OK, nu har jag testat metod 2 också.
Jag har svängt lite beträffande utseende. Fick för mig att det skulle vara mer praktiskt att köra på den halvmatta silvergrålooken som man exempelvis hittar på kikarsikten i silver-utförande. Detta efter att ha fått en ordentlig påminnelse om hur lätt silverblanka ytor drar på sig fingeravtryck.
Så, planen var alltså att tok-slipa pipan och själva röret (det med ventil och grejer). Det kan ju vara värt att tillägga att allt slipande är gjort för hand, utan elektriska verktyg....
Såhär såg vapnet ut när jag fick det i slutet på juli
För att följa länken så måste du registera dig.Redan direkt efter att jag påbörjat slipandet så inser jag att Crosmans grejer inte har tillverkats med superhög kvalité i åtanke. Pipan är faktiskt riktigt grov, och desamma gäller det underliggande röret. Blåneringen döljer det värsta rätt väl. Resultatet efter slipning blev överlag bra, men på nära håll såg man att pipan fortfarande hade märken efter blåneringen kvar.
För att följa länken så måste du registera dig.Jag slipade ytterligare på pipan, men det gjorde knappt någon skillnad alls på resultatet. Kort därefter började jag bli lite nojjig över att slipa för mycket på pipan, ifall det skulle förstöra dess egenskaper, så jag lugnade mig med slipandet.
För att bli av med det sista så gick jag på pipan med lite bomull som var dränkt i vitvinäger. Tydligen en riktig klassiker i sammanhanget. Jag hade provat detta tidigare på CO
2-korken en begagnad Crosman 2240, som jag köpte som referens-/försökskanin-/reservdel-vapen, och då med goda resultat. Även på pipan såg allt bra ut.
För att följa länken så måste du registera dig.Den främre delen på bilden har varit tejpad tillsammans med en öronpropp, för att unvika att vitvinäger kommer in i pipan. Man ser skillnaden!
Jag insåg att jag inte med enkla medel skulle kunna slipa bort de tvärgående "mikro-hacken", så jag fick helt enkelt acceptera att det inte skulle bli bättre. Jag avslutade med att slipa pipan en sista gång, nu med grövre slippapper för att få den lite mer matta looken.
Här ser vi den färdigslipade pipan bredvid en blank pipa till en annan Crosman-bössa, som jag kommit över via en händig snubbe (den var faktiskt min backup, ifall mitt projekt skulle misslyckas

).
För att följa länken så måste du registera dig.(Notera att det grövsta längst ut på pipan kommer att täckas av en adapter senare. Dessutom var jag extra försiktig med toppen på pipan, för att inte riskera att förstöra dess egenskaper.)
Processen upprepade jag sedan med det underliggande röret. Kan ju säga att jag fick slita ganska mycket med att få bort blåneringen från den stämplade varningstexten. Det blev i alla fall bra tillslut
För att följa länken så måste du registera dig.Som ett lite intressant sidospår så kan jag ju säga att jag plickade ut den här finfina grejen ur röret... Återigen ett tecken på att kvalité kanske inte riktigt är Crosmans grej...
För att följa länken så måste du registera dig.Efter detta blev det nickelplättering för hela slanten. Ärligt talat är det nästan omöjligt att se skillnad på slipad metall med eller utan plättering. Enda skillnaden är en liten ändring i färgtonen (aningen mer ljusgrå med nickel). Tyvärr blev det ingen bild på detta, av diverse olika anledningar. Främst för att arbetet hittills hade tagit ganska mycket tid, och tjejen började bli lite lack på mig. Hon tyckte att jag skulle spela Portal med henne istället, så jag fick avvika ganska snart. Ni hade ändå inte märkt någon skillnad på fotografierna.
Nåväl, nästa grej var att fixa ett pipband som jag beställt från Gmac. Jag gick på detta med nickelplätteringskitet efter att initialt ha slipat och mattat ner bandet. Konstigt nog blev applicentingen otroligt dålig, vilket är mystiskt då mässigt är kopparbaserat och bör vara en mycket bra grund för plättering, särskilt efter en slipning. Jag försökte upprepa processen efter metod 1 ovan, med "immersion" silverplättering. Det blev samma skit efter det. Jag utgick från att mässingen måste vara helt mättat av någon form av olja eller likannde, så jag tokslipade den ännu mer, och rengjorde den riktigt ordentligt, och badade den i vitvinäger. Efter det så gick jag på med "immersion" silverplätteringen igen, och nu blev resultatet bra!
För att följa länken så måste du registera dig.Tyvärr missade jag före-bilden. Men ni kan ju jämföra med originalet på Gmacs sida, eller med den utstickade lilla biten (syns tyvärr lite dåligt då den fortfarande är spegelblank):
För att följa länken så måste du registera dig.Avslutningsvis så klarlackade jag grejerna med en matt klarlack (som förövrigt var förvånadsvärt svårt att få tag på i Göteborg). Dels utgör detta ett extra rostskydd, men ger också en väldigt fingeravtrycksavvisande yta. Jag tejpade över alla hål och liknande innan lackeringen så att det inte skulle bli något läckage där efter montering. På dessa ytor får plätteringen + olja helt enkelt räcka som rostskydd.
För att följa länken så måste du registera dig.