6x32 Mil-Dot, Kinasikte (Leapers/Walther/AUG/etc...)

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

6x32 Mil-Dot, Kinasikte (Leapers/Walther/AUG/etc...)

Inläggav Etienne 03 sep 2011, 12:31

Nu har jag själv beställt, och erhållit, ett exemplar av det sikte jag i en tidigare tråd nämnde att min bror hade.

Det är alltså ett kinasikte, beställt från DealExtreme. Märker här är Walter men jag har sett samma sikte gå under andra namn också.
För att följa länken så måste du registera dig.

Med den aktuella dollarkursen så innebär det cirka 270 kronor, inklusive frakt. Eventuell svensk moms kan tillkomma om tullen vill det.

Så, först lite allmänt om att köpa saker från kinabutiker som DealExtreme, FoxalPrice, DinoDirect, etc.
Man kan i princip säga att dessa butiker säljer typiska massproducerade kinagrejer. Ofta, när det kommer till dessa butiker, handlar det om överskott, extra produktion som körs "inofficiellt" (när ordinarie produktion är åt andra företag), felmärkta varor, etc.

När det kommer till billiga kikarsikten så är det väldigt vanligt att ett fåtal fabriker i Kina producerar dessa sikten, och sedan säljer dessa till exempelvis BSA, Walther, Bushnell, UAG, Leapers, NcStar, Tasco, Gamo, etc.
Man producerar helt enkelt generiska sikten som man sedan "stämplar" med logotypen från det företag som senare ska sälja siktet.
Man kan i många fall se detta på manualer som följer med sikten. Jag själv har köpt billiga sikten både hos återförsäljare i sverige och direkt från kina, med helt olika märken stämplade på siktet och kartongen, men den medföljande manualen har varit identisk (och generisk).

När man bestälelr saker från Dealextreme så ska man inet räkna med att man får det märker som är angivet på webbsidan. Läser man kommentarerna så ser man att personer som beställt samma produkt har fått olika märken på den.

Ibland förekomemr även rena kopior av dyrare produkter. Det är dock ganska lätt att plocka dessa. Exempelvis finns detta leupoldsikte här, som man kan få för en femhundring: För att följa länken så måste du registera dig.

Mycket av dessa produkter säljs framförallt på Tradera, ofta med så kallad Dropshipping. Dvs säljare på Tradera tar ut världens ockerpriser för dessa produkter, och när en beställning kommer in så knappar säljaren in uppgifterna på exempelvis Dealextreme, som skickar varan direkt till köparen från Kina, utan uppgift om att produkten egentligen kommer från DealExtreme, DinoDirect, FocalPrice, eller vad det nu handlar om. Säljaren tar därefter ut den gigantiska mellanskillnaden, och köparen får sin produkt 2-3 veckor senare.

Det är billigt att köa grejer från kina, även med tull och allt. Problemet är ju som sagt att man inte riktigt vet till 100% avd man får, men rent generellt brukar grejerna vara helt OK. Skulle man få något som man inte är nöjd med så är kostnaden så liten att man inte behöver slita håret av sig för den saken.
Man kan heller inte välja och vraka bland produkter, utan man får hålla tillgodo med de produkter som finns tillgängliga bland alla tillfälliga partier av produkter. Superhög kvalité är nästan omöjlig att få tag på också i dessa kretsar, men grejer av låg till normal kvaité går att få tag på.

-

Nåväl, tillbaka till siktet som jag beställt.

Det första som kan konstateras är att i alla fall lådan har Walther's logga. Anmärkningsvärt är dock att 6:an i "6x32" är dittejpad. (Inget konstigt alls när man beställer saker från Dealextreme.).

Inne i lådan hittar vi en manual som INTE är generisk. Detta är första gången vid en kinabeställning för mig kan jag ju säga. Manualen säger dock att förstorningen är 4x32. Det medföljer också ett batteri, en Mil-Dot omräkningstabell (korrigerad för 4x förstorning), samt en insexnyckel (inte tre som bildenpå Dealextreme visar). Utöver det så har vi två ganska robusta fästen, samt ett solskydd.

Frågan är då, hur mycket förstorar egentligen siktet? Det är lätt kollat mot ett rutat papper med båda ögonen öppna.
Svaret blir att det varken är 4 eller 6, utan snarare 5. Jag vet iofs inte hur tillförlitligt detta värde är på andra kikare, men under omständigheterna får väl detta ses som acceptabelt.
Det är inte otänkbart att kikarna från den här batchen egentligen är inställda på en aning för hög förstorning, och att man därför valt att sälja dem billigt till Dealextreme. :idea:

Mil-Dot korset är till föga förvåning inte korrekt i skala. Enligt den medföljande tabellen så skulle det inte vara korrekt heller. Men lyckligtvis så visar det sig att 1 Mil enligt kikaren i detta fall är väldigt nära det som i verkligheten är 2 Mil (inte riktigt, men nära nog för hobbyskytte). Det gör att konvertering blir enkelt, eftersom man helt enkelt bara halverar värdena. :smt021

Siktet ser robust ut i övrigt, men lite grovt och tungt. Dock är det i regel bättre med lite vikt istället för att man har billiga lätta material som inte håller. Man ser detta extra tydligt på låsringen mot den främre linsen . Den är väldigt fet (utgör cirka 25% av ytterdiametern!).

Det finns även lite små skönhetsfel på utsatta kanter. Dock inget allvarligt. Alla stora ytor är felfria.

Korset är lite grovt. Räkna med lite mer än dubbla skalan jämfört med ett vanligt sikte. Dock lider man nog inte av det, eftersom man inte lär sätta detta sikte på ett tokdyrt vapen.

Ljusegenskaperna är helt OK. Det är absolut inte superbra, men absolut inte dåligt heller. Med såhär låg förstorning brukar man inte heller lida så överdrivet mycket om linserna inte är av superbra kvalité.

Jag har inte monterat siktet på ett vapen heller, och just nu är jag i stan och har inte direkt möjligheter att testa det bara sådär. Jag kan dock säga att brorsan exemplar ännu håller centreringen utan bekymmer på ett rekylfritt vapen.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: 6x32 Mil-Dot, Kinasikte (Leapers/Walther/AUG/etc...)

Inläggav Etienne 13 sep 2011, 23:31

Hmmm.... Jag börjar misstänka att "felet" på förstorningen kanske inte är relaterat till DealExtreme alls.
Finns det någon som har samma sikte under ett annat märke som kan komma med lite input om det hela?

Update:
OK, har kollat lite extra noga på brorsans sikte i helg. Hans exemplar har något högre förstorning än vad jag har på mitt, men fortfarande inte 6x. Mitt ligger på strax under 5x, medan hans ligger på ganska så exakt 5x. Hans sikte har lite visuella skavanker på greppringen på objektivet också. Småsaker, men man ser dessa om man vet vad man ska leta efter.

Iofs har jag inte tidigare i detalj undersökt om billiga sikten faktiskt har exakt den förstorning som anges. Det kanske är som AO-markeringarna, inte 100%-iga helt enkelt...

I övrigt ett bra sikte, trots skavankerna. För ett par hundralappar kan man inte klaga så mycket alls. :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Återgå till Sikten

| | |likartade trådar| | |