Längd på fjäder?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Längd på fjäder?

Inläggav BooMan 28 maj 2008, 21:39

Hallå! Tänkte kolla med er därute:
Har "ritat" i några trådar ang Norica. Men hur är det med längd på fjäder?
Den som sitter i original i "Dream Ridern" är 25 cm (33varv) och en tråddiam på 2,5mm. Hur mycket längre fjäder kan man ta? och grovleken på "tråden", har den stor betydelse? Kan berätta att jag fick tag på en 26cm fjäder av en bekant,(har ingen aning om tillverkare). Alltså 1cm längre, men 3mm trådgrovlek. Testade den, och följde bla "Kalln's" råd ang rengöring och smörjning.(Tack Kalln!) Det blev en helt annan bössa. Bättre tryck, bättre precision och skönare känsla och inget twang...
Men jag väntar också en Maccarifjäder från Hurricane, Tror ni att det blir väldigt mycket bättre, eller ska jag avvakta tills nuvarande fjäder är slut?
Bra att ha hemma en extra fjäder...
8)
mvh

//BooMan
Senast redigerad av BooMan 29 maj 2008, 08:10, redigerad totalt 1 gång.
BooMan

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Falu JaktskytteKlubb

Inläggav fonkystuff 29 maj 2008, 07:46

"If it ain´t broke, don´t fix it" gäller inte för mig! Klart att Du skall dela på bössan när Maccarifjädern kommit och prova med den i. Kanske Du får en ännu bättre bössa? Annars är det ju bara att peta tillbaks den andra fjädern igen.......
Användarvisningsbild
fonkystuff

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Inläggav BooMan 29 maj 2008, 08:06

You've got a point there!
:lol:

Men frågan kvarstår, Hur mycket längre fjäder kan man ha?
Eller är det bara att prova sig fram, o kapa efter hand...?

Tackar!
BooMan

Inläggav Peter 30 maj 2008, 15:57

Om du plockar isär mekanismen och mäter avståndet från insdan av pistongen till fjäderguiden, i uppspänt läge. (utan fjäder i naturligtvis) Dvs det kortaste utrymmet som fjädern kan befinna sig i. Detta måste vara större än antal fjädervarv gånger tråddiameter. Annars går det ej att spänna upp bössan. Avståndet brukar röra sig kring 100 mm. (ex 33 varv och 3.1mm tråddiameter = 102.3 mm)
HW 95 .22, BSF S60, BSA Meteor mkIII, Hatsan 125 .25,
Carl Gustaf, Diana 23, 25 och 27, FEG LG 427, Gamo Cadet
Webley Hurricane, HW 40, Record mod 1, makarov 654k och lite annat skrot
Användarvisningsbild
Peter

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA meteor

Inläggav BooMan 30 maj 2008, 21:09

Peter skrev:Om du plockar isär mekanismen och mäter avståndet från insdan av pistongen till fjäderguiden, i uppspänt läge. (utan fjäder i naturligtvis) Dvs det kortaste utrymmet som fjädern kan befinna sig i. Detta måste vara större än antal fjädervarv gånger tråddiameter. Annars går det ej att spänna upp bössan. Avståndet brukar röra sig kring 100 mm. (ex 33 varv och 3.1mm tråddiameter = 102.3 mm)

Tack för det! Precis vad jag ville veta! :-)
(Och ganska självklart egentligen...)

Mvh

//BooMan
BooMan

Inläggav BooMan 02 aug 2008, 19:19

fonkystuff skrev:"If it ain´t broke, don´t fix it" gäller inte för mig! Klart att Du skall dela på bössan när Maccarifjädern kommit och prova med den i. Kanske Du får en ännu bättre bössa? Annars är det ju bara att peta tillbaks den andra fjädern igen.......

Bytte idag och jag tyckte bössan gick bra innan, men attans va bra den blev med maccari-fjädern. Allt blev flera snäpp bättre. Känslan, twanget, rekylen (mindre) trycket...

Suveränt :-)
BooMan

Inläggav twomb 03 aug 2008, 13:33

Det var kul att höra! väntar också på en maccari fjäder till min Dream Rider. hoppas min fungerar lika bra sen, har vart isär plockad nu ett bra tag så man börjar bli lite otålig :wink:
twomb

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom