Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tomaz skrev:Jag hävdar bestämt att vi inte ska konstruera egna regler för bänkskytte.
Se bara hur det gick för FT, som idag är mycket långt ifrån det som andra länder kallar FT.
45J, stora träffzoner och terrängbanor där man sällan kan få en vettig skjutställning...Inte så lyckat enligt mitt tycke och borde egentligen inte kallas field target, utan något annat.
Så låt oss omfamna dessa befintliga regler om vi får till en tävling i bänkskytte.
Känns även mycket roligare att kunna jämföra sina resultat internationellt utan egna kalle anka regler.
Finns ju hur många bössor som helst som man kan matcha med vikt och effektgränserna, de flesta PCP kan man ganska enkelt ställa effekten på och klara viktgränserna.
Det räcker ju dessutom att man tar med sig en bössa till bänkskyttetävlingen.
Man skjuter 3x25 skott, så det blir ju en hel del skytte med en och samma bössa.
Inte meningen man ska ha ett maraton-rejs och skjuta en omgång i varje klass med olika gevär.
jodre skrev:Vill man bara ha ut licenser så torde det väl en bättre idé vara att tillåta luftvapen som överstiger
27J att delta i .22lr klasserna? Detta borde ju dessutom öppna för fler skyttar då det är vanligare
att man har en .22lr än en 100J luftbössa.
Knivsöder:
Men - mina argument bygger på att jag önskar att bänkskytte även skall kunna accepteras, inte av bara SvSF, utan även att Svensson utan problem skall kunna slinka in med sin 9,5 joulare och ha lite skoj, för att sedan förhoppningsvis fastna i denna skytteform.
Knivsöder:
Jag vet att det finns drösvis med bössor som passar in i WRABF's regler, men hur många av oss som läser detta har sådana tillgängliga?
Jag har vapenskåpet fullt med gevär, nästan allt är licensfritt, alltså under 10 joule, men bara två passar in i WRABF's regler, ett slätborrat Stiga och ett gammalt Gamo.
Knivsöder: Min fråga om detta är inte för att vara spydig, utan att undvika att vi som luftvapenintresserade målar in oss själva i ett hörn.
En orsak till att ha nationella regler som godkänner gevär upp till 100 joule, är bland annat för att inte strypa möjligheterna för att få ut en målskyttelicens i Sverige på luftvapen med ett E0 på över 27 joule (se min tidigare kommentar angående FT).
Knivsöder: Däremot så tror jag, att vi kanske bör försöka att se till så att skytteformen kan accepteras av exempelvis SvSF (som 10 meters tavelstans), samt underlätta för de stora massorna att komma med.
martinw skrev:
Ogster: Fick du ut några siffror på hela serier?
niklas skrev:grym du är
morbideglidaren skrev:Sweet! Nu vart jag skjutsugen, f*n att det är mörkt ute!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster