Integrerad dämpare laglig? vad är då integrerad ?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Integrerad dämpare laglig? vad är då integrerad ?

Inläggav Phonta 03 jul 2008, 20:46

Har funderat en del på detta med dämpare/kompensator.
Det finns så vitt jag vet inget som förbjuder mig att bygga och äga en PCB som ger max 10 joule, detta är så vitt jag förstår OK i lagens mening.
Så till ämnet ljuddämpare, vad är integrerad ? Eller fast ansluten eller vadå ??
En kompensator som ej kan plockas bort utan ingrepp på ett luftvapen som håller krav för licensfrihet bör så vitt jag kan förstå vara laglig här säljer handlare mitt i stockholm helt öppet shroudad pipa ellev .. f ... det heter. Det sälj även integrerade kompensatorer m.m. Om jag kallar en ljuddämpare integrerad när jag monterar den fast på min modifierade "Tyffe" så bör den vara lika laglig som alla "lagliga " kompensatore, dämpare m.m..

Nu vet jag att vissa kommer att skrika rakt ut och kanske tycka att jag är rättshaverist m.m.. Så är dock inte fallet ! Jag är bara tveksam till vad lagen
menar, samt om vissa inte är läskunniga.

Åsikter om detta tycker jag vi skall kunna diskutera som vuxna.

Kom igen. :-) :-)
Den som inte frågar får aldrig veta
Phonta

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav ogster 03 jul 2008, 20:51

Nu är det väl så att en shroud aldrig har varit uppe i rätten å jag skulle inte vilja va den som står till svars vid en prövning...
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Phonta 03 jul 2008, 20:58

Nu börjar vi prata på rätt sätt Ogster,
Precis som jag tänker. Men om du läser lagen så kan den faktiskt tolkas på en del olika sätt. Det finns avsnitt om licenspliktiga vapen samt att pipor till tillex. ett licenpliktigt vapen då är pliktigt ,just för att de inte är monterat på
en icke licenspliktigt vapen/block. (PCB) En dämpare som då är monterad på
en "fri bössa" skall då räknas som vapendel. Den är förbjuden på en pliktig bössa men inte på en fri.
Detta är vad lagen säger. Kom gärna med andra tolkningar.
I Sverige är det enligt lag förbjudet att inneha eller använda licenspliktiga vapen. Undantag kan göras och det är just det man gör när man ger "licens"
på ett vapen. Följaktligen : ett icke pliktigt vapen är lägligt för den som är 18 år hur fan det än ser ut !!!
Phonta

Inläggav mikebike 03 jul 2008, 21:05

Det finns inget i vapenlagen som skiljer mellan "integrerad" ljuddämpare och lös ljuddämpare. En ljuddämpare har som uppgift att dämpa ljudet och är dämparen avsedd för ett vapen är den licenspliktig.

Dessa bössor säljs helt öppet i Sverige, såväl licensbelagda som licensfria:
Bild
Just det, en FX med (stor) shroud. Shroudar säljs även lösa, ofta med benämningen "pipdämparsats". Det är väl alldeles självklart att den sistnämnda produkten borde vara licensbelagd? Jag hävdar att även luftvapen som säljs med shroud borde vara licensbelagda.

Ett annat exempel...
Sådana här bössor säljs helt öppet i länder som inte har licenskrav på ljuddämpare:
Bild
Japp, en 22LR med shroud. Sådana säljs mig veterligt inte i Sverige?
Om nu en FX med shroud är tillåten så borde ju rimligen även en 22LR med shroud vara tillåten? Lagen gör nämligen ingen skillnad mellan luft- och krutvapen när det gäller ljuddämpare.

Min teori är helt enkelt att Polisen har viktigare saker för sig än att jaga "brottslingar" som har ljuddämpare på sina luftvapen...
Samt att ingen importör av krutvapen vågar riskera sina handlartillstånd genom att börja sälja shroudade krutvapen.

Fast ingen är ju gladare än jag om det är tillåtet med dämpade pipor på luftvapen, jag har nämligen två själv! :-)
Båda är f.ö. redan på licens......
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav Phonta 03 jul 2008, 21:11

Du har helt klart en poäng i det då säger, men men vad är en tillex en Elgamo i cal 4,5 max 10 joule. jo i lagens mening en leksak som krävs att man är 18 år för att använda. Alltså inget vapen i lagens mening. Vapen är som lagen säger förbjudna i Sverige, undantag kan göras vid behov.......
bla. =licens .
Förstår du vart jag vill komma Mike Bike.
rätt eller fel i sak.

kommentera gärna JAG TÅL DET !!!
Phonta

Inläggav mikebike 03 jul 2008, 21:14

phonthaisongthaisilk skrev: En dämpare som då är monterad på en "fri bössa" skall då räknas som vapendel. Den är förbjuden på en pliktig bössa men inte på en fri.

Ljuddämpare är inte "förbjudna", däremot licenspliktiga.
Egentligen är alla kompletta vapen samt en rad vapendelar och tillbehör licenspliktiga. Man gör dock undantag för bl.a. "effektbegränsade luftvapen".
Tidigare har handlare sålt reservdelar till sådana vapen utan att kräva licens (t.ex. pipor). Den nya tolkningen från polisens sida är att endast kompletta effektbegränsade vapen är licensfria, pipor mm skall alltid kräva licens.
När det gäller ljuddämpare är de licensbelagda, oavsett om den ligger i byrålådan, sitter monterad på ett licensbelagt vapen eller sitter monterad på ett licensfritt vapen. På en direkt fråga (med anledning av Commanders affärsidé) så har jag fått svar från Polisen att "en ljuddämpare är licenspliktig även om den är en byggsats."
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Progunner 03 jul 2008, 21:14

Jag tror detta avhandlats tidigare utan att någon igentligen kommit fram till någon slutsats. Det finns inget predikat som säger vad som är tillåtet eller ej. Det närmaste man kan komma är en BSA Lighning som är tillåten med sin "riktiga" baffeldämpare som sitter på geväret. Geväret/dämparen har fått utlåtande från SKL att den inte ger någon skillnad ljudmässigt i licensfritt utförande (samma ljudnivå med eller utan dämpare) och får därför säljas fritt då dämparen är är en del av vapnet.

Hurvida man ställer sig vid en eventuell licensansökan vete katten, men det är troligen bra många som innehar licens för BSA Lighning.
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Progunner 03 jul 2008, 21:16

"en ljuddämpare är licenspliktig även om den är en byggsats."

Bäst man lämnar skithusrullen hemma då :lol: :wink:
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Inläggav mikebike 03 jul 2008, 21:17

phonthaisongthaisilk skrev:Du har helt klart en poäng i det då säger, men men vad är en tillex en Elgamo i cal 4,5 max 10 joule. jo i lagens mening en leksak som krävs att man är 18 år för att använda. Alltså inget vapen i lagens mening!!!

Nej, ett luftgevär är ingen leksak, det är ett vapen. Däremot krävs f.n. ingen licens för det.

Ett armborst som skjuter små plastpilar med sugkoppar på är en leksak och jag har aldrig hört talas om att man krävt licens för ett sådant. I lagen finns dock inga undantag, alla armborst är licensbelagda (liksom numera stommar med mekanism.)
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Phonta 03 jul 2008, 21:20

OK ! Ett vapen , men nu börjar vi närma oss det jag vill komma till,
Vad säger du om pilbåge, är den ett vapen, en 70 pound compuond ??
Phonta

Inläggav mikebike 03 jul 2008, 21:22

Rickard skrev:Geväret/dämparen har fått utlåtande från SKL att den inte ger någon skillnad ljudmässigt i licensfritt utförande (samma ljudnivå med eller utan dämpare) och får därför säljas fritt då dämparen är är en del av vapnet.

Nja, där gör du väl en feltolkning?
Bössan får säljas eftersom dämparen per definition inte är en dämpare, inte för att den är "integrerad" (ett ord som inte finns i lagtexten.)

När det gäller FX shrouder så är de ju inte heller någon del av vapnet, utan kan lätt eftermonteras.
På Revolution kan man däremot tala om en integrerad dämpare. Expansionskammaren som "råkar" dämpa mynningsljudet rätt bra behövs för att bössan skall kunna repetera.
Senast redigerad av mikebike 03 jul 2008, 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav mikebike 03 jul 2008, 21:24

phonthaisongthaisilk skrev:OK ! Ett vapen , men nu börjar vi närma oss det jag vill komma till,
Vad säger du om pilbåge, är den ett vapen, en 70 pound compuond ??

Absolut, jag har en sådan själv. Men den är inte licenspliktig, det är däremot mina två armborst.
Som en liten parantes kan nämnas att det snart blir tillåtet att jaga med pilbåge i Sverige (också), men inte med armborst! :?
Användarvisningsbild
mikebike

Inläggav Progunner 03 jul 2008, 21:30

Bössan får säljas eftersom dämparen per definition inte är en dämpare, inte för att den är "integrerad" (ett ord som inte finns i lagtexten.)

Om en BSA Lighning inte har en dämpare monterad så har heller inte en FX Whisper en ljudreducerande shroud.
Trär man på en BSA Lighning dämpare på en fullblås FX så blir den tyst som natten, that´s it! Att påstå att det inte är en dämpare som sitter monterad på Lighning är ju att bita sig själv i röva.
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Inläggav Phonta 03 jul 2008, 21:31

Nu Mikebike har du enligt lagen fel !!
Pilbågen är absolut i lagens mening inget vapen. Det är ett sportredskap !!
varför ? Jo för att det inte har möjlighet att lagra kraft utan att något/någon
drar i "snöret".
naturligtvis har du när det gäller risk för skada rätt i din bedömning att den skall brukas med yttersta försiktighet, men den är INTE ETT VAPEN i lagen s mening.

Därför licensritt idag. Förmodligen inte så länge till i detta land.Nu när det skall jagas och krävas jägarexamen för bågjakt så kommer licenskraven som ett brev på posten.
Phonta

Inläggav ogster 03 jul 2008, 21:39

Rickard skrev:

Om en BSA Lighning inte har en dämpare monterad så har heller inte en FX Whisper en ljudreducerande shroud.
Trär man på en BSA Lighning dämpare på en fullblås FX så blir den tyst som natten, that´s it! Att påstå att det inte är en dämpare som sitter monterad på Lighning är ju att bita sig själv i röva.

Sen för övrigt så dämpar ju den inte ljudet på bössan även om den skulle göra det på en annan bössa! Skl har väl bara uttalat sig om hurvida dom räknade den på just lightningen.

Skjuter bössan i tex 40db utan "dämparen" å 40db med "dämparen" så dämpar den ju inte ljudet, alltså ingen dämpare enligt mig förnst den sitter på ett vapen där den dämpar ljudet!

(många dämpar i den meningen :roll: )
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Progunner 03 jul 2008, 21:50

Det är ju det jag menar. Bössans utrustning anses inte licensbelagd, eller vara en dämpare. Flyttar man den då till ett annat vapen exempelvis en PCP så är det ju solklart att den dämpar. Då först är den tillståndspliktig.
Frågan är ju hur man söker licens på en BSA Lighning i fullblås? Ljudnivån kommer klart att förändras och man skulle klart kunna påvisa att det är en dämpare i licensbelagt utförande. DVS luftgevär med tillörande dämpare, lycka till att få licens på den :lol: Nu är det väl så att många redan har licens på dessa, men topic pekar mera på vad som gäller inte hur varje vapen avdelning tolkar sitt.
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Inläggav Progunner 03 jul 2008, 21:56

jag fått svar från Polisen att "en ljuddämpare är licenspliktig även om den är en byggsats."

Fick du papper på det eller är det en enskild tjänstemans tolkning?
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Varje tillståndsavdelning tolkar lagen på sitt sätt !

Inläggav Phonta 04 jul 2008, 04:25

Hej Rickard ,

Det är just detta som är problemet eller ibland det positiva !
man tolkar vapenlagen som Fa.......n tolkar bibeln.
Har en kompis som utövar eventskjutningar och behöver därför en del "lite roligare" vapen. Många gånger så nekas han trots att lagen medger licens för
det han söker på, allt stämmer med skåp, kaliber, tidigare innehav m,m, m,m. Spelar ingen roll ! Den enskilda tjänstemannen "tycker" si och så.
Med andra ord lagen är i detta fall många gånger en gråson som kan tolkas efter behag.

Det var egentligen dit jag ville komma med denna tråd :-P
Phonta

Inläggav Hawkeye 04 jul 2008, 08:11

Jag har pratat med Polismyndigheten på två orter och där fått beskedet att delar till vapen som omnämns i vapenlagen 1 kap 3 § f) (ljuddämpare, pipor, lådor mm) inte är licenspliktiga om de är avser ett licensfritt luftvapen.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav ogster 04 jul 2008, 12:30

Hawkeye skrev:Jag har pratat med Polismyndigheten på två orter och där fått beskedet att delar till vapen som omnämns i vapenlagen 1 kap 3 § f) (ljuddämpare, pipor, lådor mm) inte är licenspliktiga om de är avser ett licensfritt luftvapen.

Det tråkiga med det är ju att det inte spelar nån roll, hamnar man i rätten så gäller knappast polisen ord...
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Mattias.A 04 jul 2008, 12:37

Ibland känns det som att det finns lika många "regler" som det finns handläggare.... :?
Användarvisningsbild
Mattias.A

Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Inläggav Hawkeye 04 jul 2008, 13:05

Jag gör precis samma tolkning som polisen så jag hade inte varit ett dugg orolig att hamna i rätten. Man kan också vända på saken. Vilket lagstöd skulle en åklagare ha för att åtala någon för olaga vapeninnehav?

De polismyndigheter jag pratat med hade ALDRIG haft någon ansökan om licens för delar till licensfritt vapen. Den som aldrig tidigare haft ett sådant ärende kan ju ha lite svårt att lämna ett korrekt svar på direkten. När jag ringde till polisen och ställde frågan bad de att få återkomma. Det gjorde de också ock jag fick de svar som jag redogjort för tidigare.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav Phonta 04 jul 2008, 13:27

ja du Ogster , jag tycker nog att det är glädjande att åtmindstånde två polisdistrikt kan läsa läsa och tyda den Svenska vapenlagen, detta som Hawkeye kommer med är ju precis det som jag tjatat om på detta forum.
Sådan är lagen skriven, läs mitt tidigare inlägg !
tack hawkeye för att du först efterforskar innan du konsekvent uttalar dig.
De som pläderar för att dessa dämpare till icke pliktiga vapen skall vara licenspliktiga har ju själva licens på sina vapen (självmarkerande)
Varför skall inte andra behöva när jag behövde??????

Tack hawkeye
Phonta

Inläggav Phonta 04 jul 2008, 13:41

Kul ämne !!

Detta innebär då att min Ttyffe" med monterad dämparei 10 joules utförande

är ett helt lagligt vapen, Stoppar jag i lite andra fjädrar m.m. så att det går "fullfart" så är vapnet och dämparen licenspliktiga. JAJAJA !!!!
Precis så står det i vapenlagen .

:shock: :?:
Phonta

Inläggav mikebike 04 jul 2008, 13:50

phonthaisongthaisilk skrev:Nu Mikebike har du enligt lagen fel !!
Pilbågen är absolut i lagens mening inget vapen. Det är ett sportredskap !!
varför ? Jo för att det inte har möjlighet att lagra kraft utan att något/någon
drar i "snöret"..

Ett (mord)redskap behöver inte lagra någon kraft för att vara ett vapen.

Hört talas om uttrycket "mordvapen"?
Kniv, slagträ, pilbåge o.s.v. är vapen utan att de kräver licens. Det är mer hur man använder dem som avgör om de är att betrakta som vapen.

När det gäller pilbågen har den tidigare varit ett militärt vapen och snart får den status som jaktvapen (igen) i sverige.

Jag tror du blandar ihop vapen med "skjutvapen"? :roll:
För att följa länken så måste du registera dig.

Men nu var det inte definitionen om vad som är ett vapen som tråden handlar om utam om det finns något i lagen som styrker att en "integrerad" ljuddämpare skulle vara licensfri till skilnad mot en skruvas fast på mynningen.
Användarvisningsbild
mikebike

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)