Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
groda skrev:vill bara säga att jag har en gammal diana 25 första modellen som tillverkades .siktet var kass .men tommys vapen verkstad hade ett original till den gamla bössan
G0LI4T skrev:Ser riktigt bra ut Eddie
Har du ingen datummärkning på bössan ?
Vänster sida på cylindern längst bak, precis över stocklinjen finns en mikro stämpling. ( om inte så är bössa tillverkad före 1967 )
Dom började med att stämpla bössor 1965 eller 66, men jag har aldrig hittat en Diana som är märkt före 1967.
För att följa länken så måste du registera dig.
Din bössa har "silveravtryck" och det tillverkades mellan 1958 fram till 1968/1969.
Kulorna i upphaket är riktigt pillimariska att få på plats, men ska du riva bössan så är det enklast att fota av allt när du delar den för att allt ska komma tillbaka på rätt plats igen.
Pistongpackningen är vanlig läderpackning och är säkert backelithård.
Finns fortfarande originaldelar (servicekit ) att montera.
Pippackningen byter du till den nyare o-ringen, för läderpackningen fungerade aldrig bra.
Dioptern är en kombinerad Diopter/Sikte, där man kan lyfta bort diopterringen och använda vanligt sikte. Gummiringen på dioptern är omöjlig att få tag på då den var av naturgummi och torkar och smulas sönder av solljus ( smart )
Här har du bilder på siktet och kornet så du vet vad du letar efter
G0LI4T skrev:Din bössa har "silveravtryck" och det tillverkades mellan 1958 fram till 1968/1969.
Bsa_Airsporter skrev:sådär såg mitt avtryck ut, men min bössa var från -85 =)
eddie skrev:Nu har jag testat hur den blev med nya inälvor, och det blev bra! Första smällen blev av förklarliga skäl 325mssen hamnade den på original max hastighet , när jag räknar varven på gamla org fjädern verkar den dock ha varit en 7,5j men nu är den 10j som den bör
![]()
Nu när det gick så bra vill man ju skjuta lite men så hade jag bara två-dels kikarfäste som inte sitter kvar så jag borrade och gängade i ett stoppstift i främre fästet så kikaren ska bli kvar på skenan, det blev bra men då råkade jag spänna skruven till bakre fästet för hårt så den gick av nu sitter det inte iafmen jag har ett endels-fäste på väg hem så det får bli det i stället
snurr skrev:Kul grattisså hur mycket svajjar hastigheten om man ser 10 smälda skott vart hamnar du då mellan för tal?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster