Del 2.
I princip kan man ju nöja sig med att bara trycka i den nya fjädern i detta läge. Men jag vill vara litet mer noggrann och även rensa bössan ordentligt från fett och skit jag inte vill ha på fel ställen i min bössa. För att kunna fortsätta med att montera ur pistongen så måste man först ta bort pipan. Den sitter fast med en bult som har spårskruv på bägge sidor, dock om man kollar noga så ser man att den på högersidan egentligen är en mutter. Så den börjar man med. Sedan bryter man pipan för att avlasta när man skruvar ut bulten från vänstersidan (tack för det tipset, så lätt att man glömmer göra detta och då blir det jobbigt). Viktigt att man har en tillräckligt maffig skruvmejsel, jag fick inhandla en ny till detta: Clasohlsons största med 9 mm bredd och ca 1,8 mm grovlek tror jag det var. Man vill *inte* paja dessa spårskruv/muttrar.
För att följa länken så måste du registera dig.Här ser man de folie-tunna shimsen i brytleden, de måste man vara rädd om:
För att följa länken så måste du registera dig.Sedan kommer man till en sak man egentligen kunde gjort innan man tog bort pipbulten: att knacka ur pinnen som sitter i styrningen till laddarmen, detta för att man ska kunna haka av spännarmen från huvudcylindern. Bättre sent än aldrig
För att följa länken så måste du registera dig.Därefter är det bara att plocka ut pistongen genom att fösa ut den med en skruvmejsel eller något. Nu kommer vi till rengöringen, här använde jag ett elrör som jag tejpade fast en trasa på och dränkte in med T-röd, sedan bara in och rensa upp! Vrider både fram och tillbaks och ut kommer en förvånansvärd massa skit för att vara en praktiskt taget ny bössa.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Därefter tog jag fram mitt diamantbryne och gick över hela rasket i jakt på vassa kanter och grader framför allt mot insidan. Allt filades försiktigt ner tills det kändes mjukt och fint, detta är bra inte minst för att skydda packningen när man återinstallerar. Efter putsningen så blev det en ordentlig sista rensning med T-röd enligt samma modell som innan för att få bort alla metallfragment.
För att följa länken så måste du registera dig.Sedan är det bara att smörja och lägga ihop bössan igen. Här finns olika filosofier men jag ansluter mig till den restriktiva skolan utan att för dens skull gå till överdrift. Jag tyckte det gnällde och gick trögt att få i pistongen igen efter min rensning, så jag hädade genom att ta ytterst tunt med silikonolja runt ytterkanten på packningen. Då gled den in fint i den rengjorda cylindern. Sedan lade jag på litet
Moly-fett som jag beställt från Maccari, längst bak runt pistongen ett tunt skikt.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Nu är det dags för slutsmörjningen, när pistongen är på plats och i princip inget smörjmedel alls finns i kompressionsutrymmet. Här tog jag andra änden på elröret och tejpade fast en bit trasa som jag hade litet
Moly-fett på, sedan in med denna och lägga på ett tunt jämnt skikt hela vägen bakom pistongen:
För att följa länken så måste du registera dig.Passade på att beställa ett speciellt plastinlägg från Maccari för att laddarmen ska löpa mjukt och fint utan att nöta på kompressionstuben, denna fick jag kapa till och skära litet på för att den skulle passa in perfekt i laddarmens skåra (som polerats litet med diamantbrynet innan). Plasten ska sticka upp ca en halv mm när man trycker in den i skåran.
För att följa länken så måste du registera dig.Montera därefter pipan medan laddarmen passas in i laddskåran och inom ramarna för spåret i pistongen. Slå i pinnen till laddarmsstyrningen, montera pipan i omvänd demonteringsordning och var noga med att fetta in shimsen med
Moly-fett, även pipbulten och däromkring. Kolla så att shimsen hamnar rätt, justera in dem med något att peta med i bulthålet så blir det bra. Dra pipbulten omväxlande höger/vänstersida såpass hårt att pipan stannar i läge, rätt hårt alltså.
Sedan dags att fetta in fjädern, här använde jag inte medföljande "Heavy black tar" (onödigt segt för denna lilla rappa precisionsbössa) utan tog istället ett rätt tunt skikt av
Moly på fjäderns yttersidor. Mot fjäderguiden använde jag en liten smula silikonspray eftersom
Moly är poänglöst metall mot plast.
För att följa länken så måste du registera dig.Sedan i med fjädern och bakstycket med hjälp av fjäderkompressorn, tack vare den var det enkelt att passa in precis så att den lilla låsskruven kunde skruvas in och låsa fast bakstycket utan bekymmer. Obsevera dock en sak: jag fick problem med upphak och säkring pga den där lilla plastbrickan i toppen på fjädern, blev tvungen demontera den i ett senare läge. Vill man vara säker på tillräckligt stort spel i fjädermekanismen så bör man skippa den brickan och istället fila till och polera fjäderänden så den blir mjuk och fin, på med litet
Moly.
För att följa länken så måste du registera dig.Slutligen i med avtrycket igen. Detta sker genom att man laddar avtrycket dvs trycker ner den övre armen in i mekanismen tills det klickar till och armen stannar där. Sedan in med avtrycket, i med främre låspinnen, vinkla upp och joxa litet lätt medan man trycker i säkringen med sin lilla fjäder längst fram, därefter i med den sista låspinnen. Avsluta med att avlossa avtrycket och montera på kolven igen. Här misslyckades jag gång på gång med att få till rätta läget för att säkringen skulle gå i läge, demonterade/monterade om osv, och till slut så bar det sig inte bättre än att avtrycket ramlade isär litet.
Då blev det så här kul... bilden visar hur jag försöker lista ut hur delarna skulle sitta ihop med hjälp av en liten skiss jag Googlade fram i min desperation:
För att följa länken så måste du registera dig.Sensmoralen: ha koll på avtrycket hela tiden så inta små axlar och pinnar börjar glida ur läge för då blir det onödigt jobb!
Förutom detta avslutande jobbiga så var det förvånansvärt enkelt för en nybörjare att fixa till en HW30 så den blir absolut helt underbart perfekt!