Så fick hem bössan idag. Tar fram chronon för att se i vilket skick den befinner sig i. Ljuset var inte så bra så det gav inget utslag. Skulle prova igen men då visade det sig att kulan inte lämnat loppet.
Jag blev trots allt inte förvånad och det spelar inte någon större roll heller då jag hade rivit bössan i vilket fall.
När jag rev bössan så märkte jag att den varit välanvänd som bössor från 70-talet ofta är.
Här kommer lite bilder från rivningen
Som tidigare sagts i tråden så är rekyldämpningen härmad från
FWB. Dock kändes inte precisionen på glidstavarna som samma nivå som
FWB.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Trycket är nog den svaga punkten i bössan. Finns såklart sämre men det verkar vara ett enkelt El Gamo
trycke. Få se om jag kan polera lite.
För att följa länken så måste du registera dig.Här syns slitaget tydligt att den varit välanvänd
För att följa länken så måste du registera dig.Så då kom fjädern ut. Det var 2-3 cm förspänning på den. Fjädern var rostig i ena änden.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Här kommer nästa roliga överraskning, pillade ut pistongen utan packning plus att gängorna i pistongen inte såg så roliga ut.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Nu sitter packningen i botten på komptuben men den fick jag ut genom att ha pipan stängd och blåsa med tryckluft genom pipan. Pippackningen var en gammal läderpackning som dock var hel men indränkt med olja. Jag misstänker att när bössan slutade fungera så har någon provat att droppa olja genom transferporten för att få liv i den igen. Dock hjälper ju det föga när packning inte sitter ihop med pistongen. Här syns också tydligt att gängorna på packningen är nästan helt borta.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Så det lär bli en tur till Tobbe för inköp av lite nya prylar, sen ska vi nog kunna få liv i den gamla El Gamon igen