om den är osmord i laddarmslederna ?
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav mathewsbow 01 maj 2010, 12:28

Inte kommit så långt ännu, men framåt kvällen ska den delas och vid ihopsättningen efteråt ska den få sitt kikarsikte monterat.
I övrigt är bössan fullständigt o-skruvad och känns som om den faktiskt överstiger de 10J som den borde ha som svensksåld.

Men alla tips emottages tacksamt.
mathewsbow

Inläggav G0LI4T 01 maj 2010, 12:30

Jag har för mig att det inte går att byta, utan man i så fall även måst byta ändstycket för att få ihop det.
Då blir de pengar som ska läggas ut.. 850+650 typ eller nått.
Har inte priserna i huvudet, men det går att ta fram.

Jag har även för mig att det sitter ett liknande avtryck på HW25 ?
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav G0LI4T 01 maj 2010, 12:31

Den skjuter precis lika bra som en s bössa med rekordavtryck, om man lär sig avtrycket.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Ulf 01 maj 2010, 13:27

mathewsbow skrev:Inte kommit så långt ännu, men framåt kvällen ska den delas och vid ihopsättningen efteråt ska den få sitt kikarsikte monterat.
I övrigt är bössan fullständigt o-skruvad och känns som om den faktiskt överstiger de 10J som den borde ha som svensksåld.

Men alla tips emottages tacksamt.

Ta gärna foton och lägg upp , vore intressant att se tuben på undersidan, samt spännarmens insida.
Modell 50 som jag belyser i RoLigs länk, har en varningsflagg just för att spännarmen kan orsaka skador på av att den gör djupa räfflor i tuben , och k a n fösa ner flisor, som kan ödelägga mycket.
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav mathewsbow 03 maj 2010, 20:13

Har som snabbast separerat stocken från resten, och konstaterat att allt verkar vara som det ska, dock blir det nog lite arbete med att "finlira" laddarmens arbetssätt samt tuna in trycket lite.
Laddarmen ligger hårt fjäderbelastad uppåt och "kuggar" mot fjädern när laddarmen/pipan förs tillbaka efter laddning, dock inget allvarligt skav någonstans.
Trycket är rent och fint utan tillstymmelse till släp, men är på tok för hårt tycker jag, ska börja med att polera alla ytor ordentligt och se vad det gör, krävs det mera så kommer lilla diamantfilen fram + polering igen!
Finns det någon som tunart ett "perfect"- trycke - tips emottages! Tyvärr inga bilder ännu, var kåt på att skjuta och skruvade ihop rasket och monterade kikaren i stället!
mathewsbow

Inläggav Ulf 03 maj 2010, 20:25

För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav RoLig 03 maj 2010, 20:32

Ulf skrev:http://www.airguns.net/general_rekord_trigger.php

Fast nu har han ju inte rekordtrycket på sin bössa....utan det enklare perfekttrycket
RoLig

Inläggav Ulf 03 maj 2010, 20:33

Visst fasen...så var det.
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav RoLig 03 maj 2010, 20:38

G0LI4T skrev:Jag har även för mig att det sitter ett liknande avtryck på HW25 ?

HW25 har "perfect"trycket som standard, medans 30 o 50 finns både med "perfect" o "rekord" avtryckarenhet.
RoLig

Inläggav mathewsbow 26 jun 2010, 11:08

Nu var bössan helt i bitar igen, planerat isärplockad för att ordna ny fjäderguide, rengöring, omsmörjning och en närmare syning av perfect-trycket för att se vad som kan göras åt hårdheten.

Först i ordningen tog jag mig ann fjäderguiden, och en ny tillverkades raskt av PTFE (teflon), shit vad mjukt material, tur att det var 30% glasarmerat så det var lite stadga i det.
Diametern på guiden gjordes enligt alla konstens regler just så stor att det med handkraft gick att trycka fjädern på den, ca 1.5mm större diameter än orginalguiden.
Fjädern och guiden smordes ordentligt med molykote 1000 (vilket var den sort jag hade hemma)

Nya guiden monterad och den gamla vid sidan om.
mathewsbow

Inläggav mathewsbow 26 jun 2010, 11:09

Hur lång är en orginalfjäder, min mätte jag till 240mm?
mathewsbow

Inläggav mathewsbow 26 jun 2010, 11:25

Hela tuben synades noga och lite smågrader avlägsnades längs laddarmsspåret, i övrigt var tubens insida fint krysshenad.
Torkade allt rent , synade pistongpackningen, som var fin och fick vara med i återmonteringen.
Pistongen och packningen smordes fint ytvändigt, (återigen med moly 1000) och monterades tillbaka.
Just innan återmonteringen av pipan upptäckte jag att upphaket verkar vara slitet.

Är detta normalt på en bössa som gått mindre än 1000 skott? eller det kanske ska se ut så?
Hur som helst hakar den ju upp och låser pipan som den ska, men jag tog ändå några tag med lilla diamantfilen både på tubens upphak och på pipans, så att det inte ska finnas vassa eggar som kan fortsåtta gnaga mot varandra och fortsätta ett eventuellt slitage.
Moly1000 på upphakets låsytor och på ledbulten och pipblockets ledytor.
mathewsbow

Inläggav mathewsbow 26 jun 2010, 12:01

Nu till perfect-trycket som fungerar finfint, men det hjälper ju inte om det är alldeles för hårt för att kunna gå att skjuta väl med.
Perfect-trycket har en liknande "kassett" som recordet och låsytan var lättåtkomlig att polera så det var snabbt åtgärdat.
Men upphaket var ju nästan en mm djupt och det ville jag gärna minska lite, men jag ville ogäna fila bort då detta inte kan göras o-gjort om det inte skulle bli bra.
Nej, en ställskruv skulle jag vilja ha dit, som trycker på "upphakaren" och gör det möjligt att justera ingreppet som på vilket matchtrycke som helst.
Och tänka sig, just bakom avtryckaren fanns både material i kassetten att borra och gänga i, och utrymme bakom avtryckarens "hävarm" för att få in en M3 skruv som begränsar rörelsen på upphaket.
Sagt och gjort, jag klippte av änden på avtryckarens lilla returfjäder några mm, måttade in var skruven kunde sitta för att inte kollidera med avtryckarens hävarm, eller säkringens arm. (som också blir närmsta granne med min ställskruv)

Med min nyinförda ställskruv kan jag nu justera ingreppet från max ända tills det hakar av, och inga mekaniska ingrepp är gjorda utan allt annat är o-rört.
Jag ställde in ingreppet till ca 0.5mm för att ha säkra marginaler, och låste skruven med loctite,
Fint att skruven är åtkomlig genom varbygelns hål
Man kan ej se ingreppet på upphaket om man ej tar lös trycket från bössan! Varför det är osäkert att justera hej vilt med uppspännd bössa, utan det är bäst att spänna upp trycket löst i handen och justera säkert på detta vis.
mathewsbow

Inläggav mathewsbow 29 jun 2010, 19:08

Första ihopsättningen och provskjutningen gick väl inte helt bra, ni som läst i början av tråden kommer nog ihåg att jag skrev att det kändes som om laddarmen "kuggade" på fjädern, och detta blev avsevärt värre med en tajtare fjäderguide, då fjädern nu fick ett ordentligare stöd.

Så här såg laddarmen ut, det måste vara så att tidigare ägaren råkat ut för något!
I och med att den yttre delen (som skjuter på pistongen) är blivit bockad, så tar den mera plats, och detta gjorde att den låg hårt ann mot tubens insida och fjädern.
Nåja med ett bra omdöme så riktade jag tillbaka ytterdelen liknande en ny, sedan fungerade allt perfekt igen.
Slutet gott allting gott.
mathewsbow

Inläggav RoLig 29 jun 2010, 20:54

Snyggt jobbat! :smt020 ....och intressant info om hur man förbättrar perfect-trycket!
Senast redigerad av RoLig 29 jun 2010, 20:54, redigerad totalt 1 gång.
RoLig

Återgå till Weihrauch