Hjälp mig välja luftgevär ;-)

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hjälp mig välja luftgevär ;-)

Inläggav BigGitt 28 maj 2008, 21:52

Hej.

Jag kan noll om vapen. Även luftgevär. Men vill köpa ett. Delvis för att skjuta mot "burkar" delvis / fåglar.

Min kompis har ett stor tomt med "möjligheter". Men vad ska jag välja? Kan spendera max 2500:- för nöjet.

ps Är det svårt att byta fjädern?
BigGitt

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav G0LI4T 28 maj 2008, 22:17

Hej och välkommen till forumet.

Om du kan spendera 2500 på ett luftvapen, så tycker jag du ska titta på ett HW50s.

Det behöver du inte mecka med överhuvud taget för att få det välskjutande.
Underbart avtryck och otroligt välskjutande direkt ur kartong.

Att byta fjäder är inte svårt alls, men börja med att lära dig skjuta med ditt vapen innan du börjar mecka med det.

Att jaga fart ställer mest till oreda i bössan ( om man inte vet vad man håller på med), men att ge den en service med rengöring och nytt fett, är aldrig fel.

Hellre 5 skott i mitten, än 5 hårda skott spridda på hela väggen.

Det är väll ungefär så jag tänker när jag råder nytända luftvapenentusiaster att välja bössa.

PS//
Att skjuta mot fåglar rekommenderas inte överhuvud taget här på forumet.
Sikta på burkar och tavlor istället och låt pippi flyga vidare.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Daniel 28 maj 2008, 23:18

Mycket bra svarat golle :-) se till att köpa rätt ammunition till bössan också. det kan ha stor betydelse
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav buckshot2000 29 maj 2008, 00:04

"
Hej.

Jag kan noll om vapen. Även luftgevär. Men vill köpa ett. Delvis för att skjuta mot "burkar" delvis / fåglar.

Min kompis har ett stor tomt med "möjligheter". Men vad ska jag välja? Kan spendera max 2500:- för nöjet.

"

På något sätt tycker jag hela forumet sänks av dylika frågeställare som i sitt 1a inlägg dels bekräftar sin egen totala okunnighet och sin önskan att urskiljningslöst skjuta fåglar.

Sådant får åtminstonde mig att vara för kraftigt skärpta vapenlagar och på sikt kanske ett generellt förtbud mot alla luftvapen , där innehav bör ge minst 2 års fängelse.

Det är helt enkelt för mycket knäppgökar som inte kan något om nått som skall ge sig ut överallt och skjuta på lite av varje , man blir lixom likgiltigt trött på det.

Själva slutklämmen med ett "ps. byta fjädern" blir bara för mycket... det lixom skvallrar så oundvikligt hårt om total okunnighet där endast en önskan att få plåga djur lyser igenom , osmakligt.

Jakt och djurplågeri är somsagt två helt skiljda saker , och definitionen för djurplågeri uppfylls mer än väl av åvan nämnda.

Vad tycker ni andra ?
Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Daniel 29 maj 2008, 00:21

Jag tycker att var och en får ta sitt ansvar.. och stå sitt kast när det kommer.

tycker inte det hör hemma att diskutera djurplågeri eller vapenlagar i den här tråden, skapa en ny tråd för det buckshot
Det finns faktiskt dem som tror det är lagligt att skjuta skator och kråkor
bara sådär på tomten. Fråga mina föräldrar :-P men nu vet dom bättre.

"Att skjuta mot fåglar rekommenderas inte överhuvud taget här på forumet." skrev golle det räcker som svar till kamilenski angående den saken

Så om vi återgår till topic nu tillbakatillamnet

kamilenski ville ha förslag på bössor kring 2500 kr
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav G0LI4T 29 maj 2008, 01:20

buckshot2000 skrev:"
Hej.

"

På något sätt tycker jag hela forumet sänks av dylika frågeställare som i sitt 1a inlägg dels bekräftar sin egen totala okunnighet och sin önskan att urskiljningslöst skjuta fåglar.

Sådant får åtminstonde mig att vara för kraftigt skärpta vapenlagar och på sikt kanske ett generellt förtbud mot alla luftvapen , där innehav bör ge minst 2 års fängelse.

Det är helt enkelt för mycket knäppgökar som inte kan något om nått som skall ge sig ut överallt och skjuta på lite av varje , man blir lixom likgiltigt trött på det.

Själva slutklämmen med ett "ps. byta fjädern" blir bara för mycket... det lixom skvallrar så oundvikligt hårt om total okunnighet där endast en önskan att få plåga djur lyser igenom , osmakligt.

Jakt och djurplågeri är somsagt två helt skiljda saker , och definitionen för djurplågeri uppfylls mer än väl av åvan nämnda.

Vad tycker ni andra ?

buckshot2000... att skylla en ny medlems okunnighet på forumet, och säga att det sänker forumet tycker jag är lägre än den som startade tråden.

Just sådan frågeställning gör mig undrande vad du vill uppnå med ditt inlägg.

Kommer en ny medlem hit och vill ha kunnskap, är det väll ett ypperligt tillfälle att ge den nya medlemmen information om vad för regler och lagar som finns här i Sverige och även här på forumet.

Att blunda och vända ryggen till, eller att skaffa hårdare regler, som än fler kommer bryta verkar ju jätte bra ??? not.

Upplys genom kunskap de okunniga, så även de lär och kan lära vidare av de erfarenheter vi gemensamt samlat genom livet.
Det är var och ens skyldighet att kunna lagen, inte forumets skyldighet att upplysa om den.

//Det kändes som en komentar va nödvändig, då jag uppfattade buckshots inlägg som en direkt nedlåtande kommentar på mitt svar till kamilenski,s frågor och inställning till luftskytte.
Jag försökte vara informativ och saklig, för att en okunnig skulle få chansen att smälta den information som finns här på forumet.

Självklart tar jag helt avstånd från icke laglig jakt.
Senast redigerad av G0LI4T 29 maj 2008, 02:00, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T

Inläggav buckshot2000 29 maj 2008, 01:54

Med tanke på åvan svar på mitt inlägg så väljer jag att inte diskutera detta vidare.

Tycker att denna tråd talar för sig själv. och jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav BigGitt 29 maj 2008, 07:33

buckshot2000 skrev:"
Hej.

"

Vad tycker ni andra ?

Tack för informationen! Har bara 2 saker att tilläga.

1. Du känner mig inte, och var så vänligt och låt bli att uttrycka Dig på detta sättet till mig. Det skulle uppskattas!!!

2. Om Moderator inte gillar mitt inlägg, får han blockera mig, eller på ett korrekt sätt tillbakavisa.

3. Om jag vill bli kallat diverse otrevliga saker, kan jag resa dit folk är dåligt uppfostrade.

4. Om Du är så klok och smart, bör Du upplysa de okunniga i ämnet.
Men tydligen är Du inte bättre än mig.

I övrigt tackar jag Er alla andra för svar!
BigGitt

Inläggav öberg 29 maj 2008, 13:48

Håller med Golle!
En HW50 är en bra bössa för pengarna.
Tänk dock på att du köper ett "bra sikte" om du skall ha kikarsikte vill säga. De billigare kikarna är på ren svenska SKIT.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav BigGitt 30 maj 2008, 20:09

Tack.

Vad vet Ni om British Mark BMK 20TG 5,5mm ???
BigGitt

Inläggav G0LI4T 30 maj 2008, 21:41

Inte mer än att British Mark är en tanks från första världskriget.

Bild
Bild
G0LI4T

Inläggav intoTW 31 maj 2008, 11:21

öberg skrev:Håller med Golle!
En HW50 är en bra bössa för pengarna.
Tänk dock på att du köper ett "bra sikte" om du skall ha kikarsikte vill säga. De billigare kikarna är på ren svenska SKIT.

Hur mycket pengar bör man lägga ned på ett kikarsikte för att få bra kvalité? Duger ett Hawke-kikarsikte från cabom.se i 1500-2000 klassen? Nu antar jag att du kommer säga att Hawke är inget vidare, om inte Hawke, vilket annat märke? Samt vilken förstoring är bäst "allround-förstoring", som duger till de flesta endamålen?

Mvh
intoTW

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 31 maj 2008, 13:25

Jag köpte ett Hawke och satte det på en Tracker. Det funka inte, var ej skottfast
Flyttade då över den till en HW50 med den fungerade inte där heller :evil:
Men på en Diana 25 fungerar det.
Dock så är optiken under all kritik.............Taskig skärpa!
Gamo, Simalux, Leapers är bra sikten till luftgevär...
Man bör ha ett sikte med justerbar parlax. För annars är paralxen instäld på 100-120meter.

Ps jag kan inte dra alla Hawke över en kant för jag har bara provat ett.
(första och sista)
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |