Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Micke skrev:Jag har ingen pejling på lagen, men vad det står är att det gäller "skyddsjakt", alltså något som bara får bedrivas av Skyddsjägare. Är man inte sådan får man inte skjuta på något utanför en skjutbana.
/ Micke
Commando2008 skrev:Är det fortfarande OK att ställa frågor om begreppet skyddsjakt? Bara fråga om begreppet?![]()
Om jag har behovet, jägarexamen, vapnet + licens samt äger fastigheten (jaktmarken), behöver jag då verkligen ansöka om någon form att skyddsjaktstillstånd (dvs för att få kalla mig skyddsjägare)? Uppfylls inte tidigare nämnda kriterium får man väl inte ens jaktlicens på luftvapnen?
Jag har själv jägarexamen samt jaktlicens på krutvapen som tyvärr inte känns lämpliga i sammanhanget.
G0LI4T skrev:Commando2008 skrev:Är det fortfarande OK att ställa frågor om begreppet skyddsjakt? Bara fråga om begreppet?![]()
Om jag har behovet, jägarexamen, vapnet + licens samt äger fastigheten (jaktmarken), behöver jag då verkligen ansöka om någon form att skyddsjaktstillstånd (dvs för att få kalla mig skyddsjägare)? Uppfylls inte tidigare nämnda kriterium får man väl inte ens jaktlicens på luftvapnen?
Jag har själv jägarexamen samt jaktlicens på krutvapen som tyvärr inte känns lämpliga i sammanhanget.
Om du vill ha mer vetskap om skyddsjakt så ställer du förslagsvis frågan direkt till en skyddsjaktsjägare.
De flesta skyddsjaktjägarna är även aktiva jägare med krutvapen.
Enklast är då att besöka ett av alla jaktforum, som inriktat sig på jakt.
Detta är ju ett luftvapen forum, och forumets inriktning är just luftvapen, inte jakt.
phonthaisongthaisilk skrev:All jakt med luftvapen är i Sverige förbjudet, oavsett om du har licens, examen samt egen mark.
gösen skrev:Frågan var ju om det är ok med .22, 180 m/s och expanderande ammuniton, även om bössan i sig inte är licenspliktig pga. den ligger under 10J?
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster