gubbe skrev:Leopold skrev:hårkorset hoppade runt över hela den gigantiska tio-pricken så det gick inte att hamna absolut perfekt i mitten varje gång.
Tomaz skrev:Denna tavla går precis att tolka in till 49 päng...
Visst är det knäckande Leopold, du skjuter en fantastisk tavla och så dyker Tomaz upp och skjuter
nästanlika bra stående.
Tack båda, för stimulerande Tavlor.

Nja, det var inte så allvarligt menat. Om jag får tillåta mig att vara litet rå så blir jag bara förbannad om jag inte lyckas sätta 50-poängare ständigt i sittande med stöd med kikarsikte. Det var mest inskjutningstavlor av siktet ska erkännas, ringa skicklighet krävs för detta med kikarsikte och HW30s. Betydligt mer skicklighet krävs med diopter men det avhåller jag mig ifrån, har nog med problem att få dessa gamla ögon att funka med öppna sikten pistol...
Ska man vara petimeternoggrann så uppnådde "bara" Tomaz 49 poäng förresten... jag tog 50p sittande med stöd
Men allvarligt talat vad jag ville uppnå var att måla in mig i ett hörn: jag har inte en dålig bössa att skylla mina mediokra resultat i stående på.
Så jag matar på med ytterligare ett resultat, från kvällens övningar:
111205
Bössa HW30s. 12x sikte
Ammo RWS R10 Match 4.50
5x5 skott, 10 meter, stående utan stöd
Skjutordning Z
För att följa länken så måste du registera dig.Kommentar
Ytligt betraktat blir jag litet förbannad att det inte är mycket bättre än vad jag uppnår med hobby-pickan Zoraki på samma avstånd, öppet sikte. Men går man djupare in på varje skott, varje tavla så ser åtminstone jag vissa goda tecken i mittentavlorna. Med pistol blir det ett "ungefärligt" sikte på fempricken som kan vara nog så exakt när det vill sig, lugnt och fint avtryck såklart.
Med HW30s och 12x kikarsikte är det helt andra utmaningar, gäller att få till en lugn sstående skjutställning så att man kan stabilisera siktet tillräckligt för att hinna avlossa precis innan hårkorset passerar mittpricken, då sitter den där. Upplösningen i siktet går såklart inte att jämföra men ändå intressant att mina resultat inte är helt väsensskilda. På mittentavlorna tänkte jag litet extra på att för-ladda avtrycket och resultaten kom på direkten. Inte för att det är någon nyhet för mig att man måste bemästra detta men här såg jag det igen.
Jag tror pistol- gevärsskytte kan funka mycket bra som komplement till varandra och att man lär sig saker som till viss del är överförbara.