Norica Shark!

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Norica Shark!

Inläggav BooMan 27 maj 2008, 08:04

Hallå därute! Köpte ett Norica "DreamRider" för någon vecka sedan. (Hobbex) Det var sista exet så jag fick inte med originalkartongen. Jag fick istället lådan till ett Norica 56, Ett mindre lättare gevär med, vad jag kan förstå, också lägre utgångshastighet. I den lådan följde en ask "Norica shark" (.177) med. Kruxet är att min DreamRider inte ens orkar "klämma ut" kulan ur loppet! Vad i hela...!? Har testat både "Doggmatch, Gamo TS-10, (longdistance) och RWS Meisterkugeln utan problem, men "Sharken" sitter kvar helt "orörd" i loppet... Beror detta på att asken som följer med är avsedd för original (kraftigare) fjäder eller? Och med tanke på att asken följde med en "56:a" så är det ju ännu märkligare... :?
Om jag skulle byta fjäder, kommer "dreamridern" att klämma ut kulan då?
Det är annars bra tryck i bössan och den skjuter bra i övrigt. Så jag har svårt att tänka mig att den ligger mycket under 10J. Fick ett tips om ett "F i en romb", (ska tydligen betyda nåt med 7J) men hittar ingen sådan märkning på den...

Tacksam för lite input i frågan...
Mvh

//BooMan
BooMan

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Falu JaktskytteKlubb

Inläggav buckshot2000 27 maj 2008, 11:22

Såvida du inte limmat fast kulorna i loppet eller pressat fast dem med en 30-tons verstadspress skall bössan kasta ut dem utan problem , just Norica shark vet jag funkar i vad skit somhelst , även luftpistoler som ger 2.5 joule.

Något är fel med din bössa , låter som en packning läcker eller något liknande , särskilt bra "tryck i bössan" kan du ju inte ha ? isf. kan du skjuta ut 3-4 st Norica shark åt gången - minst.

Du måste mäta den i kronograf och se vad den lämnar - att mäta är att veta.
Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav BooMan 27 maj 2008, 12:44

Mycket knepigt! Som sagt verkar trycket inte vara för lågt då den går bra med en andra ammon jag nämnt. Men jag har ju föstås inte mätt upp den i kronograf. Jag håller på o "tunar" den så får vi se vad som händer...

Tack i alla fall för svaret "Buckshot2000"...

tar gärna emot fler synpunkter/erfarenheter ang detta
//BooMan
BooMan

Inläggav Silwer 27 maj 2008, 16:54

Tyvärr så är det svårt att på känn avgöra om bössan är klen.

Visst förekommer det att vissa kulor inte funkar i alla vapen trots samma kaliber, men i detta faller då det är kulor för et Norica så låter det konstigt.

Man brukar dessutom få ett helsike att mata in dem i pipan om de är för stora, min .25 Eclipse tar inet vissa tysk .25 ammo alls, man kan inte ens få i kulan i loppet utan våld, fast får man i den så orkar den iaf trycka ur sig kulan.

Klart konstigt problem, har så svårt att tänka mig att bössan inte skulle orka om den är felfri.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav BooMan 28 maj 2008, 21:16

Nu har jag gjort en "budget-tuning". Rengjort, Ny fjäder, Spring grease på den och molyfett på pistongen. Helt annan bössa. Inga problem att trycka ur sig "Sharken" nu... :-)
BooMan

Inläggav buckshot2000 28 maj 2008, 23:04

mm...
Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Silwer 28 maj 2008, 23:04

Bössan lär ha varit astrött från början, tur att du fick ordning på den.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav BooMan 29 maj 2008, 08:25

Silwer skrev:Bössan lär ha varit astrött från början, tur att du fick ordning på den.

Ja det verkar ju faktiskt så...
Sköt med Gamo TS-10:an (Long distance) också innan bytet av fjäder, och den gick in halvvägs i träväggen (Halva kulan kvar utanför träet) runt/bakom kulfånget. Nu går den nästan helt igenom. (17mm).
Nån har väl skjutit hål på locket till kulburken också? :-) Nu gör den ett snyggt runt hål i "Doggmatchlocket" utan att buckla till den (lite intryckt runt om, men inte mer). Tidigare "rev" den hål.
Dåligt sätt att mäta trycket, jag vet, men det ger en liten hint om att det blev bättre i alla fall... :? Avstånd: 10m.

P.S. 17mm trävägg är ett extra "kulfång" ca 1x1m som jag satt upp på husväggen...
BooMan

Inläggav grund 15 jun 2008, 20:49

jag har har också haft detta problem dock var det inter jakt (spetskula) i mitt hatsan 75 men jag tog en spik och petade in kulorna nån cm då funka de utmärkt
watch out for chiks with dicks!!!!
grund

Tack utdelade: 0 gång

Återgå till Ammunition