Vittsjö SKF

Här pratas det om diverse skytteklubbar och föreningar

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vittsjö Skytteförening - "Luftvapen"

Inläggav husis 18 jun 2012, 15:14

Batistuta skrev:
husis skrev:Nej, jag har inte varit där innan men jag ska försöka bli lite mer aktiv när det gäller åka och träffa andra lufvapenentusiaster. Jag får hålla utkik efter när ni träffas nästa gång så ska jag se till och masa mig ner. Jag sätter in pengar på ert konto idag.

Hej husis, jag bor i Mörrum och päran i Olofström, jag hade tänkt o åka till Vittsjö den 30/6 så då är du välkommen o hänga på. Hoppas päran kan också, det är han som vet hur man skjuter :wink:

Det skulle vara riktig kul :) Nu är jag ju från Karlskrona så frågan är ju om ni vill ha en KHK:are i bilen :wink: Vi kan höras av lite längre fram så bestämmer vi nämare. 30/6 är bokat iaf.
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Inläggav päran 18 jun 2012, 15:40

Hoppas ni inte drar för stora slutsatser , för kunde jag skjuta , numera efter div defekter vet jag hur man ska skjuta :-) ungefär som jazz ibland siktar jag bredvid :mrgreen:
Brukar vara där o panga men vill inte bestämma nåt ännu .
päran

Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Inläggav Sniperace 19 jun 2012, 15:26

Lördagen den 30 juni ca 15-1530 kommer det besök till er på banan, det är ca 10 flickor som har möhippa som vill prova på roligt skytte, som det ser ut nu kommer de börja hos er med luftskytte, NI bestämmer vad ni vill låta dem prova, sedan går de framåt och testar ett vapen eller flera på 200metersvallen, går vidare fram till 100-metersvallen och skjuter kpist, fortsätter till pistolbanan för att där prova på pistolskytte, för att till sist testa grovpistol i kaliber .357 magnum mot plastdunkar fyllda med vatten, och kulorna kommer vara riktigt häftiga sådana som får dunkarna at explodera.

Så, hjälp nu till att göra denna dag till ett minne för livet för bruden och hennes väninnor!

Sådana här arrangemang är något vi gillar att ha då och då, liksom att göra liknande saker för företag och olika happenings som ger oss god pr...
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Inläggav Jazz 19 jun 2012, 15:57

Utmärkt tillfälle att prova din .357 på. Jag hade ju inte tid riktigt sist då jag höll på med snabbskytte :Thumbupp: :smt035
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Batistuta 19 jun 2012, 16:48

husis skrev:Det skulle vara riktig kul :) Nu är jag ju från Karlskrona så frågan är ju om ni vill ha en KHK:are i bilen :wink: Vi kan höras av lite längre fram så bestämmer vi nämare. 30/6 är bokat iaf.

Ishocky är hett i Blekinge :smt038 Karlskrona har efter i årtionden legat efter "bonnabyn" Mörrum och äntligen lyckats ta sig förbi oss i seriesammanhang :thumbupp:
Klart du får åka med i bilen :cheeRs:

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1726 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav husis 19 jun 2012, 17:53

Batistuta skrev:
husis skrev:Det skulle vara riktig kul :) Nu är jag ju från Karlskrona så frågan är ju om ni vill ha en KHK:are i bilen :wink: Vi kan höras av lite längre fram så bestämmer vi nämare. 30/6 är bokat iaf.

Ishocky är hett i Blekinge :smt038 Karlskrona har efter i årtionden legat efter "bonnabyn" Mörrum och äntligen lyckats ta sig förbi oss i seriesammanhang :thumbupp:
Klart du får åka med i bilen :cheeRs:

Vad glad jag blir :Thumbupp: Vi hörs av om tider. Hustrun är informerad så jag fick lite egentid den 30 juni :smt021
"En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket." Nalle Puh

FX Cyklone .22 ; FX Royal 400 .22 ; FX Biathlon 4,5 ; HW 97 K .20
Användarvisningsbild
husis

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 65 gånger i 48 inlägg
Skytteklubb: MSG, Olofström
Luftvapen favorit: FX och HW

Inläggav Sniperace 20 jun 2012, 06:36

Jazz skrev:Utmärkt tillfälle att prova din .357 på. Jag hade ju inte tid riktigt sist då jag höll på med snabbskytte :Thumbupp: :smt035

Det ska du få tillfälle att göra, jag kommer dock inte vara med själv, då jag den dag bevistar min ena dotters bröllop, men revolvern ska finnas med i Bengts vård
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Inläggav Frank69 20 jun 2012, 10:31

Sniperace skrev:jag den dag bevistar min ena dotters bröllop

Ojdå, det var en stor dag! Stort grattis i förskott!
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Sniperace 20 jun 2012, 14:25

Tack, och ca en månad senare gifter sig min ene son....
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Inläggav sigge63 21 jun 2012, 20:14

Hejsan!Alla skyttevänner.Trevlig Midsommar :cheeRs: :smt031
sigge63

Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 46 gånger i 35 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: Diana 56TH

Inläggav Leopold 23 jun 2012, 18:57

Jo jag har tänkt litet, en del av funderingarna finns i fwb300s-tråden: jag får säga att jag verkligen har en enorm behållning av just detta 10J-skytte på 50 meter som jag tror är vad de flesta ägnat sig åt mest i Vittsjö. Vissa tycker 10 Joule är vad man får stå ut med innan man fått licens, jag tänker att det kan vara bra mycket mera än så.

Otroligt spännande utmaningar att parera för väderförhållanden och det blir just klassiska "sniper skills" man tränar på så vis. Har kan kraftigare bössor så kan man som sagt antingen öka avståndet eller minska målstorleken för att få samma utmaningsnivå, precis som redan föreslagits av Jazz. En riktigt bra ide inser jag nu om man ska göra rättvisa åt begreppet "Vittsjö snipers".

Mig veterligen finns det ingen tävlingsform ännu för luftvapen som har "sniper-skytte" som modell, kanske man skulle utveckla detta som vi tycker är så roligt att pyssla med i Vittsjö så att det blir en ny tävlingsform? Visst är det bekvämt att sitta vid skjutbänkarna à la BR men det kanske vore en god idé att bli litet mera fältmässiga och träna och tävla med mer realistiska sniperställningar och stödformer om man vill renodla den riktningen. Ett avståndsbedömningsmoment kanske måste till i en framtida tävlingsform jag har inte funderat så långt.

Bara en liten idé, tyck gärna till!
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav päran 23 jun 2012, 20:11

Det är fritt fram att prova så mycket du vill att skjuta från 100m på vall ,för så sköt jag mycket från 100 och 200m bankarna till vall med 22lr i olika ställningar knä o liggande för tränning , bara att prova om bössan räcker till :)
päran

Inläggav Sniperace 23 jun 2012, 21:44

Leopold skrev:Jo jag har tänkt litet, en del av funderingarna finns i fwb300s-tråden: jag får säga att jag verkligen har en enorm behållning av just detta 10J-skytte på 50 meter som jag tror är vad de flesta ägnat sig åt mest i Vittsjö. Vissa tycker 10 Joule är vad man får stå ut med innan man fått licens, jag tänker att det kan vara bra mycket mera än så.

Otroligt spännande utmaningar att parera för väderförhållanden och det blir just klassiska "sniper skills" man tränar på så vis. Har kan kraftigare bössor så kan man som sagt antingen öka avståndet eller minska målstorleken för att få samma utmaningsnivå, precis som redan föreslagits av Jazz. En riktigt bra ide inser jag nu om man ska göra rättvisa åt begreppet "Vittsjö snipers".

Mig veterligen finns det ingen tävlingsform ännu för luftvapen som har "sniper-skytte" som modell, kanske man skulle utveckla detta som vi tycker är så roligt att pyssla med i Vittsjö så att det blir en ny tävlingsform? Visst är det bekvämt att sitta vid skjutbänkarna à la BR men det kanske vore en god idé att bli litet mera fältmässiga och träna och tävla med mer realistiska sniperställningar och stödformer om man vill renodla den riktningen. Ett avståndsbedömningsmoment kanske måste till i en framtida tävlingsform jag har inte funderat så långt.

Bara en liten idé, tyck gärna till!

vad som nu med detta med just snipers är att försöka med ETT SKOTT EN TRÄFF
dvs komma till banan, förbereda sig, ett mål sätts upp, och sedan gäller ETT SKOTT EN TRÄFF, ingen inskjutning, inget testande av vind eller anat, utn enbart att komma, sätta sig vid bordet, lägga upp bössan, vänta på skottillfälle för att sedan avlossa dettta och kunna konstatera om snipermottot ett skott en träff verkligen håller!!

vad sägs?
:)

vad som nu med detta med just snipers är att försöka med ETT SKOTT EN TRÄFF
dvs komma till banan, förbereda sig, ett mål sätts upp, och sedan gäller ETT SKOTT EN TRÄFF, ingen inskjutning, inget testande av vind eller anat, utn enbart att komma, sätta sig vid bordet, lägga upp bössan, vänta på skottillfälle för att sedan avlossa dettta och kunna konstatera om snipermottot ett skott en träff verkligen håller!!

vad sägs?
:)
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Inläggav Jazz 23 jun 2012, 21:55

VAd är målet. De flesta av oss vet vad vi kan träffa med första skottet. Men som sagt en sockerbit på 50m är ju en bra början när man kommer till banan. Jag fixar det. Görgen och Päran fixar det. Vem mer? JAg fixar det även på 100m med min 22Lr.
:cheeRs: :smt020
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Inläggav gubbe 23 jun 2012, 22:03

Jazz skrev: De flesta av oss vet vad vi kan träffa med första skottet. Men som sagt en sockerbit på 50m är ju en bra början när man kommer till banan. Jag fixar det. Görgen och Päran fixar det. Vem mer? JAg fixar det även på 100m med min 22Lr.

Ni är duktiga på att skjuta i Vittsjö. 8)

Jag skulle inte klara det . :oops:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Jazz 23 jun 2012, 22:06

Är det så svårt. Gevär som är perfekt tunade. Sedan är det bara träning. Men Ok det går inte med en otunad bössa vilket märke det än är.
Jazz

Inläggav Leopold 23 jun 2012, 22:25

Att träffa en sockerbit på det första och enda skottet på 50 meter med 10 Joule... nej det var inte riktigt så jag tänkte. Inte ens med 40 J.

Många tävlingsgrenar är modeller av "verkliga" förebilder. FT är en modell av jaktskytte, man försöker efterlikna förhållanden som gäller vid jakt på småvilt i det fallet.

En tänkt tävlingsgren för att modellera militärt prickskytte på medel- och långdistans skulle ge annorlunda förutsättningar, troligen lägga mer vikt vid bedömning av kompensation för vindförhållanden och skjutavstånd, och som antytts att det inte finns plats för inskjutningsskott. Betyder nog också att man inte kan sitta vid ett bekvämt stabilt bord och skjuta utan det bör vara mer fältmässiga ställningar och stödformer.

Som sagt, bara en idé.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav JRS 23 jun 2012, 23:20

Jazz skrev:VAd är målet. De flesta av oss vet vad vi kan träffa med första skottet. Men som sagt en sockerbit på 50m är ju en bra början när man kommer till banan. Jag fixar det. Görgen och Päran fixar det. Vem mer? JAg fixar det även på 100m med min 22Lr.
:cheeRs: :smt020

Låter mycket kul, vill med vara med och leka!
Med vänlig hälsning JRS
JRS

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 17 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Inläggav päran 24 jun 2012, 06:13

visst vi kan skjuta fältmässigt som omväxling om ni vill bara jag få ha mitt liggunderlag med mej o ligga på annars så fär kropp o kläder så illa :)
Men det är alltid kul att kolla vad bössan o en själv kan prestera på olika håll , lite urban skjutning som vi kallar det :-)
päran

Inläggav Sniperace 24 jun 2012, 09:54

man kan ex göra detta vid blinderingen, en person eller två därnere och sedan skytten på det avstånd som överenskommits, skytten ex liggande, och utan förvarning sticker sedan de i blinderingen upp en figur samtidigt som de går åt ett håll i denna, för att sedan dra ner denna igen, detta för att simulera en snipers uppgift, att ligga och vänta på rätt tillfälle för att sedan skjuta sitt enda skott och sedan försvinna :)
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Inläggav JRS 24 jun 2012, 10:03

Sniperace skrev:man kan ex göra detta vid blinderingen, en person eller två därnere och sedan skytten på det avstånd som överenskommits, skytten ex liggande, och utan förvarning sticker sedan de i blinderingen upp en figur samtidigt som de går åt ett håll i denna, för att sedan dra ner denna igen, detta för att simulera en snipers uppgift, att ligga och vänta på rätt tillfälle för att sedan skjuta sitt enda skott och sedan försvinna :)

Det låter mycket intressant. :thumbupp:
Med vänlig hälsning JRS
JRS

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 17 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Inläggav Leopold 24 jun 2012, 10:17

Sniperace skrev:man kan ex göra detta vid blinderingen, en person eller två därnere och sedan skytten på det avstånd som överenskommits, skytten ex liggande, och utan förvarning sticker sedan de i blinderingen upp en figur samtidigt som de går åt ett håll i denna, för att sedan dra ner denna igen, detta för att simulera en snipers uppgift, att ligga och vänta på rätt tillfälle för att sedan skjuta sitt enda skott och sedan försvinna :)

Spännande idé! Kanske litet krävande manskapsmässigt. Man får väl fundera över vilka aspekter av sniperskytte som är de viktigaste att modellera på görbart vis och det blir mycket man tvingas kompromissa med. Tex inom FT, skytten kan klampa omkring och hojta som en tok och plåt-korren står ändå kvar snällt och väntar på att bli träffad... allt är inte 100% verklighetstroget precis ;)
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Ulf 24 jun 2012, 10:41

Ett uppdrag för prospects 8)

:lol: Sorry, kunde inte låta bli :oops:
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Sniperace 24 jun 2012, 10:50

:lol: jo, men vi har tidigare en peiod kört denna typ av skytte, men då med våra 6,5x55 från 300 och tvåhundrameter, samt med kpistarna från 100-200 meter för föreningspersonalen och med ak4 och kpist för hemvärnspersonalen, detta gjordes i samarbete med hemvärnet då jag var deras skytteinstruktör, numera finns detta inte längre.

men det var riktigt skoj, och det var bara någon eller några sekunder man hade på sig att reagera, och väntetiden kunde vara några minuter eller mer beroende på hur vi hade tid
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Inläggav Sniperace 24 jun 2012, 10:54

JRS skrev:

Det låter mycket intressant. :thumbupp:
Med vänlig hälsning JRS

JAg ställer gärna upp och arrangerar detta en dag på banan, att det är skoj kan jag lova.
ballong på en stav som man sticker upp var en riktigt rolig sak, halvfigur på stav fungerade fint, och hänger illen som går med den med så kan han klart visa på träff genom att "singla" ner tavlan :)

på ett sätt är detta som jaktstig där det kommer rörliga mål.....
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

FöregåendeNästa

Återgå till Skytteklubbar och föreningar