Integrerad dämpare laglig? vad är då integrerad ?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Inläggav mikebike 04 jul 2008, 13:55

Rickard skrev:
jag fått svar från Polisen att "en ljuddämpare är licenspliktig även om den är en byggsats."

Fick du papper på det eller är det en enskild tjänstemans tolkning?

Så länge det inte är ett prejudicerande domslut så är det alltid enskild tjänstemans åsikt!

Jag frågade alltså huruvida det var tillåtet att sälja ljuddämpare i byggsats och hänvisade till Commanders hemsida.

Svaret jag fick var:
"Svar angående ljuddämpare.

Det finns en pågående utredning hos Polismyndigheten i Malmö angående försäljningen av ljuddämpare hos Commander i Malmö.
Ljuddämpare är licenspliktig del och får enbart säljas av vapenhandlare.

MVH
POLISMYNDIGHETEN
Tillståndssektionen
Ixxxx Vxxxxx
Vapenhandläggare"

phonthaisongthaisilk skrev:Precis så står det i vapenlagen.

Vardå?
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav ogster 04 jul 2008, 13:57

phonthaisongthaisilk skrev:ja du Ogster , jag tycker nog att det är glädjande att åtmindstånde två polisdistrikt kan läsa läsa och tyda den Svenska vapenlagen, detta som Hawkeye kommer med är ju precis det som jag tjatat om på detta forum.
Sådan är lagen skriven, läs mitt tidigare inlägg !

Jag brukar ofta uttala mig om olika saker å speciellt om saker jag inte har nån aning om :roll:

Har rota runt rätt mycket i just den här frågan, har pratat med många högre på polisen (alltså handläggarnas chefer) samt finare folk från tullen å ALLA gav mig samma slutgiltiga svar vilket inte är samma som hawkes...

Men om du är så säker på din sak så knata in på polisstationen med en oreggad dämpare så får vi ju se vart det slutar, ingen skulle bli lika glad som jag om du har rätt för det innebär ju att jag fritt kan ta hem en dämpare till min 10J cyklone :-)
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav mikebike 04 jul 2008, 13:59

phonthaisongthaisilk skrev:De som pläderar för att dessa dämpare till icke pliktiga vapen skall vara licenspliktiga har ju själva licens på sina vapen (självmarkerande)

Ljuddämpare är ju licenspliktiga.
Att hävda att de inte är licenspliktiga om sitter på ett licensfritt vapen blir ju en smula märkligt.....
-Skall man söka licens när man tar av dämparen för rengöring?
-Hur skall man kunna köpa en ljuddämpare om den är licenspliktig ända tills man monterat den på bössan? Lämna in bössan?

Jag skulle snarare hävda motsaten, liksom! :wink:
Om man redan har sin bössa på licens så kan det ju kvitta om man dessutom har en (tillståndspliktig) dämpare på den, man har ju trots allt licens på själva vapnet.... :-)
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav öberg 04 jul 2008, 14:07

Likväl som man kan tolka och vränga lagen så kan ju även en åklagare det.

Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd
om vapenlagstiftningen1;

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Phonta 04 jul 2008, 14:59

Hej Öberg ,

har läst igenom detta en gång till !
förmodligen så är jag ordblind, jag ser nämligen att det som gäller skjutvapen även gäller ljuddämpare dvs. Ej pliktigt resp. pliktigt beroende på var det är placerat.

kan bara konstera att detta kan stötas och blötas till dödagar, lagen är möjlig att tolka som man vill, eller som någon annan skrev "en åklagare kan även han vrida och vända på lagen "

Avser att inte lägga mer tid på detta ämne då det för mitt vidkommande har framkommit att det finns en enorm kunskap på detta forum, men trots detta så tolkas lagen så olika :roll: :roll:
Den som inte frågar får aldrig veta
Phonta

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav MrBlarren 04 jul 2008, 15:52

Vapenlagen (1996:67)

1 kap. Lagens tillämpningsområde

1 § Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.

2 § Med skjutvapen förstås i denna lag vapen med vilka kulor, hagel, harpuner eller andra projektiler kan skjutas ut med hjälp av krutladdningar, kolsyreladdningar, komprimerad luft eller andra liknande utskjutningsmedel.

3 § Vad som sägs om skjutvapen gäller också
a) anordningar som till verkan och ändamål är jämförliga med skjutvapen,
b) obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som skjutvapen,
c) start- och signalvapen som laddas med patroner,
d) armborst,
e) tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar,
f) slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och trummor till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar,
g) anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och
h) anordningar som gör att skjutvapen kan användas med annan ammunition än de är avsedda för.
2 kap. Tillstånd och register

Tillståndsplikt

1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.
Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.
Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Lag (2006:386).

Så då tolkar jag det så att i lagens mening jämställs en ljuddämpare med ett skjutvapen och skjutvapen är licenspliktiga om dom inte är effektbegränsade (10joule) för man kan ju inte effektbegränsa en ljuddämpare :-) End of story
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav ogster 04 jul 2008, 17:17

Å där kom det svart på vit

Najz MrBlarren
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Phonta 04 jul 2008, 18:16

Tur att det finns dom som kan tolka Svenska spräket !!!

Oj Oj Oj :?: :?: :?:
Phonta

Inläggav Hawkeye 05 jul 2008, 16:05

Tack MrBlarren. Det är precis så lagen ska tolkas.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav Mattias.A 05 jul 2008, 16:17

Så då får man alltså inte ha en pipdämparsats álá ex.Whisper?(ursäka min tröghet)
Användarvisningsbild
Mattias.A

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Inläggav MrBlarren 05 jul 2008, 16:32

Ja det vet man väl inte riktigt har ju inte prövats av domstol än.lagtexten tar ju inte upp pipdämpningssats utan endast
slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stommar, lådor och trummor till skjutvapen, eller armborststommar med avfyrningsanordningar, och eftersom whisper t.ex har den monterad från fabrik så får man utgå från att det är okey då är ju detta en fast del av vapnet men som sagt det måste ju prövas i domstol men jag har svårt att tro att man från FX:s sida vågar sälja något som är olagligt
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav JOG 05 jul 2008, 17:11

Utan pipa blir det inte mycket skjutvapen och då hela pipan är "dämpad"
faller det in under skjutvapen 2§, och inte under 3§, vad som också skall utgöra skjutvapen.
JOG

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Phonta 05 jul 2008, 17:24

Vapendelar, pipa,slutstycke,ljuddämpare faller in som vapendelar, detta är helt korrekt. Detta innebär att dessa är licenspliktiga om de monteras på ett licenspliktigt vapen eller om de inte alls är monterade, om de är fast monterade på ett icke pliktigt vapen så är de inte pliktiga. Jag förstår inte hur man kan tolka på annat sätt efterssom svenska språket används !!!
Phonta

Inläggav JOG 05 jul 2008, 18:11

Tittar man nog på denna sida

Kan man se ett F i en pentagon, det betyder väl att den är licensfri
ivartfall i tyskland samt att det står endast för luftgevär,

märkningen, F i en pentagon, på luftgevär betyder väl att anslagsenergin är under 7,5j och gäller i den betydelsen även i Sverige.

På en ljuddämpare blir det kanske annorlunda, och ingen vågar sig på att
sälja dessa lösa.

Men om ett paket från ex tyskland skulle innehålla en cylinderformad pryl som är märkt med ett F och som det står endast för luftgevär undersöks av lämplig myndighet finns i vart fall en möjlighet att den skulle gå igenom.

Dämpare finns tex till softairguns dock kanske dessa enbart är för ett coolt utseende på bössan och inte har någon effekt, dyra är dom i vart fall
kunde kanske skruva på en sån och testa effekten!

JOG

Inläggav Phonta 05 jul 2008, 18:23

Hej Jog,

Jag kan tala om för dig att om du beställer shalldämpfer mit gevinde(gänga)
fabrikat Weirauch så står det utryckligen nur fur luftgewehr tryckt på pipan. Används denna till ett icke pliktigt vapen så är det en icke pliktig vapendel.
Fast monterad ! Dra dit den med supeerlocktight då så sitter den för gott om
du tvättar jängan först. Då är det en vapendel som används fast monterad på ett icke pliktigt vapen och således en icke pliktig vapendel.
Jag tror nog (hoppas" att myndigheter har annat göra än att jaga ljudsänkande anordningar på luftgevär !!!

Till ex jaga folk som går på röd gubbe ! :roll:
Phonta

Inläggav -Jonas- 05 jul 2008, 18:50

Varför inte pröva saken i praktiken alla ni som är så säkra på att ni har rätt?

Visst kan lagar tolkas på olika sätt, men det har inget värde utan ett domslut.

Sitta och tolka, gissa och hitta på kan ni göra i kyrkan. Upp till bevis!
-Jonas-

Inläggav Phonta 05 jul 2008, 19:03

Hick ! En ateist !

Jag tycker inte att man skall behöva pröva saker i domstol som står i klartext Vissa polisdistrikt ( läs 2) har klart utryckt vad som gäller . Sen har ju tydligen Malmöpolisen uppgett att dom nu "tittar" på hurricanes byggsats.
Ja vad f.... skall man säga om landet "grönköping " Sverige.Om inte myndigheten själv kan tyda vad dom skriver, hur kan man då begära att en lekman(luftgevärsskytt) skall göra det. Vad säger Egon om det, kanske skulle man kunna lägga upp det så ?
Phonta

Inläggav -Jonas- 05 jul 2008, 19:11

Ja jag håller med, det är lite moment 22 över det men om en åklagare beslutar att ta det till rättegång så hjälper det inte hur du har tolkat lagen.Endast ett domslut är giltligt.

Och det finns så jäkla många som är tvärsäkra på att de har rätt, men ingen som vågar pröva det i rätten.

Fråga vad Rosten tycker, för han är väl den på forumet som vet mest om det.
-Jonas-

Inläggav Phonta 05 jul 2008, 19:38

En som inte har eller inte tänker sig skaffa vapen med papper kanske skulle våga testa vad en åklagare tycker om detta. Tyvärr så vet du då bara vad
den åklagaren tycker. Jag känner en jurist som har arbetat som domare en tid.han säger att läser man lagen om licenspliktiga vapen och vapendelar så är det solklart , det är detta som jag stödjer mig på samt att jag själv är hyfsat duktig på att förstå vad jag läser.

kanske du frias en gång för att "torska en annan, vad fasen är skall man då ha lagtext till när allt baseras på ett godtyckligt tyckande .

Nä, nu släpper jag detta, det blir en aning uttjatat.

Hej Svejs med denna tråd _uttömt ämne
Phonta

Inläggav -Jonas- 05 jul 2008, 19:56

Nä det är inte ett uttömt ämmne.

En åklagare åtalar dej för ett brott...vad han tycker eller tror betyder nada,han ska lägga fram bevis för att du gjort dig skyldig till ett brott, sen är det domstolens sak att avgöra, och det är precis där det blir verklighet.

Har du ett domslut, friande eller fällande så är det liksom facit för vad som gäller.

Och har man inte papper på sina vapen är väl discussionen tämligen meningslös då du i vilket fall gör dig skyldig till brott.Lika lite som värdetransportrånarna bekymmrar sig för vapenlicens.
-Jonas-

Inläggav JOG 05 jul 2008, 21:35

Ja facit har vi när ljudämparen för luftgevär har avgjorts av HD.
Om det någonsin kommer så långt :) Krävs Prövningstillstånd!
Vad en TR eller HovR säger i ett enskilt mål kan gå precis isär.

Så länge ingen gör något otroligt korkat och dumt är det tämligen
riskfritt att inneha ett ljuddämpat luftgevär vare sig det är med eller utan licens och integrerad eller löstagbar dämpning
JOG

Inläggav Phonta 10 jul 2008, 16:20

Både Egon och Jog har rätt i sina påståenden, jag är nog bara inte den som vågar skaffa en dämpare för att sedan kila upp till farbror mässing och fråga
honom om " han tänker åtala mig "för olaga vapeninnehav. Alla andra vapen lär ju ryka om jag blir fälld samt att det blir dagsböter av inte oansenlig karaktär.
ja grabbar! vad göra ???? Som en kille sa här(minns inte nu vem). "Jag frågade två polisdistrikt och båda svarade att den inte var pliktig om den monteras på icke pliktigt vapen" kan vi göra mer ???
Skall man utsätta sig för enskilt tyckande ???

:-) :-) :-) :-) :-)
Phonta

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)