Ta bort blånering på pipa? (Crosman 2250 mod.)

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ta bort blånering på pipa? (Crosman 2250 mod.)

Inläggav Etienne 19 jun 2011, 12:41

Är det någon som försäkt sig på detta? Mer specifikt med en Crosman 22xx?

Vad jag förstått så ska tydligen vinäger vara bra för att få bort blåneringen. Men sen då? Blir det bra? Hur jobbigt är det att hålla ytan rostfri efter det? Kan man föra på något annat sätt och uppnå liknande resultat (en "silverfärgad" pipa)?
Senast redigerad av Etienne 31 aug 2011, 18:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Ta bort blånering på pipa?

Inläggav soul 19 jun 2011, 12:44

Jag våtslipade en bössa en gång tills den blev istort sett spegelblank, därefter sprayade jag på klarlack och det har inte rostat någonting. Iofs så har bössan mest varit inomhus men det var nåt år sedan nu.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav JRS 19 jun 2011, 13:18

Varför vill du ta bort blåneringen?
Mvh JRS
JRS

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 17 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Inläggav Etienne 19 jun 2011, 13:32

soul skrev:Jag våtslipade en bössa en gång tills den blev istort sett spegelblank, därefter sprayade jag på klarlack och det har inte rostat någonting. Iofs så har bössan mest varit inomhus men det var nåt år sedan nu.

Ah, gött. Det låter ju som en bra idé.
Har du några tips på teknik eller produkter?

JRS skrev:Varför vill du ta bort blåneringen?
Mvh JRS

Mestadels bara för att jag vill prova att göra det. Fick tidigare i veckan ett ryck om att jag ville bygga ett custom-luftgevär baserat på en Crosman 22xx. Jag har sett att många andra har tagit bort blåneringen för att få en blank eller mattsilveraktig yta. Tycker dessutom att de ser snyggt ut.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav soul 19 jun 2011, 14:03

Har du en blank pipa från början utan några större skador så kan du börja med ett ganska fint papper på en gång, sen slipar du med finare å finare papper tills du är nöjd med glansen. Har du möjlighet att sätta pipan i en svarv så lär slipningen gå betydligt snabbare.

Jag kommer inte ihåg vilka papper jag slipade med men min pipa var i ganska dåligt skick från början så jag var tvungen att ta bort en del material. Våtslippapper kan du köpa på de flesta ställen som säljer bilreservdelar/bilprodukter och som namnet antyder så ska man slipa med våta slippapper.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Inläggav Etienne 19 jun 2011, 23:43

Tack för input. Ja, det är en sprillans ny pipa som ska "av-blåneras". Jag gissar att borttagning av blåneringen utgör den lätta biten...

Det är snarare rostskydd som är svårt. Men klarlack var helt klart det som verkar vara det bästa tipset hittills. Läser man på andra forum så verkar det enda tipset vara "olja som fan! Mycket och ofta!".

Ett alternativ är väl annars att typ "kroma" pipan på något sätt. Det finns ju lite alternativ som inte bokstabligt talat innebär att man kromar föremålet, vilket också är billigare. Dock oklart hur hållbart det är. Finns ju diverse silversprayer m.m., men det lär ju vara crap...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 19 jun 2011, 23:44

En ovanlig sak att göra på en felfri pipa, men våtslipa den tycker jag, det tråkiga kan bli att den blir känslig för om du tar i den, så det är noga att hålal den ren och fin så den inte rostar.

Som tur är det där ju ett vapen det haglar av grejor till så vill man ha en blånerad pipa igen har man ju knappast några problem.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Johnny FX 20 jun 2011, 08:30

En pistolpipa är ju så kort så den kan man sätta i en
Pelarborr oxå om man har tillgång till det.
Det har jag gjort .
Tokslipa med finfint papper.
Sen polerade jag i bänkslip med polerskiva
Med autosol.
Torka rent och sen klarlacka skiten.
Då håller den.

Budgetlösningen för att polera raka saker kan vara att spänna fast den i en
Vanlig borrmaskin och spänna fast maskinen (skruvstäd)?
Lägg nån trasa eller gummibit emellan.
FWB 300
Johnny FX

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Måsens SK
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300

Inläggav Etienne 20 jun 2011, 08:45

Silwer skrev:En ovanlig sak att göra på en felfri pipa.

Jo, det kan man tycka. Hela grejen med mitt projekt går ut på att mecka ganska mycket med grejerna, så det funkar. Dock så undviker jag helst att ge mig in på något om det med största sannolikhet blir crap. Men det verkar ju om att det här borde vara genomförbart.

Johnny FX skrev:En pistolpipa är ju så kort så den kan man sätta i en
Pelarborr oxå om man har tillgång till det.
Det har jag gjort .
Tokslipa med finfint papper.
Sen polerade jag i bänkslip med polerskiva
Med autosol.
Torka rent och sen klarlacka skiten.
Då håller den.

Budgetlösningen för att polera raka saker kan vara att spänna fast den i en
Vanlig borrmaskin och spänna fast maskinen (skruvstäd)?
Lägg nån trasa eller gummibit emellan.

Tack för tips. Ska se vad jag har att tillgå när det blir dags för detta.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 27 jul 2011, 19:02

Yey!

Jag har en ny coolare approach till detta. Har beställt ett hemma-nickelplätteringskit. Det är inget jag försökt mig på tidgare, men det ska bli kul att se hur resultatet blir.

Förhoppningsvis så får jag tid till detta i helg.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav soul 27 jul 2011, 19:05

Glöm inte att fota och visa oss bilderna. Ser gärna hela processen från förarbete till slutgiltigt resultat.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Inläggav Etienne 31 jul 2011, 20:46

Jag täntke prova två metoder för plättering:

1. Immersion silvering, vilket innebär att man putsar på en speciell vätska på ett objekt, som sedan binder med metallen och ger en extremt tunn silverplättering.
Detta är helt klart den enklaste och mest tillgängliga metoden för hemmaanvändare, men den är också mest begränsad, eftersom man bara kan plättera silver, och då endast på kopparbaserade metaller och nickel.
En flaska med silverplätteringsvätska kostar från cirka 150 kronor och upp, beroende på volym.
Jag köpte denna variant: För att följa länken så måste du registera dig.

2. Electro brush plating, vilket innebär att man kopplar in både objektet man ska plättera samt en "borste" i en elektrisk krets (handlar bara om några enstaka volt, likström). Sedan stryker man på en särskild lösning med bortsen för att skapa ett tunnt lager plätering (som förvisso är betydligt tjockare än det i metod nummer 1).
Den här metoden fungerar på de flesta metaller, men är i sin tur mer komplex och kräver att man rengör och förbereder metallen med, vad jag förstått, ganska otäcka kemikalier.
Jag köpte ett kit från För att följa länken så måste du registera dig.

(kan även köpas via deras Ebay-butik). Det kostade cirka 500 kronor för nickelpläteringskittet (finns även guld, koppar, silver, etc.).

-

Vad metod 1 är bra till i sammanhanget kan man ju undra, eftersom den metoden inte fungerar för en pipa i stål (som var mitt första tänkta användningsområde). Men, många customgrejer är gjorda i mässing, vilket är en kopparbaserad metall. Så, man kan exempelvis köpa mässinggrejer från Gmac och sedan plättera dessa för att bli av med den gula färgen.

Hittils har jag bara haft tid att snabb-testa Metod 1. Men resultatet verkar vara ganska bra. Jag testade på ett "20 Eurocent"-mynt, och resultatet är faktiskt helt OK. Plätteringen är riktigt tunn, och med enstaka gnugg med lite grovt papper så är man igenom. Så det blir helt klart aktuellt att klarlacka grejerna efter plätteringen om man ska köra på den här metoden. Det som är positivt är att om man klantar sig med appliceringen och får en ojämn applicering så kan man helt enkelt gnida bort det med lite svinto och börja om på nytt.

För att följa länken så måste du registera dig.

Återkommer med mer info om Metod 2 när jag haft tid att testköra den.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Frank69 31 jul 2011, 20:51

Häftigt test... tackar!!!
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav MrBlarren 31 jul 2011, 21:22

I bifogad länk kan man se hur man enkelt förnicklar hemma kanske något som går att använda på pipor m.m

Och här köper man det man behöver För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av MrBlarren 31 jul 2011, 21:26, redigerad totalt 1 gång.
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Etienne 31 jul 2011, 22:38

Det verkar vara ungefär samma teknik.
Största skillnaden är att man doppar hela objektet i ett bad med den ena varianten, kontra att man bara penslar på lite åt gången.

Det förstnämnda är nog jämnare och bättre på alla sätt och vis, och jag funderade på att köpa något liknande. Men det blir lite mer bekymmersamt med pipor när man behöver väldigt långa behållare. Det går säkert att ordna, men det verkar vara ett mer omständigt för ett förstagångsprojekt för mer otympliga detaljer. Dessutom var startkostnaden betydligt högre.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 31 jul 2011, 23:44

Etienne skrev:...Men det blir lite mer bekymmersamt med pipor när man behöver väldigt långa behållare.

Vanliga el-rör (VP-rör) är superbilliga och finns i en massa dimensioner bara att välja och vraka.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav mtn 01 aug 2011, 00:49

De löp/pipor/diverse vapendelar jag kall-blånerat har jag alltid börjat med att "oljeslipa" mha slipepapper och tex symaskinolja, och om delen är lämpad för svarv, då jag har tillgång till två stycker, så har jag använt svarven. Sedan använder jag en vanlig sådan "bänk-polermaskin" i högt RPM och som någonskrev, Autosol eller annan poleringskräm/pasta.

Och sedan tvättar jag ren metallen med aceton innan vidare blåneringesprocess, jag har testat med t-röd (både med och utan denatueringsmedel :), men inget har varit lika bra.

Sedan kan man alltid försiktigt låta de kallblånerade delarna koka i tex linolja i ett lämpligt kärl, i en god stund. Jag har upplevt att detta "härdar in kallblånering" i metallen på något vis, och den vill inte alls "prilla av" lika lätt.

Men sedan du ville ha ett blankt vapen är det nog bara att köra på med våtslipning och så, men använd aceton som sista rengöring innan eventuell klarlack. :)
I've always been crazy, but it kept me from going insane..
mtn

Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav Etienne 10 aug 2011, 20:25

OK, nu har jag testat metod 2 också.

Jag har svängt lite beträffande utseende. Fick för mig att det skulle vara mer praktiskt att köra på den halvmatta silvergrålooken som man exempelvis hittar på kikarsikten i silver-utförande. Detta efter att ha fått en ordentlig påminnelse om hur lätt silverblanka ytor drar på sig fingeravtryck.

Så, planen var alltså att tok-slipa pipan och själva röret (det med ventil och grejer). Det kan ju vara värt att tillägga att allt slipande är gjort för hand, utan elektriska verktyg....
Såhär såg vapnet ut när jag fick det i slutet på juli

Redan direkt efter att jag påbörjat slipandet så inser jag att Crosmans grejer inte har tillverkats med superhög kvalité i åtanke. Pipan är faktiskt riktigt grov, och desamma gäller det underliggande röret. Blåneringen döljer det värsta rätt väl. Resultatet efter slipning blev överlag bra, men på nära håll såg man att pipan fortfarande hade märken efter blåneringen kvar.

Jag slipade ytterligare på pipan, men det gjorde knappt någon skillnad alls på resultatet. Kort därefter började jag bli lite nojjig över att slipa för mycket på pipan, ifall det skulle förstöra dess egenskaper, så jag lugnade mig med slipandet.
För att bli av med det sista så gick jag på pipan med lite bomull som var dränkt i vitvinäger. Tydligen en riktig klassiker i sammanhanget. Jag hade provat detta tidigare på CO2-korken en begagnad Crosman 2240, som jag köpte som referens-/försökskanin-/reservdel-vapen, och då med goda resultat. Även på pipan såg allt bra ut.

Den främre delen på bilden har varit tejpad tillsammans med en öronpropp, för att unvika att vitvinäger kommer in i pipan. Man ser skillnaden!
Jag insåg att jag inte med enkla medel skulle kunna slipa bort de tvärgående "mikro-hacken", så jag fick helt enkelt acceptera att det inte skulle bli bättre. Jag avslutade med att slipa pipan en sista gång, nu med grövre slippapper för att få den lite mer matta looken.

Här ser vi den färdigslipade pipan bredvid en blank pipa till en annan Crosman-bössa, som jag kommit över via en händig snubbe (den var faktiskt min backup, ifall mitt projekt skulle misslyckas :-) ).

(Notera att det grövsta längst ut på pipan kommer att täckas av en adapter senare. Dessutom var jag extra försiktig med toppen på pipan, för att inte riskera att förstöra dess egenskaper.)

Processen upprepade jag sedan med det underliggande röret. Kan ju säga att jag fick slita ganska mycket med att få bort blåneringen från den stämplade varningstexten. Det blev i alla fall bra tillslut

Som ett lite intressant sidospår så kan jag ju säga att jag plickade ut den här finfina grejen ur röret... Återigen ett tecken på att kvalité kanske inte riktigt är Crosmans grej...

Efter detta blev det nickelplättering för hela slanten. Ärligt talat är det nästan omöjligt att se skillnad på slipad metall med eller utan plättering. Enda skillnaden är en liten ändring i färgtonen (aningen mer ljusgrå med nickel). Tyvärr blev det ingen bild på detta, av diverse olika anledningar. Främst för att arbetet hittills hade tagit ganska mycket tid, och tjejen började bli lite lack på mig. Hon tyckte att jag skulle spela Portal med henne istället, så jag fick avvika ganska snart. Ni hade ändå inte märkt någon skillnad på fotografierna.

Nåväl, nästa grej var att fixa ett pipband som jag beställt från Gmac. Jag gick på detta med nickelplätteringskitet efter att initialt ha slipat och mattat ner bandet. Konstigt nog blev applicentingen otroligt dålig, vilket är mystiskt då mässigt är kopparbaserat och bör vara en mycket bra grund för plättering, särskilt efter en slipning. Jag försökte upprepa processen efter metod 1 ovan, med "immersion" silverplättering. Det blev samma skit efter det. Jag utgick från att mässingen måste vara helt mättat av någon form av olja eller likannde, så jag tokslipade den ännu mer, och rengjorde den riktigt ordentligt, och badade den i vitvinäger. Efter det så gick jag på med "immersion" silverplätteringen igen, och nu blev resultatet bra!

Tyvärr missade jag före-bilden. Men ni kan ju jämföra med originalet på Gmacs sida, eller med den utstickade lilla biten (syns tyvärr lite dåligt då den fortfarande är spegelblank):

Avslutningsvis så klarlackade jag grejerna med en matt klarlack (som förövrigt var förvånadsvärt svårt att få tag på i Göteborg). Dels utgör detta ett extra rostskydd, men ger också en väldigt fingeravtrycksavvisande yta. Jag tejpade över alla hål och liknande innan lackeringen så att det inte skulle bli något läckage där efter montering. På dessa ytor får plätteringen + olja helt enkelt räcka som rostskydd.

Senast redigerad av Etienne 10 aug 2011, 22:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav MrBlarren 10 aug 2011, 20:47

Ser väl bra ut det där :-) beträffande kvalitet så kanske man inte skall förvänta sig så mycket av den varan på ett lågprisvapen som det trots allt är frågan
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Ulf 10 aug 2011, 21:04

Verkligen elegant Etienne :smt020

Mycket intressant tråd :thumbupp:

Det enda jag själv lyckats med avlägsnande av blånering, var när jag glömde en luftpistolpipa i en glasburk med Bräkleen över natten :-)
Den var helt utan blånering.. :oops: ägarn var måttligt road, kan man väl säga...
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Mika.G 10 aug 2011, 21:14

Ulf skrev:Verkligen elegant Etienne :smt020

Det enda jag själv lyckats med avlägsnande av blånering, var när jag glömde en luftpistolpipa i en glasburk med Bräkleen över natten :-)
Den var helt utan blånering.. :oops: ägarn var måttligt road, kan man väl säga...

Ok så det funkar bra för att ta bort blånering! :thumbupp:

/MG
Mika.G

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Inläggav Ulf 10 aug 2011, 21:25

Mika.G skrev:
Ulf skrev:Verkligen elegant Etienne :smt020

Ok så det funkar bra för att ta bort blånering! :thumbupp:

/MG

Av misstag upptäckte jag detta. Skulle försöka få loss förskruvningen för kornhållarn , som satt som berget, ställde ner pipan i ett smalt glas, sprayade så det täckte ca 5 cm upp på pipan för att nå på rätta ställena.
Men glömde som sagt "åtgärden" över natten.
Metallrent & fint blev det i alla fall. Och skruven lossnade förståss enkelt.

Vapenteknikerna i lokala butiken, påstår att detta medel är det farligaste man sätter i/på ett vapen.
Gör por-rent , villet kan innebära enormt slitage, ifall man inte ögonblicklien återfettar.
Skall tydligen endast användas som lösande medel. "utvärtes". Sen handlöst på med olja.

Har i övrigt bara använt detta som lösningsmedel till fastrostade motordelar.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Etienne 10 aug 2011, 22:37

Tackar! Förhoppningsvis fortsätter det på det här spåret.

Jag kan ju tillägga att jag hade lite problem med rost på pipan. Övriga delar var det inga större problem med efter att ha plaskat runt i vitvinäger. Men just pipan envisades med att börja rosta, trots att jag sköljt den under flera minuter och smort in den några omgångar bakpulver och några omgångar diskmedel.
Blav helt förvånad efetr att jag vänt bort blicken från pipan några minuter, för att återkomma till ett orangeaktigt tunnt lager av rost. Det var ju enkelt fixat med ett antal ytterligare omgångar bakpulver och avskölning.

Fattar fortfarande inte varför pipan behövde 5 gånger insatsen jämfört med de andra delarna för att lugna ner reaktionerna. Nåväl, det löste sig i alla fall.

-

Ni inväntar jag bara resterande delar. Har laminatgrepp från RBgrips på väg in, via CrookedBarn som mellanhand i USA. Snubben som gör greppen är tydligen jävligt ovillig att exportera dem utanför landet, därav mellanhanden.
Tyvärr verkar det dra ut på tiden som bara fan. Jag la beställningen för nästan 2 månader sedan, men fortfarande så har RBgrips inte fått iväg grejerna. Slängde även in ett exemplar av Ultimate breech and Bolt, men dessa dröjer givetvis lika länge som greppen... *otålig*

Funderar på att köra på vanliga Crossman custom stålbreech istället. Inte för tillgänglighetens skull enbart, utan också för att den verkar vara lite rejälare. Jag har liksom ett kanske lite väl stort sikte på G, med 50 mm objektiv. Tyvärr var det det enda som passade mina önskemål, som också gick att få tag på med någorlunda enkla medel (vilket påminner mig om att jag måste uppdatera status i tråden beträffande det också).

-

Nåväl, enstaka förseningar är väl sånt man får räkna med när man beställt saker till projektet från tusen olika ställen. Under tiden har jag hunnit få material från Gmac (2 ggr!), SDcustomdesign, MellonAir, Bond Air Guns, Opticswarehouse, UK Paintball, Santas custom workshop, Airsoft-club, Smoothshooting, någon random snubbe i USA som hette Wayne, Hustle Paintball, DealExtreme, mfl.... (lång lista)

För att inte tala om grejerna från Gateros plating, Clas Ohlson, Biltema, mfl.

Lär bli en och annan del över. Då jag inte varit 100% nöjd med allt, + att jag med tiden ändrat min idé om hur det ska se ut. Så jag har en och annan "dubblett". Får bli rea på forumet senare....
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Jens.H 10 aug 2011, 22:47

Tycker att det är riktigt roligt att du grejar med Crosman...är själv riktigt stor "fan"av dessa billiga och enkla luftvapen,som trots allt skjuter väldigt bra ut till 25 meter.Väntar verkligen på att få se hur det kommer att bli när du är färdig!!
Jens.H

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: säter
Luftvapen favorit: FX gladiator

Inläggav Etienne 13 aug 2011, 21:55

Har nu slipat bort färgen på större delen av stocken jag täntke använda. Det visade sig vara enbart aluminium under färgen, så jag behöver inte bekymra mig särskilt mycket om rostskydd. Blir helt enkelt bara att gå över den med samma matta klarlack som alla andra delar. Men först måste jag slipat till den lite ordentligare.

Jag utgick från denna:

Jag funderade på om inte denna till och med hade varit bättre:

Men den har varit slutsåld i varje butik jag kollat i.
Användarvisningsbild
Etienne

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |