Vapenvård

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vapenvård

Inläggav skogspekka2007 18 jun 2008, 17:59

Hej,

Är ny på detta med lufgevär. Har skjutit en hel del i mina unga år, men då var det farsan som som stog för smörjandet och fettandet och allt vad man nu sysslar med för att se till att lilla "bettan" mår bra.

Så till mina frågor. Jag har precis skaffat ett Hatsan 125 .22 gevär. Bor i DK så det är original fjäder.

Bad personalen i butiken om råd över hur man vårdar bettan, och fick med mig en burk vapen olja för utvändig behandling av pipan så att den inte ska rosta. köpte också ett piprensar instrument. Frågade om fett och smörjning, men det skulle inte behövas enligt dem.

Så därför min fråga här till er som är erfarna. Vad behöver jag göra mer än att olja in pipan (utvändigt) samt invändigt rensa den med piprensare.

Ska det smörjas och fettas, och i såfall vad/hur och hur ofta, samt vilka produkter rekomenderar ni?

Hoppas att man inte allt för ofta behöver skruva isär hela bössan, för man är väl inte så praktiskt lagd, tänker nog läna in den på nått ställe och få det gjort om/när det behövs.

Hoppas Ni kan tipsa lite om hur man ser till att bettan spinner som hon ska när man vill skjuta lite :-)
skogspekka2007

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 18 jun 2008, 18:19

Hej och välkommen!
Ang piprensare så rekomederar jag dig att inte använda dessa. Dom sliter mer på pipan äm många tusen skott. Det finns speciella "kuddar" att skjuta genom pipan i stället.
Rätt fett köper du enklast genom våra eminenta sponsorer som du kan se längst ner på sidan.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav skogspekka2007 20 jun 2008, 14:53

Ok, inga piprensare, men vad är det som behöver smörjas/fettas, och hur ofta behöver man göra sånna "ingrepp"?

Är som sagt inte alls insatt i vad som behöver göras.
skogspekka2007

Inläggav G0LI4T 21 jun 2008, 10:54

Hej skogspekka2007

Utsidan av bössan oljar man vid "behov".
Jag brukar torka av mina bössor en gång i veckan, med en mickrofiber duk insprayad med lite NYCOLUBE.

Insidan gör man inte mycket med, om man inte börjar "tuna" sin bössa.
En del vapen kan ha lite mycket fabriksfett i sig, så bössan dieslar.
Oftast försvinner detta efter att du använt bössan ett tag.

Gör det inte det, utan bössan "ryker" vidare, så finns det trådar här på forumet som tar upp detta problem.

MVH
Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav skogspekka2007 21 jun 2008, 17:25

Ok, så kan jag lugnt skjuta på ett tag utan att behöva bekymra mig om smörjning av insidan.

Man tackar för infon
skogspekka2007

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)