Weihrauch HW 100, konvertering till FAC?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Weihrauch HW 100, konvertering till FAC?

Inläggav jerra 07 aug 2008, 13:24

Hallå,
jag är ute efter ett gevär att skjuta bänkskytte med. Ett av gevären som är intressanta är Weihrauch HW 100 i dess olika former. Har sett att de finns att köpa i Tyskland för ett klart lägre pris men då är det strypta till 7,5J.
Om jag köper ett sådant är det sedan relativt enkelt att få upp styrkan till motsvarande vad FAC versionen ger (25-30J)? Vet någon av om detta?

Jag har tänkt skjuta bänk på 25m/50m och det är hobby nivå.

För att följa länken så måste du registera dig.

Såg att Progunner säljer den också, vad är det för begränsning på den? 10J?
Användarvisningsbild
jerra

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav öberg 07 aug 2008, 15:11

Köper du från Progunner så får du den i 10J om du inte har licens för då kan han med all säkerhet leverera även 10+
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav jerra 07 aug 2008, 16:45

öberg skrev:Köper du från Progunner så får du den i 10J om du inte har licens för då kan han med all säkerhet leverera även 10+

Gällande FAC version, om jag förstått rätt fungerar inte det i och med export (Finland). Här är inga licenskrav på luftgevär men han kan ändå inte exportera utan att jag presenterar licens vilket jag antagligen inte ens kan få här eftersom inga sådana existerar.
Har nu beställt ett 7.5J från Tyskland. Jag blir säkert nöjd med det, jag är ju ute efter att skjuta på tavla så det behövs inte mycket kraft.
:)
Användarvisningsbild
jerra

Inläggav Daniel 07 aug 2008, 16:48

jag skulle gärna vilja se en recenssion på hw100 och massa bilder :)

Vilken hemsida har du beställt ifrån ?
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav öberg 07 aug 2008, 18:21

:oops: Missade att du var från vårt ärade grannland!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Progunner 07 aug 2008, 18:37

Det är tyvärr inte en lätt uppgift att konventerar HW100 till 35J version... Du kommer behöva en ny hammarfjäder, en lufttub med tillhörande regulator. På detta behövs även ett nytt hus för transferporten. Jag har försökt i 1år att få tag i konventeringsatser till HW100 utan resultat.
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav jerra 07 aug 2008, 20:05

Daniel skrev:jag skulle gärna vilja se en recenssion på hw100 och massa bilder :)
Vilken hemsida har du beställt ifrån ?

Jag lägger gärna upp bilder när jag väl fått den. Den beställdes från För att följa länken så måste du registera dig.

ställe.

Min situation är denna att jag precis nyligen köpt en Sumatra 2500, 6,35mm och det är mitt första luftgevär. Det var inte ett bra val med tanke på kraft/precision för den är för stark både kalibermässigt och kontruktionsmässigt för mera delikat tavelskjutning, det är ju helt enkelt en jaktbössa. Det är inte många olika skott att välja mellan med denna bössa/kaliber. Felköp helt enkelt. Eftersom pengarna tryter så valde jag tyska butiken eftersom jag sparade lite pengar, annars hade jag helt klart tagit den från Sverige/Finland.

Så kan det gå, känner igen syndromet från andra hobbies. N00bs som kommer in och ska ha det värsta och största men jag antar att det är ett relativt vanligt fenomen.

:(
Användarvisningsbild
jerra

Inläggav jerra 07 aug 2008, 20:06

Rickard skrev:Det är tyvärr inte en lätt uppgift att konventerar HW100 till 35J version... Du kommer behöva en ny hammarfjäder, en lufttub med tillhörande regulator. På detta behövs även ett nytt hus för transferporten. Jag har försökt i 1år att få tag i konventeringsatser till HW100 utan resultat.

OK, tack så mycket för infon. Då låter jag den vara 7.5J. Det där är för avancerat för mig och kostar säkert en hel del(om delarna vore tillgängliga). Sen tror jag att jag kommer att uppskatta antalet skott per "laddning" som geväret klarar av.
Användarvisningsbild
jerra

Inläggav Progunner 07 aug 2008, 21:46

Här är lite bilder jag tagit när jag rivit en HW100.. Dom säger inget, men kan ändå vara kul att se :lol:

Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Inläggav buckshot2000 07 aug 2008, 21:57

Verkar vara för bökigt för det man får.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav jerra 08 aug 2008, 12:02

Vad är det för typ av koppling till lufttanken? Den kanske kommer med geväret? Passar direkt till FX pumpen kanske?
Användarvisningsbild
jerra

Inläggav MrBlarren 08 aug 2008, 13:05

Annulera beställningen och ta en titt här i stället då kan du få FAC och firman är i Finland

Och dom kanske även kan ta Sumatran i inbyte om du inte vill ha den kvar
MrBlarren

Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav jerra 08 aug 2008, 13:15

MrBlarren skrev:Annulera beställningen och ta en titt här i stället då kan du få FAC och firman är i Finland

Nej, därifrån beställer jag inte. För det första har dom inte lager, leveranstider ligger upptill 8 veckor (Näinollen toimitusaika vaihtelee valmistajakohtaisesti n. 2-8 viikon välillä). För det andra så har garantireparationer tagit flera månader. Jag fick informationen från andra luftskjutare och jag kommer inte att beställa något från MWM.
Mig veterligen fungerar det ungefär att jag beställer ett gevär från dom och dom gör en online beställning på Pyramyd Air. Det är alltså ingen grossist.
Tack för tipset ändå!

är en vanlig vapenbutik i Finland som säljer denna men kolla priset. Där är både FAC och F (7.5J) versionerna. Sparade alltså nästan 400euro genom att ta från Tyskland och det är F modellen jag vill ha. Är ganska säker på det.
Användarvisningsbild
jerra

Inläggav MrBlarren 08 aug 2008, 13:40

Aha där ser man ja jag vet inget om MVM,men du skrev att du skulle skjuta på 25-50m och då blir det nog klent med 7,5 joule men till 10-15 m duger den nog
MrBlarren

Inläggav jerra 08 aug 2008, 13:46

MrBlarren skrev:Aha där ser man ja jag vet inget om MVM,men du skrev att du skulle skjuta på 25-50m och då blir det nog klent med 7,5 joule men till 10-15 m duger den nog

Jag är nybörjare och provar mig fram(läs är virrig). Det där med 50m går bort, lutar mot inomhusskjutning och max 25m. Är 7.5J för lite för 25m? Är 7,5J sådär att man håller handen framför och det snärtar till lite granna?
Jag har skjutit på 25m med Sumatran och det har varit så förbankat skoj trots det klena resultatet så det blir nog det som jag kommer att göra mest (eller kortare avstånd).
Användarvisningsbild
jerra

Inläggav MrBlarren 08 aug 2008, 14:06

Nja det funkar nog på 25m men är nog att man får "lobba" in skotten hålla över där man vill träffa för det blir nog lite böjd kulbana
MrBlarren

Inläggav gösen 08 aug 2008, 15:19

jerra skrev:
MrBlarren skrev:Annulera beställningen och ta en titt här i stället då kan du få FAC och firman är i Finland

Nej, därifrån beställer jag inte. För det första har dom inte lager, leveranstider ligger upptill 8 veckor (Näinollen toimitusaika vaihtelee valmistajakohtaisesti n. 2-8 viikon välillä). För det andra så har garantireparationer tagit flera månader. Jag fick informationen från andra luftskjutare och jag kommer inte att beställa något från MWM.
Mig veterligen fungerar det ungefär att jag beställer ett gevär från dom och dom gör en online beställning på Pyramyd Air. Det är alltså ingen grossist.
Tack för tipset ändå!

är en vanlig vapenbutik i Finland som säljer denna men kolla priset. Där är både FAC och F (7.5J) versionerna. Sparade alltså nästan 400euro genom att ta från Tyskland och det är F modellen jag vill ha. Är ganska säker på det.

Det där stämmer inte med min erfarenhet av MWM!
Jag har köpt 1 bössa därifrån och det gick smärtfritt, beställde ännu en bössa för ca 2 månader sen sen och fick då veta att de inte hade den i lager.
Bössan skulle komma till 1 juli och då fick jag mail om att just min bössa inte kommit, men att däremot Sumatra, Evanix och massa andra bössor fanns för direkt leverans.
Användarvisningsbild
gösen

Inläggav jerra 08 aug 2008, 16:23

gösen skrev:Det där stämmer inte med min erfarenhet av MWM!
Jag har köpt 1 bössa därifrån och det gick smärtfritt, beställde ännu en bössa för ca 2 månader sen sen och fick då veta att de inte hade den i lager.
Bössan skulle komma till 1 juli och då fick jag mail om att just min bössa inte kommit, men att däremot Sumatra, Evanix och massa andra bössor fanns för direkt leverans.

OK, alltid intressant att få höra erfarenheter. MWM är dock inte intressant för mig av tidigare nämnda orsaker.
Användarvisningsbild
jerra

Inläggav Progunner 08 aug 2008, 16:36

jerra skrev:Vad är det för typ av koppling till lufttanken? Den kanske kommer med geväret? Passar direkt till FX pumpen kanske?

Det är en "Din" anslutning på adaptern som följer med. Dvs du gänger den direkt i dyktuben eller köper en adapter som passar till FX pumpen. Det finns ombyggnadskit för quickfil att köpa vilket jag rekommenderar.
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |