Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
The Crow Mag/Eliminator has no such seal covering the crown but uses two O-rings to seal the exterior walls of the piston which I believe are less likely to burn or tear.
Delivery of power is via the now famous gas ram system, negating the use of a spring power plant. This HE (High Efficiency) unit has a double 'o' ring sealed steel piston head arrangement that is counterbalanced on firing with a floating inertia weight. This really counteracts the forward movement of the piston, thus deadening and almost completely eliminating recoil
Dessa spår finns i tubbotten INFRÄSTA i stålet. Tuben är ren och snygg med en mycket hög finnisch
G0LI4T skrev:Custombyggare har under ganska lång tid hävdat att man med oringar istället för pistongpackning får en jämnare gång.
Som din pistong är konstruerad med två oringar ( Den bakre kan vara en hårdare typ av oring som endast är till för att pistongen ska glida lätt) och utan pistongpackning så är det mycket viktigt att cylindern är rund och välhonad. Här är det också mycket viktigt att rätt förspänning justeras in, så att man inte får ett för hårt genomslag, med haveri som följd.
Jag har två customprojekt på gång till D52 som är uppbyggda på liknande sätt.
För att följa länken så måste du registera dig.
Problemet är ofta att oringarna slits väldigt fort, med förluster som följd, och det är lätt att skada oringen när man monterar pistongen. Skadad oring, kraftigt genomslag och diesling som resultat.
De jag testat brukar hålla en 2500-5000 skott, sedan får man byta.
Det kan ju iofs bero på kvaliten på oringarna, det kanske finns bättre än de jag testat med.
Den klassiska meteoren har ju liknande konstruktion, dock så har den en inbyggd dämpning som ska begränsa genomslaget. Å de BSA oringarna va ju outslitliga. Har en Meteor MKII som säkert gått 50000 skott med två fjäderbyten, och aldrig bytt o-ringar på.
Golle
G0LI4T skrev:En liten fråga, hade du inte en D52 i skåpet ?
Skulle vara kul att höra en jämförelse Theoben- Gas vs Diana- VORTEK eller V-Mach.
Stoppade in ett VORTEK i min 52a, med nya custompistongen ( den med o-ringar), och tycker den vart helt sanslöst bra.
Men jag har inte testat någon Theoben, så de skulle vara kul med en jämförelse.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster