Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
kdmcrosman skrev:Jag tycker din recension är rätt tråkig och intetsägande, du nämner bara tryck och hur jobbigt det är med Co2, utan att ge en närmare beskrivning på pistolens prestanda. Jag har nyligen beställt en sådan här och vad jag läst så är det en av de bättre CO2 pistolerna att skjuta på tavla med. Den är i .22 utförande och har en utg. hastighet på 138m/s och en energi på 10 J (alltså lika kraftigt som ett stort luftgevär) det får jag säga är bra (för svenska mått mätt) då det inte finns någon annan .22 CO2 som är tillåten i Sverige med den prestandan (i Semiautomatiskt utförande).
I .177 utförande så piskar den iväg kulan i kring 170 m/s vilket inte är dåligt då alla andra hobbyvapen ligger på kring 120 i semiautomatiskt utförande och de levererar långt mindre precision för mer pengar än vad Crosman 2240 gör(enl utsago). Innan jag beställde så läste jag en uppsjö positiva recensioner som beskrev pistolen som ett måste att äga, så du måste vara väldigt partisk när du skriver din.
Läser att många bygger om sina 2240 och det är trevligt att läsa ibland, men jag tänker använda den som övningspistol och du säger att den är bra för plinking? En semiautomat Walther PPK från Hobbex är plinking, detta är inte plinking så långt jag förstår och har läst.
Jag tycker inte att en .22 som levererar 138m/s (vad hände med de sista 10m/s i din recension, eller ljuger tillverkaren?) är något att förbise, då folk använder den här pistolen för jakt i vissa avseenden (inte i Sverige) och det sägs vara den enda pistolen som duger till just det; det är en kraftfull pistol och kulan kan skada människor ordentligt.
Jag tvivlar inte på din kunskap, tvärtom men jag ska återkomma om Crosman 2240 visar sig vara värdelös som prickskyttepistol och ge dig rätt.
Jag ser fram emot att prova min, + i kanten till Bolt Action och grovt utförande av pistolen än så länge.
Silwer skrev:Jag vet inte, vi babblade om den för några år sen och då kom nån in och sa at det satt ett annat trycke i den än en HW40 bla.
De är så dyra så man hör aldrig tat nån har en, de är nog mer handriktiga än HW40n dock.
Mer kraft än det du nämner behövs inte om mna ska göra hål i tavlor på kortare håll ändå.
Silwer skrev:Den här har jag skjutit en de med, en smartare form av pumpning i stället för det bedrövlia pumpandet med överdelen, men givetvis också mer utrymmeskrävande.
Laddluckan öppen på bilden.
Leopold skrev:Crosman 2240 finns inte i .177 kaliber. Fanns en numera utdöd variant som ska ha hetat 1740 med den kalibern.
Avtrycket är en väldigt avgörande sak på en pistol och ju mer prickskytteorienterad man är desto viktigare blir det. Man blir bortskämd med excellenta avtryckssystem som krutpistolskytt, så är det bara.
Av de billiga luftpickorna jag känner till är det främst HW40 som brukar anses ha ett bra avtryck. Själv har jag en Zoraki HP01 som brukar anses ha ett något sämre avtryck än HW40, tycker dock det är fullt ok. Vad jag var ute efter var en pistol som kunde bidra till min krutskytteträning och den fungerar bra för detta.
Jag har aldrig provat Crosman 2240 men hoppas du tycker avtrycket och det övriga fungerar bra nog för ditt syfte. Gör det inte det så finns det gott om tips på hur man kan förbättra funktionen på 2240.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster