Hur hantera snedmonterade fästen?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur hantera snedmonterade fästen?

Inläggav Etienne 27 jul 2012, 17:08

På grund av att det inte riktigt finns en genomgånende standard för hur ett ”dovetail”-spår ska vara utformat så innebär det tyvärr att fästen generellt kommer att ha en viss grad av horisontell offset eller snedmontering. Undantaget är givetvis om fästena är självcentrerande eller manuellt centreringsbara över pipan, eller om dimensionerna på fästet av en tillfällighet exakt motsvarar de på vapnet.

Spåren varierar med någon millimeter i bredd mellan modeller, men mellan 9 mm och 11,5 mm brukar man vanligtvis hamna. I de flesta fall kommer man undan med ett så litet snedmontage att det knappt är märkbart. Är felet upp till något i storleksordningen av en millimeter eller så kan alla som inte är supernitiska givetvis strunta i avvikelsen. Men handlar det om flera millimeter så kan man lätt störa sig på saken...

I det optimala fallet så ser det ut såhär, rent principiellt.

För att följa länken så måste du registera dig.

Men generellt så brukar ett montage ofta se ut på något av dessa två sätt (med viss överdrift, för att bättre illustrera situationen).

Problemet brukar bli mer framträdande om man använder väldigt höga fästen. Resultatet av detta blir givetvis att ett helt horisontellt monterat kikarsikte inte kommer att ha ett hårkors som skär pipans axel. Det gör att man, i alla fall vid skytte på varierande avstånd, kommer att träffa lite till sidan av det man siktar på, såvida man inte korrigerar för detta...

Ett alternativ är ju givetvis att acceptera situationen som visas ovanför, och eventuellt korrigera för detta vid behov.

Ett annat alternativ är givetvis att montera kikaren något snedställd. Detta gör att man löser centreringsproblemet...

Men det följer ju också att man måste skjuta med vapnet något roterat också, vilket givetvis kan uppfattas som opraktiskt eller obekvämt.

Vad beträffar träffsäkerhet så antar jag att pipan inte kan prestera nämnvärt mycket sämre av att vara något roterad vid sjutningen, eller?

Vilken variant brukar ni köra på? Varför? Finns det några för/nackdelar som inte redan nämnts?
Senast redigerad av Etienne 05 okt 2012, 13:57, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Nitro (27 nov 2015, 11:39)

Re: Hur hantera snedmonterade fästen?

Inläggav Jazz 27 jul 2012, 17:13

Jag försökte snedställa siktet på ett vapen jag hade på grund av detta problem. Dvs jag vred det ur lod. Men jag lyckades aldrig med detta och det slutade med att jag satte siktet rakt och kompenserade med sidoratten. Men jag håller med dig, det är ett problem.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav gubbe 27 jul 2012, 17:37

Etienne skrev:Ett annat alternativ är givetvis att montera kikaren något snedställd. Detta gör att man löser centreringsproblemet...

Men det följer ju också att man måste skjuta med vapnet något roterat också, vilket givetvis kan uppfattas som opraktiskt eller obekvämt.

Vad beträffar träffsäkerhet så antar jag att pipan inte kan prestera nämnvärt mycket sämre av att vara något roterad vid sjutningen, eller?

Vilken variant brukar ni köra på? Varför? Finns det några för/nackdelar som inte redan nämnts?

Mycket bra illustrerat och beskrivet Etienne. :Thumbupp:
Jag löser problemet som det beskrivs ovan. Inga problem och har man satt fästet med skruvarna åt rätt håll,
så att bössan lutar lite som axlarna så blir bössan bara bättre passform på.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav päran 27 jul 2012, 17:50

En polare satte på en adapter till weaver skena och shimsade upp det snea med metalbleck i mellan så han fick skenan rak sen hårdlöde han blecken detta är ett tag sen , nästa bössa var en savage 22a där kom han med blocket och jag fräste nya spår till weaver direkt i blocket i stället hehe -blev kanon , så det bästa om det går , anlita en verkstads tek och be han fräsa weaver spår så är problemet löst o kikarn sitter som berget :Thumbupp:
päran

Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Inläggav Leopold 27 jul 2012, 18:35

Ja du har gjort ett fantastiskt bra jobb här Etienne för att verkligen förklara vad jag och andra bara mumlat om.

Min strategi att slippa så billigt undan som möjligt i varje läge inkluderat att välja kikarfäste har kommit på skam i in egen praktik så att säga.

Jag ser de billigaste kinafästena "9-11 mm" dovetail som närmast meningslösa. De enda fästen jag blivit riktigt nöjd med är de självcentrerande BKL onepice, samt SportsMatch onepiece justerbart. I det senare fallet så monterar de visserligen bara från ena sidan men det blir såpass rätt att jag tycker det funkar utmärkt på den fwb300s det monterats på.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1811 gång
Tackad: 2022 gånger i 1063 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Etienne 28 jul 2012, 00:01

Leopold skrev:Ja du har gjort ett fantastiskt bra jobb här Etienne för att verkligen förklara vad jag och andra bara mumlat om.

Min strategi att slippa så billigt undan som möjligt i varje läge inkluderat att välja kikarfäste har kommit på skam i in egen praktik så att säga.

Jag ser de billigaste kinafästena "9-11 mm" dovetail som närmast meningslösa. De enda fästen jag blivit riktigt nöjd med är de självcentrerande BKL onepice, samt SportsMatch onepiece justerbart. I det senare fallet så monterar de visserligen bara från ena sidan men det blir såpass rätt att jag tycker det funkar utmärkt på den fwb300s det monterats på.

Fast det behöver ju inte vara dyrt för att bli någorlunda rätt. Problemet i just ditt fall var ju att fästet i fråga verkar var avsett för ett så kallat 3/8"-spår, dvs 9,5 mm. Det är ju egentligen inget fel i sig, utan problemet ligger ju i att produkterna saluförs med en kompatibilitet som egentligen inte är 100-procentig. Hade man gjort skillnad på fästen primärt avdessa för 9,5mm-spår och fästen avsedda för 11mm-spår så hade ju större delen av problemet varit borta!

BKL i all ära, men jag måste säga att jag efter att ha provat ett par BKL höga 30mm fästen tidigare i sommar så måste jag nog säga att jag i alla fall inte kan rekommendera de tvådelade fästena. Påfrestningen på vapnet vid montering är enormt. Hur det är på de lägre fästena vågar jag knappt tänka på... Jag kan dock tänka mig att det fungerar bättre på endelsfästen!

Beträffande tvådelade fästen så skulle jag säga att den variant som medföljer på bland annat Walther 8x-32x FT-kikare är betydligt bättre, faktiskt...

gubbe skrev:Jag löser problemet som det beskrivs ovan. Inga problem och har man satt fästet med skruvarna åt rätt håll,
så att bössan lutar lite som axlarna så blir bössan bara bättre passform på.

Javisst, har man en (o)vana eller preferens att hålla vapnet lite tiltat så kan det ju helt klart vara en fördel med lösningen ovan.

päran skrev:En polare satte på en adapter till weaver skena och shimsade upp det snea med metalbleck i mellan så han fick skenan rak sen hårdlöde han blecken detta är ett tag sen , nästa bössa var en savage 22a där kom han med blocket och jag fräste nya spår till weaver direkt i blocket i stället hehe -blev kanon , så det bästa om det går , anlita en verkstads tek och be han fräsa weaver spår så är problemet löst o kikarn sitter som berget :Thumbupp:

Jag kanske missuppfattade dig nu, men det blir väl knappast bättre för att man fräser dit ett Weaver-spår? De så kallade Weaver-fästena kan ju också variera extremt mycket i utformning. Allt mellan 19-22 mm är mycket vanligt.

På Zorakin hade jag problem med att en weaver-riser skramlade löst på skenan efter full åtdragning. Jag har dessutom haft problem med lite snedmontage på tvådelade fästen som visade sig vara avdessa för en något smalare skena... Det hela fick tillslut lösas med självcentrerande ringar.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav päran 28 jul 2012, 07:16

Jag kanske skulle skrivit weaver orig som håller hög kvalite :) kopiorna varierar väldigt i mått .
päran

Inläggav Etienne 28 jul 2012, 11:36

OK, men det blir ju fortfarande konstigt. Weaver är ju ett "öppet" format om man säger så. Så hur man kan göra en kopia, såvida det inte är en regelrätt kopia så tillvida att produkten verkligen ser identisk ut, förstår jag inte....

Håller man sig till prylar från en och samma tillverkare, som verkligen har utformat produkterna för att passa med varandra, så passar givetvis grejerna bra ihop. Köpter jag bara Anschütz grejer till ett Anschütz luftgevär så fungerar det väldigt bra...

Förövrigt måste jag säga att jag för inte så länge sedan hade ett par original Weaver-fästen och en original skena. Och även om centreringen helt klart var mycket bra, så skulle jag definitivt inte känna mig bekväm med att montera ett sikte med ena infästningsskruven åt höger, och den andra åt vänster.

-

Problemet i realiteten för konsumenter, om man nu helt inte monterar en helt ny skena på vapnet och bara håller sig till fästen som man vet är 100% kompatibla med den skenan, är ju bara det att marknaden är fullständigt översvämmad av produkter som går under samma beteckning, men egentligen inte är 100% kompatibla. Med Weaver-skenorna så finns ju dessutom problematiken med att de ofta presenteras som Weaver/Picantinny, vilket också kan vara problematiskt, eftersom en Picatinnyskena är betydligt mer standardiserad än en Weaverskena. Hur många har inte upplevt problem med att en slot inte sammanfaller med de tvärgående skruvarna på fästet?

Utöver det så finns ju även RIS-rail. Så i praktiken så lider ju dessa format av samma problem som "Dovetail"-skenor. Något olika produkter saluförs med god kompatibilitet, men som egentligen inte är 100%-ig.

Däremot måste jag hålla med om att Weaver/picatinny/RISskenen rent generellt känns robustare och bör användas på fler vapen, även luftvapen!
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav päran 28 jul 2012, 23:12

Det är det som är problemet på picatinny varierar måtten väldigt mycket och jag tycker man ska undvika dessa , på "finare" vapen typ dyrare jakt vapen använder man oftast fasta klackar och ändrar ringar detta är det optimala ,på rena prickskytte vapen används ofta variabla endelsfäste som man kan justera i höjd och sidled för optimal centrering dessa sitter bla på en hel del sako trg

Dock kostar ett spuhr fäste rätt mycket pengar :)
päran

Inläggav jodre 28 jul 2012, 23:40

päran skrev:Det är det som är problemet på picatinny varierar måtten väldigt mycket och jag tycker man ska undvika dessa , på "finare" vapen typ dyrare jakt vapen använder man oftast fasta klackar och ändrar ringar detta är det optimala ,på rena prickskytte vapen används ofta variabla endelsfäste som man kan justera i höjd och sidled för optimal centrering dessa sitter bla på en hel del sako trg

Dock kostar ett spuhr fäste rätt mycket pengar :)

Picatinny är mil-spec och får inte blandas ihop med weaver som är ett produktnamn som i o f s blivit någon form av standard,
picatinnyringar på slik skena kommer inte ge problem pga de snäva toleranserna medans weaver är lite mer hur som haver,
dock passar dessa oftast sinsemellan.

Hur är Sphurfästet variabelt menar du?
jodre

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Inläggav Etienne 28 jul 2012, 23:56

Ja precis, Picatinny är ju det bäst standardiserade av formaten ovan. (därmed inte sagt att vissa säljare inte missbrukar namnet)

Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav päran 29 jul 2012, 09:42

Jo detta med fäste är ett gissel , därför föredrar jag själv fasta klackar och ringar och kommer montera det på dom av mina vapen som behöver det , beangan la upp fina bilder på såna Leopold fäste i vittsjö tråden på min sako , funkar kanon kan ta väck kikarn o sätta tillbaka och stämmer till 100%
Det spuhr fästet som visas är ett fast men det finns nästan likadant som man varierar genom insex skruvar och låser med en låsskruv över .
Vi i vittsjö har ju en vapentek som är duktig i klubben att snacka med ,så snacka gärna med honom , han har lösningar på det mesta
vi inte klarar själva :wink:
päran

Inläggav Etienne 07 aug 2012, 12:26

Kom iofs på en liten nackdel på det praktiska planet med att placera siktet lite snett i förhållande till geväret. Problemet uppstår enbart om man har lutning på fästet, inte helt parallell offset.

Om man vill koppla på ett "vattenpass" som fäster mot antingen För att följa länken så måste du registera dig.

, För att följa länken så måste du registera dig.

, eller För att följa länken så måste du registera dig.

. Så kan det bli lite bekymmer om man inte korrigerar för det på något sätt.

Den varianten som För att följa länken så måste du registera dig.

är givetvis inga bekymmer att hantera.
Användarvisningsbild
Etienne

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Jimmy85 (28 apr 2017, 14:51)

Inläggav Etienne 05 aug 2013, 22:15

På tal om detta; man kan ju tänka sig att om det framställs såna här produkter för tävlingsvapen så bör väl den här centreringsnojjan egentligen bara vara svammel. Istället borde man alltså leta efter fästen med lagom offset för den individuella skytten! (jag vet att vissa redan påpekat det, och detta styrker ju det hela ytterligare)

Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Leopold 06 aug 2013, 13:55

Visst kan olika skyttar ha olika sätt att hålla bössan så att det blir en naturlig skjutställning och att ögat hamnar rätt direkt vid anläggning. Tillbehören du visar är förmodligen mest till för traditionella matchvapen där man skjuter på ett enda avstånd med diopter, då är det ju bara att ställa in visirlinjen som man tycker passar bäst.

Problemet vi diskuterat har gällt kikarvapen där man skjuter på avstånd väsentligt kortare eller längre än inskjutningsavståndet. Oavsett siktesmontage så måste siktet lodas in korrekt för att inte få sidoförflyttningar av träffbilden vid olika avstånd (tex med den enkla boxmetoden som diskuterats tidigare). Om vapnet ger en skön anläggning med korrekt inlodat sikte och korset i våg så spelar det ingen roll om siktesmontaget är rakt eller snett.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Etienne 06 aug 2013, 16:32

Leopold skrev:Oavsett siktesmontage så måste siktet lodas in korrekt för att inte få sidoförflyttningar av träffbilden vid olika avstånd (tex med den enkla boxmetoden som diskuterats tidigare).

Jo, det bekymret återstår ju alltid.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 27 nov 2015, 04:21

Nu när det pågår liknande diskussioner i en annan tråd så kanske jag ska passa på att förtydliga att frågan handlar om det finns någon fördel med att pipans och siktets lodlinje (som är ställda att sammanfalla) även skär genom vapnets lodlinje, dvs stocken, systemet, etc.

Dvs är det någon skillnad mellan För att följa länken så måste du registera dig.

och För att följa länken så måste du registera dig.

Givetvis förutsätter vi i båda fallen att fästet sitter tillräckligt bra, att skytten håller siktet i lod, etc.

Vad jag sett hittills så påverkar det andra exemplet inte skyttet negativt, framförallt inte i fråga om de relativt små avvikelser som är aktuella i sammanhanget.
Har man något vettigt argument för motsatsen så är det givetvis fritt fram för dessa. Såna emottages tacksamt! :-P
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Bullpup 96 27 nov 2015, 07:42

Om man gör så här då? Min bössa blir spikrak om jag sätter ner den på greppet så den balanserar fritt. (Vattenpasset på weaver skenan visar perfekt) därefter monterar jag siktet och vattenpasset och med hjälp av ett snöre med vikt eller kanske en tavla med ett lodat kors så ställer jag in siktet efter det.

Därefter gör jag ett box-test eller vad det kallas du vet ett sånt här:
Bild

Om det blir perfekt vad är din slutsats då i detta fallet och om det blir snett vad blir din slutsats då?

Jag är lika intresserad av detta som du :)
Användarvisningsbild
Bullpup 96

Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Inläggav Leopold 27 nov 2015, 07:58

Bullpup 96 skrev:Om man gör så här då? Min bössa blir spikrak om jag sätter ner den på greppet så den balanserar fritt. (Vattenpasset på weaver skenan visar perfekt) därefter monterar jag siktet och vattenpasset och med hjälp av ett snöre med vikt eller kanske en tavla med ett lodat kors så ställer jag in siktet efter det.

Därefter gör jag ett box-test eller vad det kallas du vet ett sånt här:
Bild

Om det blir perfekt vad är din slutsats då i detta fallet och om det blir snett vad blir din slutsats då?

Jag är lika intresserad av detta som du :)

Även jag är intresserad och svaret är mycket enkelt. Om ditt box-test visar att siktet är korrekt lodat så är allt som det ska. Får du en sned box så korrigerar du genom att följa inställningsproceduren som diskuterats tidigare, därefter kollar du om det blivit rakt. Repetera vid behov tills det är rakt (är man noga och har bössan stabilt monterad så blir det rakt på första försöket).

Har man fästen som är en smula offset i sidled så kommer det att betyda att vapnets kolv/mekanik kommer att luta litet relativt korset när det är korrekt lodat. Vissa tycker det är bra, vissa inte och en del bryr sig inte.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Bullpup 96 27 nov 2015, 09:42

Ja detta ska bli intressant att se! Jag har för tillfället inget sikte att montera då det skickades iväg på garanti men jag har förhoppningsvis ett nytt i slutet av nästa vecka alternativt början på näst nästa vecka. Mitt gamla sikte är sålt så kan inte testa detta än men om allt är frid och fröjd så betyder det ju att min weaver skena är i lod med bössans pipa samt stocken vilket jag tycker är jättebra. Då är ju hela bössan rak och fin! :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Bullpup 96

Inläggav Etienne 27 nov 2015, 09:59

Leopold skrev:Har man fästen som är en smula offset i sidled så kommer det att betyda att vapnets kolv/mekanik kommer att luta litet relativt korset när det är korrekt lodat. Vissa tycker det är bra, vissa inte och en del bryr sig inte.

Yepp, och det är egentligen det sista som är kärnan i det hela.

Flera verkar ha fått en fix idé om att även stocken och systemet måste vara lodat för att det ska fungera. Det hela blir särskilt intressant när man kollar på exempelvis Diana 75, som har bakre delen av kolven i vinkel. Hur går man då? :)

Det är ungefär som folk påtalar att det är mycket viktigt att återställa targetrattarna till sitt centrum innan montering, för att sedan fortsätta med att montera det på helt fixa fästen och därefter bara rata in siktet som vanligt... Helknasigt...

-

För att återgå till saken, vi ska heller inte glömma att den här avvikelsen knappast är något man kan "känna" när man tittar i siktet. Det handlar normalt om någon enstaka grad, om ens det.
Emellertid kan man se det när man kollar på vapnet, och där tror jag att det svider till hos de flesta. ungefär som att ta på sig en röd och en grön socka, och sedan försöka att inte störa sig på det :-)

Jag kan nog tycka att om något så är ett lämpligt förfarande att först fastställa vid vilken vinkel man naturligt och bekvämt lutar vapnet, och därefter fixar man fästen i "rätt" vinkel för det.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 27 nov 2015, 10:59

Nu är iofs inte d75 tänkt att ha kikarsikte, men alltså du får väl loda det efter hur bössan hamnar.

Egentligen blir det sällan raketforskning, du har ju rätt i vad du skrivit men jag tror många hobbyskyttar monterar och riktar mot en linje och skjuter bara.

Jag menar vi har ju hur grejen med att ha en spiritlevel med för att hålla bössan rak, folk har överlevt utan det även om det är en bra grej att ha.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Bullpup 96 27 nov 2015, 11:02

Allt beror på vad du använder bössan till
Användarvisningsbild
Bullpup 96

Inläggav Silwer 27 nov 2015, 11:07

Jo,och jag ser inget fel i att folk lägger tid på det såklart.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Etienne 27 nov 2015, 11:42

Silwer skrev:Nu är iofs inte d75 tänkt att ha kikarsikte

Det spelar ingen roll för resonemanget. Samma sak gäller ju för diopter. Det blir bara inte lika påtagligt eftersom man inte har en vertikal linje att enkelt rätta sig efter.
Användarvisningsbild
Etienne

Återgå till Sikten