Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Etienne skrev:Ett annat alternativ är givetvis att montera kikaren något snedställd. Detta gör att man löser centreringsproblemet...
För att följa länken så måste du registera dig.
Men det följer ju också att man måste skjuta med vapnet något roterat också, vilket givetvis kan uppfattas som opraktiskt eller obekvämt.
För att följa länken så måste du registera dig.
Vad beträffar träffsäkerhet så antar jag att pipan inte kan prestera nämnvärt mycket sämre av att vara något roterad vid sjutningen, eller?
Vilken variant brukar ni köra på? Varför? Finns det några för/nackdelar som inte redan nämnts?
Leopold skrev:Ja du har gjort ett fantastiskt bra jobb här Etienne för att verkligen förklara vad jag och andra bara mumlat om.
Min strategi att slippa så billigt undan som möjligt i varje läge inkluderat att välja kikarfäste har kommit på skam i in egen praktik så att säga.
Jag ser de billigaste kinafästena "9-11 mm" dovetail som närmast meningslösa. De enda fästen jag blivit riktigt nöjd med är de självcentrerande BKL onepice, samt SportsMatch onepiece justerbart. I det senare fallet så monterar de visserligen bara från ena sidan men det blir såpass rätt att jag tycker det funkar utmärkt på den fwb300s det monterats på.
gubbe skrev:Jag löser problemet som det beskrivs ovan. Inga problem och har man satt fästet med skruvarna åt rätt håll,
så att bössan lutar lite som axlarna så blir bössan bara bättre passform på.
päran skrev:En polare satte på en adapter till weaver skena och shimsade upp det snea med metalbleck i mellan så han fick skenan rak sen hårdlöde han blecken detta är ett tag sen , nästa bössa var en savage 22a där kom han med blocket och jag fräste nya spår till weaver direkt i blocket i stället hehe -blev kanon , så det bästa om det går , anlita en verkstads tek och be han fräsa weaver spår så är problemet löst o kikarn sitter som berget
päran skrev:Det är det som är problemet på picatinny varierar måtten väldigt mycket och jag tycker man ska undvika dessa , på "finare" vapen typ dyrare jakt vapen använder man oftast fasta klackar och ändrar ringar detta är det optimala ,på rena prickskytte vapen används ofta variabla endelsfäste som man kan justera i höjd och sidled för optimal centrering dessa sitter bla på en hel del sako trg
Dock kostar ett spuhr fäste rätt mycket pengar
Leopold skrev:Oavsett siktesmontage så måste siktet lodas in korrekt för att inte få sidoförflyttningar av träffbilden vid olika avstånd (tex med den enkla boxmetoden som diskuterats tidigare).
Bullpup 96 skrev:Om man gör så här då? Min bössa blir spikrak om jag sätter ner den på greppet så den balanserar fritt. (Vattenpasset på weaver skenan visar perfekt) därefter monterar jag siktet och vattenpasset och med hjälp av ett snöre med vikt eller kanske en tavla med ett lodat kors så ställer jag in siktet efter det.
Därefter gör jag ett box-test eller vad det kallas du vet ett sånt här:
Om det blir perfekt vad är din slutsats då i detta fallet och om det blir snett vad blir din slutsats då?
Jag är lika intresserad av detta som du
Leopold skrev:Har man fästen som är en smula offset i sidled så kommer det att betyda att vapnets kolv/mekanik kommer att luta litet relativt korset när det är korrekt lodat. Vissa tycker det är bra, vissa inte och en del bryr sig inte.
Silwer skrev:Nu är iofs inte d75 tänkt att ha kikarsikte
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster