Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Peter skrev:Saxat ur naturvårdsverkets författningssamling ISSN 1403-8234
"Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid
den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta
utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/deformeras."
Nog anser jag att tex rundnos och flatnos expanderas/deformeras..
öberg skrev:Om man läser på Naturvårdsverkets hemsida så står följande:
(Detta är för krutladdade patroner.)
54 § Kulpatroner laddade med kula som konstruerats för att expandera (t.ex. blyspets, hålspets eller vissa blykulor) får användas vid jakt efter samtliga viltarter.
Och
Kulpatroner laddade med kula som konstruerats för att inte expandera (t.ex. helmantel) får användas endast vid jakt efter viltarter som enligt 53 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 3 och 4.
För luftvapen så står det :
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) användas vid jakt enligt första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera. SNFS (1998:3)
Och
58 § Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 53 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4 om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 51 §.
Så om Crosman - Verminpell är godkänd i Sverige vågar inte jag svar på i alla fall.
Men sen är ju frågan om fågeln bryr sig???![]()
Får jag tummen ur så skall jag maila Naturvårdsverket för och få klarhet i frågan.
För lite luddigt är det ju! Med krut så får man jaga klass 3 och 4 vilt med helmantlade kulor.
Men med luft så måste det vara expanderande kulor i klass 4.
Rosten skrev:Personligen så är jag mer intresserad av kulor som inte tränger in så långt.![]()
Då lämnar dom mer energi i det man träffar.
Tornado2251 skrev:Jag har också gjort lite tester med lite olika kulor i mitt hw30.
För att följa länken så måste du registera dig.
Etienne skrev:Jag tycker att det mest intressanta är att NV lägger till alternativet att kulan får vara av en typ som "deformeras". Undra vad tanken bakom detta är?
Tornado2251 skrev:Jag har också gjort lite tester med lite olika kulor i mitt hw30.
För att följa länken så måste du registera dig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster