Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Bromslätt skrev:Datum- 28 Sep
Bössa- HW 30S
Ammo- JSB Exack (std)
Kan konstatera att även jag får bättre resultat med bättre ammunition. trodde inte det skulle göra så stor skillnad IOM att skytten är största begränsningen (än så längne)
1'a tavlan med JSB. Faktisk 5 skott / prick, skjutet med stöd så klart. Se foto på stöd och en fråga längre ner i inlägget.
För att följa länken så måste du registera dig.
Utan stöd 10m (5'e skottet i prick nr 2 sitter just vid häftklammern, över datumet) Det kan man kalla "en jävla miss"
Stödet. Vänster hand på bortre handduken och höger på den närmaste.
Finns någon slags "best practice" eller begränsningar i hur man kan använda stöd?
PÅ dina tavlor ser det ut som om du skjuter 4,5mm. i så fall finns JSB Exact kulan 4.5 4.51 4.52 4.53,mm. Själv använder jag 4.52 vilket passa min bössa bäst.
PS. Har deltagit i ett par tävlingar med AK4 (AK-4mästerskap i hemvärnet) där reglerna säger att "mjukt stöd" får användas, citat ur reglerna: "mjukt stöd såsom hoprullad jacka eller dyligt" slut citat.. Jag har 2 ggr kommit 4'a pga att jag enligt min tolkning, har följt reglerna men de som kom 1-2-3) hade små snickrade bockar med fårskinn eller liknande överst på stödet och därmed hävdade att det var ett mjukt stöd.
Vad gäller som stöd för våran (trevliga) utövning?
Bästa hälsningar till er alla från Bromslätt.
npaulsson skrev:Och söndagens blev en Skjut-så-länge-det-går-bra-tavla
26/9
- HW97, 5.0 mm
- H&N FTT
- Stående 15 meter
- En hel drös skott
Så här efter sommarens skjutande kan jag konstatera att det är klart lättare att få en bra träffbild på denna typ av tavla än på 10 meters tavlorna. Kan ha att göra med att denna typ av tavla har ett mindre och därmed rent optisk mer väldefinierat centrum men vad vet jag.
Leopold skrev:
Nja. Du skjuter på en tavla avsedd för 7 meter pistol främst. Tavlan med det större svartfältet ut till 7:ans ring, det är nog den internationella luftpistoltavlan 10m du menar. Finns i två varianter, en 14x14 som fokuserar mittsegmentet, en 17x17 som inkluderar även fält 1 och 2 (ungefär så, detaljer kan vara fel). Internationella luftgevärstavlan 10 m har fem småtavlor som passar för den formen av skytte, lagom små svartprickar. Att det sedan finns folk som envisas med att skjuta på int luftgevärstavlan 10m på typ 18 m... är en annan femma.
Leopold skrev:Men min tes var att svartprickarna 7m pistol vs 10m gevär tycks vara lika stora närapå, borde inte vara någon skillnad i hur stora de ser ut i siktet eller hur väldefinierade de uppfattas. Att 10m pistoltavlan inte är optimal för gevärsskytte kan jag förstå, svartfältet blir nog litet väl stprt för att få vettiga referenspunkter.
Leopold skrev:... Men nu måste jag hålla käft eller kläcka ur mig en tavla jag ocksåKanske imorrn.
npaulsson skrev: En hel drös skott
eddie skrev:npaulsson skrev: En hel drös skott
Det låter som en bra iden, och din tavla blev ju braSå det kör jag på åxå då!
Datum 28 sept
AT44w
H&N Baracuda
Avstånd 20m
Skjutställning sittande
Blåsigt värre idag så det fick bli 10st tunga Baracudakulor!
ronnefalk skrev:Kul att det är så många som skjuter stående
eddie skrev:ronnefalk skrev:Kul att det är så många som skjuter stående
Då kör jag en stående åxå, och i mörker till på köpet, det är ju i ropet nu
Datum: 29 sep
Bacs konv Arminius HW38
Ammo: H&N platt
Avstånd 7m
Skjutställning: Stående tvåhands
Detta såg jag när jag sköt
så här ser det ut med ljus
så här blev dagens kombitavla
Foshizzle skrev:Tog mig till skjutbanan idag och sköt på lite varierande mål och avstånd, här kommer dagens bästa tavla:
Ser ju ut som man kan få till riktigt bra precision med bössan ändå men den är allt annat än lättskjuten...
Bössa: Cometa 400 Compact Star .22 (full hastighet)
Ammo: 5 skott RWS Superdome .22 (en flyer)
Optik: Tasco Golden Antler 3-9x32 AO
Avstånd:~20-25m
Ställning: Sittande med stöd
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster