Svenska Luftvapenförbundet

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Svenska Luftvapenförbundet

Inläggav Skogshuggarn 27 jul 2011, 22:51

martinw skrev:inte som i hft där det i allmänhet är en stor fördel att vara lång.

Intressant !

Varför ar det så ?
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 80 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav Jazz 27 jul 2011, 23:56

Är det inte bättre ett komma överens om att starta ett nationellt förbund och skita i att diskutera regler. Vilka regler vi har är skitsamma. I dag är det så att man får Lic på vapen över 10 joule om de sedan är 16 eller 160 joule hör inte hit. Kom överens och sluta med petitesser.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Silwer 28 jul 2011, 00:06

De hät förbunden komer ju aldrig nånstans så länge de inte begriper vad som gäller.
Vi behöver en natïonell övergripande förening som fungerar till att börja med, vi har redan vissa föreningar som arbetar med stt stänga ute folk och påvisa sina egna påhitt i det hela.

Det är inte det vi vill ha, låt de bilda sina elitgrupper för det är ju det som är frågan där, de vet ju så mycket bättre och folk är idioter på forumen och en massa folk ingen hört talas om de vet ju bäst.

Låt de hållas i sina grupper för de vil inet ha med oss andra att göra i vilket fall, de skäms över oss.

En övergripande standard som vi alla kan gå med på om så att den i början är fiktiv, vore bra, men lämna då ute de här sydliga personerna til deras egna korståg tat sätta dit folk, det är nämligen inte vad VI behöver alls.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Jazz 28 jul 2011, 00:11

MItt råd till Ulf är att bilda ett förbund, anslut tex Piteå. Ta med folk i styrelsen som du litar på. Vill sedan de andra klubbarna gå in under det så är det bra. Om inte så kommer de nog med när de slutat strida internt.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Silwer 28 jul 2011, 00:20

Ulf är den bästa klubbledare inom luftvapen jag sett, han försöker bredda det hela genom att ge info till licensverken.

Han har redan lyckats utvidga området.

Sen sitter säker sydlännigarna och gnäller om att det bara blir att folk är medlemmar för att få licenser, vad fan vet de om det, de som vägrar folk i princip?

Nä vi behöver fler som Ulf, inte en massa vet bäst men utan att vilja beblanda sig med vanligt folk typer och FX direkt folk.

Jag antar att de där bajsar på sig om nåt sånt skulle komkma upp, då de effektivt hindrat det mesta, så pass att medlemmar är skraja att bli avslöjade i vissa göromål tex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Skogshuggarn 28 jul 2011, 00:21

Jazz skrev:komma överens

Efter som det inte finns några viktklasser eller koefficienter som gör oss lika så känns det tydligen nödvändigt att nu,,redan i initialskedet utjämna de fysiska skillander som eventuellt kan vara till enskild fördel .

Tror att man kan dra nytta av att titta på hur långt andra nationer kommit i tänkandet kring detta . Förmodligen har andra länder utformat Ft och Fth efter mer än bara de nationella vapen lagarna .

Tycker att de Svenskar som vill tävla i tex Uk FT kan fixa till sin bössa efter rådande omständigheter och åka dit och göra tävlingen där efter .

Tror heller inte att det är så många EU proffs som vill dra till Sverige och tävla i Ft även om vi anpassar oss till deras regler,kanske finns en lten möjlighet ifall prissumman är tllräckligt hög .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Silwer 28 jul 2011, 00:43

Svenskar ska dock inte underskattas, vi har haft många bra skytter i det som gällt hittils.

Om en 16J klass införs som då blir intrenationell så går den att jämföra med andra länder.

Sen att det inte blir så proffsigt som att vi får hit folk från andra länder och själva tävlar för andra länder det begriper jag självklart.

Det jag vill är kanske mer att vi äntligen växer upp lite ur skogsreglerna som nån kom på över några öl för säg 10 år sen.

Allt det gamla måste heller inte slaktas tycker jag, utan bar at nånting tilkommer så folk kan känna tat det är ok at ha sartsat på att köpa eller bygga en FT bössa i 16J helt enkelt som idag är en helt idiotisk sak bara.

Så kasta inte bort det gamla utan utforma fler möjligheter.

Trots allt är inte 16J så korkat, det ger än klart svårare läge än 45J och betydlige mer saker som lämnas åt skytten är pang rakt på skott bara.

Jag tror kansk inet det blir tävlingar personligen i första taget med andra länder, men genom att koka överens med dem kan man fajtas med dem trots att man inte är på samma bana.

Fysiska skillnader är roligt, det tror jag vi kan stunta i :-)

Ni vet jag ska skjuta i rekylerande fjäder över 10J nu hehe
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav martinw 28 jul 2011, 08:20

Varför ska vi inte ha samma regler som alla andra?
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav RoLig 28 jul 2011, 09:57

martinw skrev:Varför ska vi inte ha samma regler som alla andra?

:) Alltså, jag fattar inte varför du envisas med att alla ska hålla på med renodlat FT-skytte. Det är ju samma sak som att alla som gillar racketsporter måste spela bordtennis.
Du klagar på att folk drar åt olika håll...för egen del ser jag det som utveckling. Vår klubb hade inte ens existerat, om vi tvingats köra efter internationella FT-regler..det är en helt annan sport.

Jag tycker att du ska starta upp en verksamhet med renodlat internationellt FT-skytte..det vore utveckling! :thumbupp:

Sen ansluter vi alla grenar till ett luftvapenförbund. Bänk,långhåll,jaktstig,ft.....m fl.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Skogshuggarn 28 jul 2011, 12:19

RoLig skrev:Jag tycker att du ska starta upp en verksamhet med renodlat internationellt FT-skytte..det vore utveckling!

Det där var en bra åsikt !

Då får vi svart på vitt vilka aktiva skyttar som är intresserade .

Största problemet med nuvarande Ft för min del , är att det är så djävla långt att åka till alla tävlings ställen. Om Ft med de här 16 j reglerna skulle anordnas innom ett område i södra sverige dit jag kan nå utan att dett skulle kännas för bökigt,då skulle jag absålut komma dit med en passande bössa och vara med .

Om jag satt i en sådan position där jag man kan påverka nuvarande Svenska Ft så skulle jag förlänga sjutavståndet upp till 80 meter och konstruere fallmål som är anpassade för detta :) .....vadå rå ? tycker det är kul att skjuta långhåll , samt att det kräver mer fördjupning av vapnets och skyttens funktion och betende vid påverkan från naturens krafter .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav martinw 28 jul 2011, 13:38

Det äregentligen inte mer konstigt än att jag ser många fler fördelar än nackdelar med att hålla
på med något beprövat som finns internationellt.

Jag försöker se lite längre än till vad jag råkar tycka är "rätt" eller vad jag råkar tycka är "kul" för tillfälle
Vill man ha tillgång till licenser och verka seriös då är det givetvis fördel att hålla på med något som redan är en stor sport i flera länder.

Hade jag fått välja regler fritt så hade dom inte sett ut som varken ft eller hft, men jag tror det bara gör oss mer oseriösa i ögonen på andra om vi ska hålla på och uppfinna egna hittepåregler.

Jag kan säkert få till något fungerande som liknar ett förbund, men jag vet att ingen kommer tacka eller uppskatta det arbete man pumpar in, och har därför släppt detta för länge sen
martinw

Inläggav Skogshuggarn 28 jul 2011, 18:51

martinw skrev:och har därför släppt detta för länge sen

Varför då sådan fränesi i ärendet Martin ?

Jag kan hålla med dig i att ett fungerande system kan vara bra att ansluta sig till,,skulle vara jätte "kul" med ett intenationell tour att åka på med höga prissummor osv,,tror att jag skulle kunna komma över mina problem med resavstånd isf,,kunde bli som en familje grej,dra runt på sparade medel och skjuta luftgevär,,för min del då för att jag tycker det är "kul", den dagen det roliga tar slut med skyttet slår jag bössan över vedbocken så den blir till ett U . Men risken är liten att man skall bli utråkad för jag gillar verkligen de FT tävlingar som klubbarna får till .
Jag har en egen liten bana som vi går , Buck,Fjutt o en del andra initierade personer . Vi har egna regler,de egentillverkade fallmålen står upp till 80 meter och vi har "Kul",Vi har försökt att se lite längre an vad andra lyckas ha gjort,,vi har tex tagit bort den där löjliga 45 j regeln,,här blåses det på så mycket som går(fall målen håller,, :arrow: )

ja vad skall man säga,,sen kommer de häringa Ft tävligarna,,då anpassar vi oss till det dess regelverk och åke dit ock skjuter .

Kanske jag kan vara till hjälp om du bildar ett förbund,,finns säkert fler som kan,,du känner väl dig inte ensam >Martin ?
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Mika.G 28 jul 2011, 19:21

Skogshuggarn skrev:
martinw skrev:och har därför släppt detta för länge sen

Varför då sådan fränesi i ärendet Martin ?

Jag kan hålla med dig i att ett fungerande system kan vara bra att ansluta sig till,,skulle vara jätte "kul" med ett intenationell tour att åka på med höga prissummor osv,,tror att jag skulle kunna komma över mina problem med resavstånd isf,,kunde bli som en familje grej,dra runt på sparade medel och skjuta luftgevär,,för min del då för att jag tycker det är "kul", den dagen det roliga tar slut med skyttet slår jag bössan över vedbocken så den blir till ett U . Men risken är liten att man skall bli utråkad för jag gillar verkligen de FT tävlingar som klubbarna får till .
Jag har en egen liten bana som vi går , Buck,Fjutt o en del andra initierade personer . Vi har egna regler,de egentillverkade fallmålen står upp till 80 meter och vi har "Kul",Vi har försökt att se lite längre an vad andra lyckas ha gjort,,vi har tex tagit bort den där löjliga 45 j regeln,,här blåses det på så mycket som går(fall målen håller,, :arrow: )

ja vad skall man säga,,sen kommer de häringa Ft tävligarna,,då anpassar vi oss till det dess regelverk och åke dit ock skjuter .

Kanske jag kan vara till hjälp om du bildar ett förbund,,finns säkert fler som kan,,du känner väl dig inte ensam >Martin ?

Ja precis en Ft tävling för Cal ,50 bössor :Hughug: det är typ fullfart :smt037 eller vad tror du huggarn pallar de med?

/MG
Mika.G

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Inläggav martinw 28 jul 2011, 22:26

När det gäller starta förbund känns det inte ensamt, är ju inte aktuellt från min sida som det ser ut i dagsläget. Tycker nog dessutom att förbund ska startas av klubbarna, inte av enskilda människor.
Frenesin kommer nog av att jag är extremt tjötig...
Ensam behöver man knappast vara om man gillar 16j, finns ju liksom i hela världen.
Är man dessutom medlem i tre klubbar varav en som bara skjuter luft så finns det en massa människor att tjöta med. :wink:
Jag tycker mest det är synd att nästan hela Europa enas under ft men vi ska ha egna regler, och helst olika i varje klubb.
Den dagen rps fattar att den tävlingsform vi tar ut licenser till egentligen är tänkt som en licensfri tävlingsform så har vi inga fler lagliga gevär över 10j.

Då om inte innan vore det trevligt att kunna peka på en internationell tävlingsform.
martinw

Inläggav Skogshuggarn 28 jul 2011, 23:29

JA MEN DÅ ÄR JU ALLT FRID Å FRÖJD.

Jag har inte licens för enbart FT skull,det är en försvinnande liten del av min ammunition som går åt till de Ft träffar jag åker på . Jag har målsskyttelicens ,till vilket skytte jag mycket förnöjsamt åtnjuter på egen och annans mark samt inte minst på min hemmaskjutbana i Laxå, som du såg ..

Förstår inte poängen med att påstå att målskyttelicenser ligger i farozonen för att dessa bössor använd inom Ft Sverige .

hmm,,hur resonerar ni egentligen Martin W ?
Senast redigerad av Skogshuggarn 29 jul 2011, 15:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Silwer 28 jul 2011, 23:42

Faktum är att jag inte tycker nåt måste tas bort, utan att det måste breddas i stälet, folk organiserar sig inte och ett stort fel är ju att allt görs lokalt bara och där just lokalt blir det en klick medlemmar, tahst it.

Trots allt är ju licens nåt som krävs så varför skule man var med in nån klubb bara ändå?

Sen vad man vill skjuta helst om det är träning/tävling är ju en anna sak.

Ni har ju skjutit i klass med öppna riktmedel på fjäderbössa tex. det är ju en kul sån uddagrej som man kan skjuta bara på skoj, jag fattar inte varför vissa nästan blir arga när det talas om en internationlell klass, vad bekommer de dem?

Förlorar de i anseende då eller nåt? Jag ser inte problemet, vill folk ha en sån och det här kanske blir större och mer överhripande än klubb för klubb där vissa står med pekfingret och pekar ut de andra som oseriösa.

Det är så typiskt arv från tävlingskrutskyttet, det är inte det folket vi ska lyssna på de är inskränkra fånar till stor del som ser med högsta misstänksamhet på allt de inte känner igen.

De kan sköta sitt, inte stör de mig, men jag orkar inte höra mer om hur korkad jag är som föredrar luftvapen över deras knallpåkar.

En dag kansjke det sträcker sig så långt att folk i mina trakter kan var medlemar i det här, först då kan man liksom andas ut och tänka på vad man vill skjuta så att säga, före det så kan man fantisera, men det är väl allt.

Ok, jag har klarat mig bra själv i alla år, men dt vore kul om det gick et steg längre än det har idag.

Nog för att jag vet att vissa försöker, men folk drar lite åt olika håll och är arga för ev. regler, klasser eller folk som inte de vil ha, fast deras egna intressen inte tas bort, jag begriper det inte bara, ju fler möjligheter ju bättre tycker jag iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Lasse 29 jul 2011, 00:14

Silwer skrev:Faktum är att jag inte tycker nåt måste tas bort, utan att det måste breddas i stälet, folk organiserar sig inte och ett stort fel är ju att allt görs lokalt bara och där just lokalt blir det en klick medlemmar, tahst it.

Trots allt är ju licens nåt som krävs så varför skule man var med in nån klubb bara ändå?

Sen vad man vill skjuta helst om det är träning/tävling är ju en anna sak.

Ni har ju skjutit i klass med öppna riktmedel på fjäderbössa tex. det är ju en kul sån uddagrej som man kan skjuta bara på skoj, jag fattar inte varför vissa nästan blir arga när det talas om en internationlell klass, vad bekommer de dem?

Förlorar de i anseende då eller nåt? Jag ser inte problemet, vill folk ha en sån och det här kanske blir större och mer överhripande än klubb för klubb där vissa står med pekfingret och pekar ut de andra som oseriösa.

Det är så typiskt arv från tävlingskrutskyttet, det är inte det folket vi ska lyssna på de är inskränkra fånar till stor del som ser med högsta misstänksamhet på allt de inte känner igen.

De kan sköta sitt, inte stör de mig, men jag orkar inte höra mer om hur korkad jag är som föredrar luftvapen över deras knallpåkar.

En dag kansjke det sträcker sig så långt att folk i mina trakter kan var medlemar i det här, först då kan man liksom andas ut och tänka på vad man vill skjuta så att säga, före det så kan man fantisera, men det är väl allt.

Ok, jag har klarat mig bra själv i alla år, men dt vore kul om det gick et steg längre än det har idag.

Nog för att jag vet att vissa försöker, men folk drar lite åt olika håll och är arga för ev. regler, klasser eller folk som inte de vil ha, fast deras egna intressen inte tas bort, jag begriper det inte bara, ju fler möjligheter ju bättre tycker jag iaf.

Det här var nog det bästa inlägget jag har läst i alla trådar om Luftvapenförbundet eller AG :Thumbupp:
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Knivsöder 29 jul 2011, 07:02

Bra tråd Silwer :smt020

Finns det något intresse i styrelserna i exempelvis Onsala och Piteå att vara med och starta en nationell förening för Luftvapenskytte?

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Följande användare vill tacka Knivsöder för detta inlägg
Frank69 (29 jul 2011, 07:17)

Inläggav a_gunther 29 jul 2011, 07:30

Knivsöder skrev:Bra tråd Silwer :smt020

Finns det något intresse i styrelserna i exempelvis Onsala och Piteå att vara med och starta en nationell förening för Luftvapenskytte?

Laxå och Falun är ur leken nu då.......
Användarvisningsbild
a_gunther

Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Inläggav Silwer 29 jul 2011, 07:32

De är oseriösa...... :lol:

Nä jag hoppas inte det ska pekas finger nu, jag tror det mer var att de kanske inte trodede nån från de andra var aktiv här, hoppas jag iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Knivsöder 29 jul 2011, 07:51

a_gunther skrev:Laxå och Falun är ur leken nu då.......

Det var mer ett förslag från min sida. Jag vet inte riktigt hur deras föreningar funkar (sektioner i en större klubb, eller..?)?!?

Ju fler vi är desto bättre, dvs ju starkare blir vi som luftvapenskyttar och de grenar som vi vill skjuta.

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Inläggav martinw 29 jul 2011, 08:15

Skogshuggare
Du har inte riktigt förstått vad du får licens på. Det behövs en tävlingsform och ett riksförbund för att du ska få ut din licens, i dagsläget lutar vi oss på några rader i stadgarna hos ett av jägarförbunden.
Det är alltså så att precis alla licenser idag finns till för att du ska skjuta just den formen av fallmålskytte, inget annat.
Sedan är det förstås rätt godtyckligt hos handläggarnas hur den texten tolkas.
Vill rps styra tolkningen kan dom göra det, och problemet är att den tävlingsform vi lutar våra licenser mot egentligen är tänkt för dom som inte kan vara med på krutviltmålbanan, nämligen juniorer.
Tidigare kunde du få ut licens för att öva inför ditt krutskytte, det har rps stoppat genom att skicka tolkningsunderlag till handläggarna.
Vill vi vara helt safe bör vi förstås ansluta någon högenergi tävlingsform till något förbund, min ide var br och sportskytteförbundet, och låta ft vara de 16j som ger vindavdrift och mål som fungerar.

Jag utgår ifrån att någon moderator tar bort skogshuggares uttalande där han hävdar att jag ljuger.
martinw

Inläggav martinw 29 jul 2011, 08:42

Silwer

Jag tror att vi har underlag i Sverige att ha flera klasser och former parallellt. Jag gissar att vi snart kommer ha en nationell br tävling, och att vi kommer ha en 16j klass i ft till nästa säsong.
Det ända som saknas i dagsläget för att det ska bli ett förbund är att någon tålig person kör igång.

En representant per arrangerande klubb är väl en bra början?
martinw

Inläggav Skogshuggarn 29 jul 2011, 11:23

martinw skrev:Du har inte riktigt förstått vad du får licens på.

Martin,jag har min licens på målskytte , då du och jag träffades för första gång nu i Laxå var meningen att vi skulle ägna oss åt målskytte,så blev det .

Insinuerar du att den form av skytte som vi alla slöt upp till inte skulle vara tillåten under det tillstånd/ ändamål som den typen av målskyttelicens är utskriven för ?

Du antyder i ditt inlägg att jag inte förstår vad som finns att läsa på min licenshandling.Om det visar sig att du har fel och jag rätt så utgår jag inte men jag skulle önska att moderator tar bort alla inlägg där dina påståenden i fråga är felaktiga .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav RoLig 29 jul 2011, 12:20

Skogshuggarn skrev:Jag har målsskyttelicens ,till vilket skytte jag mycket förnöjsamt åtnjuter på egen och annans mark samt inte minst på min hemmaskjutbana i Laxå, som du såg ..

Det kan vara detta martinw tänker på....

Ett vapen på målskyttelicens kan du bara använda på godkänd skjutplats/skjutbana..alltså endast på skjutbanan i Laxå av dom alternativ du anger.

Hade du haft jaktlicens på bössan, kan du skjuta in sikten/övningsskjuta i begränsad omfattning på egen mark om du inte stör grannar.

Om man ska följa lagen...enligt info jag fått.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.