Weihrauch, vilken mod e det som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Inläggav Mooki 22 aug 2008, 21:11

Själv är jag mer sugen på denna:
För att följa länken så måste du registera dig.

Åsså lite tar & molylube, eventuellt även ny pistongpackning men då original.

/M

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 17 gånger i 7 inlägg

Inläggav öberg 22 aug 2008, 23:15

Maraccis fjäder är generellt mjukare i gången och tillika mindre twang
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Brodholm 24 aug 2008, 01:35

Var iväg till progunner idag och tittade lite. De hade inte fått hem hw50s (4,5) än i lager så jag var där och kollade 5,5 versionen av hw50 då är exakt lika i form osv. Hade tänkt att vänta tills 4,5 kom i lager men sen så fick jag syn på en hw97 och blev fast. Det hela slutade med att jag köpte en HW97k i 5.5 utförande :-)
Min polare köpte även en hw77.

Måste säga att den var bra mycket mer rejäl än en hw50. Kändes mer som en bössa än ett luftgevär, vilket jag gillar. Köpte även Nikko 4-16x42AO med sportsmatch one piece fästen.

Har inte hunnit skjuta in bössan än men det ska nog göras imorgon, och fy fan vad jag längtar :-P

Blev dyrare än vad jag hade tänkt mig men så blir det alltid. En hw50 kostar ca 2600 och en hw97 ca 4100. Sen kikare och fästen är inte billiga de heller...

Kan inte annat än rekommendera progunners. Han som hade butiken var mycket kunnig och gav en hel del bra tips samt ett bra pris. Så om ni har möjlighet så tycker jag att ni ska åka dit om det inte är allt för långt bort (gävle).
Brodholm

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 24 aug 2008, 01:36

Brodholm skrev:Var iväg till progunner idag och tittade lite. De hade inte fått hem hw50s (4,5) än i lager så jag var där och kollade 5,5 versionen av hw50 då är exakt lika i form osv. Hade tänkt att vänta tills 4,5 kom i lager men sen så fick jag syn på en hw97 och blev fast. Det hela slutade med att jag köpte en HW97k i 5.5 utförande :-)
Min polare köpte även en hw77.

Måste säga att den var bra mycket mer rejäl än en hw50. Kändes mer som en bössa än ett luftgevär, vilket jag gillar. Köpte även Nikko 4-16x42AO med sportsmatch one piece fästen.

Har inte hunnit skjuta in bössan än men det ska nog göras imorgon, och fy fan vad jag längtar :-P

Blev dyrare än vad jag hade tänkt mig men så blir det alltid. En hw50 kostar ca 2600 och en hw97 ca 4100. Sen kikare och fästen är inte billiga de heller...

Kan inte annat än rekommendera progunners. Han som hade butiken var mycket kunnig och gav en hel del bra tips samt ett bra pris. Så om ni har möjlighet så tycker jag att ni ska åka dit om det inte är allt för långt bort (gävle).

Du kommer absolut inte att bli missnöjd när du skjuter in din hw97k :-)
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Brodholm 24 aug 2008, 01:42

Du kommer absolut inte att bli missnöjd när du skjuter in din hw97k :-)

Det tror inte jag heller :-)

Känner mig väldigt förväntansfull, hehe

Ett problem jag har bara, Siktet tog i bössan med fästena jag köpte av han. Kanske får åka och byta. Men jag behöver bara gå upp ca 1-2 milimeter för att det ska gå bra. Den ligger liksom bara i och skrapar. Har hört att man ska kunna använda filmnegativ och "palla upp" kikaren någon millimeter. testade det nyss och nu har jag ca 1 mm fritt mellan kikaren och pipan så att säga. Men går det att använda det eller är det ett byte som gäller? Tog 4 bitar film.

Vill inte riktigt byta heller. Den ligger perfekt nu för mig i höjd. och med ett högt fäste måste jag nästan höja kolven
Brodholm

Inläggav Daniel 24 aug 2008, 01:47

har du butiken i närheten så åk och byt :-) jag hadde samma problem för stor kikare för låga fästen. jag köpte ett nytt fäste :-)
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav öberg 24 aug 2008, 01:48

Byt fästena för guds skull :wink:
En kjedja är aldrig starkare en den svagaste länken.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Brodholm 24 aug 2008, 01:50

Men då kommer problemet att jag måste höja kolven :(

Ni tror inte att det håller då? Verkar då sitta som berget. Men jag tror inte att han på progrunner är omöjlig heller om jag skulle vilja byta. Tänkte att jag skulle testa nu imorgon. Om träffbilden inte rör på sig så borde det ju vara ok. Hur många skott måste man skjuta innan man märker det ungefär?

Fästet har en klack på 17 mm. Skulle behöva en med 20 typ. Nästa blir ju hela 27 mm :\
Brodholm

Inläggav öberg 24 aug 2008, 01:55

Brodholm skrev:

Vill inte riktigt byta heller. Den ligger perfekt nu för mig i höjd. och med ett högt fäste måste jag nästan höja kolven

Med tanke på att ett luftgevär är elakare mot kikare och fäste än en 375 H&H magnum så skulle jag bytt till högre fästen.
Det är ju bättre att lägga på kolven lite och träffa än och ha en bössa som ändrar sig i träffläget. ( Tycker jag i alla fall)
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav öberg 24 aug 2008, 01:57

Det måste finnas fästen som ligger mellan 17 och 27 mm
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Brodholm 24 aug 2008, 01:57

öberg skrev:
Brodholm skrev:

Med tanke på att ett luftgevär är elakare mot kikare och fäste än en 375 H&H magnum så skulle jag bytt till högre fästen.
Det är ju bättre att lägga på kolven lite och träffa än och ha en bössa som ändrar sig i träffläget. ( Tycker jag i alla fall)

Förvisso sant, Men om den håller kikaren så bör det vara ok, eller?

När märker man att de har rört sig? 50 skott? 100?
Brodholm

Inläggav öberg 24 aug 2008, 02:01

Omöjligt att svara på!
Det kan mycket väl vara så att det håller hela tiden, men jag skulle inte chansa!
Fast o andra sidan skulle det vara intressant o se om det funkar? Men sådan film är väl ganska så glatt i ytan?
Borde kunna glida i väg med tiden. Och man skall ju inte mord dra fästena för då kan ju tuben skadas.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Brodholm 24 aug 2008, 02:07

öberg skrev:Omöjligt att svara på!
Det kan mycket väl vara så att det håller hela tiden, men jag skulle inte chansa!
Fast o andra sidan skulle det vara intressant o se om det funkar? Men sådan film är väl ganska så glatt i ytan?
Borde kunna glida i väg med tiden. Och man skall ju inte mord dra fästena för då kan ju tuben skadas.

Nej, man får ta och kolla det där. Ytan är glatt, men när man pressar det mot varandra med fingrarna och försöker att glida de i sidled så är det stopp. Sen är även film (kamerafilm, negativ) stumt om de pressas. De expanderar alltså inte och blir smalare.
Brodholm

Inläggav Brodholm 24 aug 2008, 02:14

Läste den där guiden om montering av kikarsikte och där på sidan 7 så beskriver de att man kan kalibrera kikaren med filmnegativ tex bak om det var helt åt helvete. Det var därifrån jag fick idén att köra samma sak fast på båda fästena.

If the vertical POI is more than two inches (50mm) below the aim point, you will need to
bring the POI up to meet the Point-of-Aim by raising the rear of the scope relative to the
front by packing the inside of the rear scope mount with a non-compressible, flexible
material. Most people use old film negative.

Så om ni kollar på sidan 7 i den här länken så kan ni även se en bild
För att följa länken så måste du registera dig.

Såklart så hade detta sikte rätt höjd För att följa länken så måste du registera dig.

Sportmatch One Piece HÖG 25.4mm Rekyldämpad pris 1099:- (22 mm klackhöjd)
I sådana fall blir det att lägga till 400 kronor och fixa ett sådant.

Alternativt att man köper ett Sportmatch One Piece Hög 25.4mm Justerbart. Den har en klack på 27 mm. Men frågan är hur mycket man kan justera det. Någon som vet?

Edit: Har nu bestämt mig att köpa ett rekyldämpat sikte från sportmatch. Kommer att få lägga dit ca 420 kronor till men det kan det nog vara värt det. Blir att åka och byta det imorgon, det är endast 2 timmars bilresa totalt.
Brodholm

Föregående

Återgå till Weihrauch

| | |likartade trådar| | |