Parallaxfråga

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Parallaxfråga

Inläggav GunnarT 18 aug 2011, 12:18

På riktigt fina sikten... Kan man få parallaxen att ligga helt stilla vid säg 30meter. Så stilla att inte siktespunkten förflyttar sig när man för ögat från vänster till höger över linsen?

Jag förstår att man måste ställa parallaxen på rätt avstånd.. men om man nu gör det? :?
Jag skruvar lite med fast parallax nu ( Walther 4X32) oxh det tycks bli en kompromiss mellan tydligt hårkors - skärpa - parallax vid kortare skjuthåll.... På säg 20 meter så får jag i princip allt att stämma... men parallaxen är inte helt stabil ändå.
Förstår ni hur jag menar? :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Parallaxfråga

Inläggav Dudda 18 aug 2011, 12:40

Om jag förstår dig rätt, på mitt Gamo sikte för 1295:- så kan jag skruva på främre linsen för att ändra parallax, dvs att träffpunkten inte flyttar sig. Detta har fungerat mycket bra för mig och är också behjälpligt till att bedöma avstånd. Hoppas jag förstod dig rätt.
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda

Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Mandelbrassa 18 aug 2011, 13:48

Det är inte så att Du först kan skruva på objektivet för att få det parallaxfritt, och sedan skruva på okularet för att få skärpan?

GunnarT skrev:På riktigt fina sikten... Kan man få parallaxen att ligga helt stilla vid säg 30meter. Så stilla att inte siktespunkten förflyttar sig när man för ögat från vänster till höger över linsen?

Jag förstår att man måste ställa parallaxen på rätt avstånd.. men om man nu gör det? :?
Jag skruvar lite med fast parallax nu ( Walther 4X32) oxh det tycks bli en kompromiss mellan tydligt hårkors - skärpa - parallax vid kortare skjuthåll.... På säg 20 meter så får jag i princip allt att stämma... men parallaxen är inte helt stabil ändå.
Förstår ni hur jag menar? :)
Mandelbrassa

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Silwer 18 aug 2011, 13:59

Hur mycket flyttar sig punkten då? det är kanske inte så lätt at få det som du vill med att ändra inuti ett sikte med fast pllx.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav GunnarT 18 aug 2011, 19:27

Silwer skrev:Hur mycket flyttar sig punkten då? det är kanske inte så lätt at få det som du vill med att ändra inuti ett sikte med fast pllx.

Jo .. Detta har "fast" parallax på 10 meter. På korta avstånd ca 8 meter så vandrar parallaxerna 2cm, På längre avstånd säg 20 meter så blir det även där 2-3cm.

Jag brukar fara med blicken över okularet för att se hur mycket hårkorset flyttar sig ... sedan väljer jag att titta i mitten av okularet .. när jag siktar.

Silwer: Därför min fråga: På fina dyra sikten ...Ligger hårkorset/mildot eller ja ... ligger det helt stilla när du flyttar blicken på okularet från vänster kant till höger. ? :)

Mandelbrassa: Om jag först skruvar objektiver för att få hårkors .. och sedan ställer okularet för skärpan ... då ändrar sig även hårkorset i tydlighet ( av att jag vrider på okularet). :)
Användarvisningsbild
GunnarT

Inläggav Silwer 18 aug 2011, 19:32

Jag äger inga riktigt proffesionella sikten får jag erkänna.

Men 2-3 cm på så kort håll har jag inte varit med om, för jag förstår hur du menar.

Jag skjuter sällan mer än på max 50-60m och det är väldigt lite det ändra sig i mitt Falcon sikte eller mitt gamla japanska Tasco om man har ställt pllxen rätt.

Bäst man väntar på vad folk med mer expertis säger.

För mig är 3cm på 20m helt odugligt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav norris 18 aug 2011, 21:30

det finns en instruktion på fondprodukers hemsida om hur man ändrar paralaxen på walther 4x32 den kanske kan hjälpa
norris

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Inläggav scratch 18 aug 2011, 22:34

Ja när du har korrekt parrallax inställd för ett avstånd så ligger hårkorset still då den projicerade bilden och riktmedlet sammanfaller i samma bildplan, rätt parrallax skall dock inte förväxlas med skärpa har jag fått lära mig. Sedan så kan det vara svårt att se vart rätt parallax är på grund utav kort eller långt skärpdjup. Martinw har skrivit en guide i hur man ställer in siktet för ens egna ögon som också är en faktor i det hela.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav GunnarT 20 aug 2011, 13:15

norris skrev:det finns en instruktion på fondprodukers hemsida om hur man ändrar paralaxen på walther 4x32 den kanske kan hjälpa

Jag kollade in din länk lite nogrannare. Missuppfattade första gången jag läste den. Nu har jag vridit den inre tuben 4 varv motsols och på 8 meter är parallaxen nu helt stabil. Flyttar sig ytterst lite när jag för ögat från kant till kant. på 12 meter okej. på 20 meter lite mera flyttning på hårkorset. :)

Jag är väldigt nöjd nu med mina båda 4x32 sikten.
Nästa jag köper blir en zoom men troligen utan belysning
Användarvisningsbild
GunnarT

Inläggav Jimmy85 20 aug 2011, 15:48

E paralaxen ställd på 10 så kan riktmedlet flyttas 20mm på 2m om kikaren har 40mm objektiv.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85

Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Återgå till Sikten