Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Silwer skrev:För att följa länken så måste du registera dig.
Jaha vad är det här då?
En bössa jag nog haft sen sent 90-tal iaf.
Originalet är tyskt och tillverkades i den här kalibern som är 6 1/3mm, de hade ofta först en vev på sidan för att helt enkelt veva upp fjädern innan de sköt.
De användes på tivolin och även i tyskarnas motsvarighet till engelsmännens luftskytteklubbar, där man sköt inomhus i serier etc, ganska likt det Johnny beskrev på sin blogg eller var det var om UK förr i tiden.
De sköt med lätta små koniska kulor med spets på eller med pilar då de här vapnen var slätborrade.
Oscar Will som började tillverka luftvapen redan i mitten av 1800 talet, kom upp med de här.
Dock slarvade många bort vevarna (i fyllan och villan kan man misstänka), så den variant vi ser här i landet ofta kom till nämligen den man spänner upp med en bygel undertill, dessa var svagare men vapnet var ju i ett stycke iaf.
Just denna är dock en svensk bössa tillverkad på licens av Stiga Vapen, det står Sandvikens kvalitesstål på pipan bla.
De är som senast från 50-tal men kan vara 40-tal med ganska lätt de vi hittar i Sverige (konstruktionen är dock före ww1)
Oscar will låg i östra Tyskland så tillverkningen just av vapnen las ner när ryssarna tog över, de var då världens äldsta kvarvarande luftvapentillverkare.
Här i landet var de tivoligevär tills Hanealbössorna tog över, de är inte så ovanliga direkt, de med denna 8 kantiga(oktagoniska) pipa är äldst och har den skumma kalibern jag nämnde, mer sentida finns med runda pipor och lägre kalibrar .22 och .20 tex.
(amerikanrna hade ännu konstigare kalibrar på andar kopior, men de tycks ha fortsatt med vevmodelerna på sina licenstillerkningar)
De har 2 fjädrar av platt tråd som tillsammans ser ut som ett timglas, när man spänner bössan så spänns helt enkelt fjädervarven in i varandra och kvar blir baar 2 varv synliga, därav möjligheten till den väldigt korta cylindern.
Jag har rivit denna för att jag var nyfiken och den var inte så kul att försöka få ihop igen.
Jag har en bunt pilar till den med, men har aldrig provat dem, vanliga .25 diaboler pluppar ut ungefär, det är helt enkelt inget för vanligt luftskytte det här och .25 diaboler av lättaste modell är för tunga.
Riktmedlen är helt fasta, det fins en motvikt i kolven bak då pipan(det ingår iofs i anordningen för tat spänan fjädern bakifrån) är den tyngsta jag stött på i luftvapenväg iaf (man kan undra varför) och man ville väl få nån jämnvikt.
Denna är hyfsad i skicket även om den fått sig en smäll ovanpå den förnicklade cylindern tyvärr, den saknar dock en mer utstyrslad kolv som man ser på andra varianter av modellen.
De är värda runt en tusenlapp om de är i nåt sånt här skick, speciellt om då pilar finns kvar med då.
Farsan har en "Original" av nån tysk tillverkare och den dras med det man ofta ser att de blivit numrerade handgripligen efter vilken bana de använts på tivolit eller var de nu varit.
Idag börjar man hitta många ex. på marknader i totalt värdelöst skick, det är inte värt att köpa dem av någon som helst anledning, även om inte dessa tillverkats på 60 år så finns det vettiga ex. kvar om man nu skulle vilja ha en.
Silwer skrev:Nä jag har inga kulor, de ser ut som väldigt korta cylindrar med en spets på, och ja de var av bly.
Jag var inte med på den tiden dessa användes så jag vet inte hur de användes i Sverige i form av ammo alltså, farsan som levde säger att han bara råkade på dem med pilarna aldrig med nån annan ammo.
Har aldrig vägt nån pil, ser väl ut som en stålspets med en mässingskapsel och en röd svans på, mao rätt odramatisk.(kunde ju lagt fram dem bredvid på bilden, men tänkte inte på det)
Rundkulor får du i tankarna kanske för att Hanealbössorna vi utsattes för så länge på tivolin, de har ju sånna.
Tyvärr hittar jag ingen bild på nätet heller hur de såg ut, de hade alltså ingen midja osv så man kan inte kalla dem diaboler.
Jag har en bok där de förekomker där det står mer eller mindre exakt hur de användes och bilder finns på det här, men nån scanner det har jag inte.
Silwer skrev:Vilken ammo som du fick på 70-talet undrar jag över, pipan är alltså typ 6.333mm så den tar typ enbart 19gr Rhinos, glöm at få i de tyska diabolerna.
Och jag har ingen möjlughet tat mäta och skulel nog inte orka heller, men en gissning är runt 50mps med en Rhino kanske.
RobertSt skrev:Denn ser ut som de bössor tivolin hade med fjäderförsedda pilkulor när jag var liten grabb!
RoLig skrev:RobertSt skrev:Denn ser ut som de bössor tivolin hade med fjäderförsedda pilkulor när jag var liten grabb!
Japp, det är en sån bössa! Tyvärr har jag inte fått tag på några pilar till bössan..
RobertSt skrev:RoLig skrev:RobertSt skrev:Denn ser ut som de bössor tivolin hade med fjäderförsedda pilkulor när jag var liten grabb!
Japp, det är en sån bössa! Tyvärr har jag inte fått tag på några pilar till bössan..
Vassego:
För att följa länken så måste du registera dig.
För det var väl 4,5 mm?
Återgå till Allmänt / Övriga märken
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst