Fråga om Range card med mera...(Feinwerkbau 300s)

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fråga om Range card med mera...(Feinwerkbau 300s)

Inläggav djoman 04 aug 2008, 02:40

Godmorgon alla morgonpigga.

Om jag skjuter in siktet på 10 meter, då ska det väl finnas ett till avstånd där siktet är perfekt kalibrerat också som jag förstått det. Typ 30 meter?
Är det någon som har något ungefärligt elevation range card för just FWB 300s.

Undrar också hur långt man kan skjuta med en FWB 300s. Vad är längsta avståndet som en tavla är träffbar på samt om man vill skapa sig ett s k range card, har ni några tips på hur man ska gå till väga?

En fråga till också. Om man köper en sån där maccari-fjäder till FWB 300s, måste man ha licens då, eller håller den sig under 200 m/s?

MVH Eric
djoman

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 04 aug 2008, 03:06

Det allra enklaste är nog att sätta upp en tavla och börja på säg 10m. Och sedan backa typ 5 el 10m åt gången tills du anser att du kommit till max läget.

Hör med Rickard på progunner eller tobbe på hurricane om maraccifjädern! Om du inte vill ha den i licenspliktigt utförande så går det kapa fjädrar lite.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Tomaz 04 aug 2008, 07:47

Hur kulbanan ser ut beror inte bara på utgångshastigheten utan även på vilken diabol man använder, och vill man veta hur man ska sikta så beror det även på hur kikarmontaget ser ut.
En kulbana går ju i en båge, medans siktlinjen är spikrak. Så skjuter man in bössan på det avstånd där kulbanan har sin topp, så kommer diabolerna att träffa lågt på övriga avstånd.
Men skjuter man in siktet på ett närmare avstånd så kommer siktlinjen att skära kulbanan på två ställen. Till exempel med min 300S med maccarifjäder, så funkar den så att om jag skjuter in den på 10m, så stämmer även siktesinställningen på 30m, och på drygt 20m når kulbanan sin topp och går ett par centimeter högre än siktlinjen.
Men detta är något som du får prova in på din bössa själv. JSB Exact 4,52 rekommenderas starkt att användas i bössan, det brukar bli bäst så...

Det finns olika typer av maccarifjädrar som passar 300S. Jag har testat 4st varianter som givit mellan 193-217 m/s i utgångshastighet vid mynningen med JSB Exact..
Blir bössan lite för "het" lagmässigt så går det att kapa lite på fjädern för att vara på den säkra sidan... :wink:

Med maccarifjäder och JSB Exact så får man relativt lång räckvidd pga sin höga egenprecision även om bössan bara hamnar runt 10J, dock är det vinden som är den avgörande faktorn hur långt man kan maxa skjutavståndet. Men är det vindstilla så går det ganska bra att skjuta även på 50m.

Här är en tavla jag sköt med min FWB 300S Junior med JSB Exact @ 193 m/s.
30-skotts serie, skjutavstånd 50m, sittande med bipod och kikarsikte på 9x förstoring.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Micke 04 aug 2008, 10:14

Om kuldrop och utgångshastiheter, kulvikt m.m.

Någon tipsade mig här tidigare om programmet "ChairGun2", som jag laddade ner ett demo-ex. av från nätet. Funkar skitbra!

Med det kan man grafiskt presentera alla hastigheter, kulbanor o.s.v. om man matar in aktuella data. Ett tips är att börja med att ställa om till "Metric" först, vilket man gör under <Options>, <Units>.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav djoman 04 aug 2008, 12:18

Trevliga svar. Ska beställa nya kulor och testskjuta med dom.

Sjysst bössa Tomaz. Är bipod'et från progunner eller?
Samt går det att köpa en sån där pipa så att det ser mer proffsigt ut. Tar jag bort kikarsiktet där fram så blir det smalt har jag sett på bilder här på forumet. Finns det något som passar eller är det göra-själv som gäller?
djoman

Inläggav öberg 04 aug 2008, 14:52

För att följa länken så måste du registera dig.

Här finns några pipvikter!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Tomaz 04 aug 2008, 18:43

djoman skrev:Trevliga svar. Ska beställa nya kulor och testskjuta med dom.

Sjysst bössa Tomaz. Är bipod'et från progunner eller?
Samt går det att köpa en sån där pipa så att det ser mer proffsigt ut. Tar jag bort kikarsiktet där fram så blir det smalt har jag sett på bilder här på forumet. Finns det något som passar eller är det göra-själv som gäller?

Bipoden är en låg Harris bipod 6-9" med ett hemmgjort fäste för tillbehörsskenan, men det finns även färdiga fästen att köpa om man vill.
Bössan på bilden är modell Junior som har 7cm kortare pipa och saknar pipshroud. På din bössa med shroud och så finns ingen färdig pipvikt som blir snygg att sätta på pipstumpen som sticker ut, utan blir bäst med en customhistoria..
Men är man inte så rädd om bössan så går det att plocka bort hela shrouden på din bössa, men då krävs det värme, våld, mera värme, mera våld och eventuellt en bågfil...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav djoman 04 aug 2008, 23:35

okej. ska först prova att montera kikarsikte och behålla främre siktet. kanske fungerar om man har ett högt monterat kikarsikte.
annars får det bli att prata med stål-polare och fråga om dom kan fixa nåt custom :)
djoman

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |