av Peter 07 jul 2008, 22:26
Kul med gamoskyttar här. Folk brukar hacka på gamo, men de jag provat har gått bra och varit lättskjutna. Dock har jag inte provat cf20, men vissa fjädergevär kan vara lite greppkänsliga, dvs de förflyttar träffbilden beroende på hur man håller i bössan. Min Hw95 och carl gustaf är exempel på sådana. Det viktigaste är att man håller i bössan på samma sätt varje skott, exakt hur är något som man får diskutera med det specifika vapnet. Men oftast funkar ett lätt grepp med handen och kolven lätt vilande mot kinden. Men som sagt det kan variera. Så prova dig fram och krama avtryckaren.
Sen kan det ju vara ammunitionen det hänger på. Vissa sorter är rena skräpet (finns flera trådar om det) Så testa lite olika typer och fabrikat av kulor. De jag tycker funkar bäst är jsb, fx och meisterkugeln, men det finns flera bra sorter.
10cm på 15 meter låter ju lite mycket, så jag skulle tippa på kulorna. Greppproblemet brukar ,för mig iaf, visa sig på så sätt att ett eller flera skott sitter en bra bit utanför gruppen, eller att det finns två tydliga träffbilder.
HW 95 .22, BSF S60, BSA Meteor mkIII, Hatsan 125 .25,
Carl Gustaf, Diana 23, 25 och 27, FEG LG 427, Gamo Cadet
Webley Hurricane, HW 40, Record mod 1, makarov 654k och lite annat skrot
-

Peter
-
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg
- Luftvapen favorit: BSA meteor
-