Fixa och snygga till två (!?) FWB 300s Junior

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Fixa och snygga till två (!?) FWB 300s Junior

Inläggav Etienne 25 aug 2012, 13:03

Beträffande möjligheter att fixa justerbart kindstöd så kom jag ju på att jag har lite användbara grejer (tillhörande en Anschütz 2002:a) som bara ligger och dräller.

Junior_mod_prog9.JPG

Jag köpte egentligen bara den här delen för att testa hur laminatet skulle reagera med bets (utan att för den delen behöva testa på min faktiska stock, ifall resultatet skulle bli crap), men på köpet så fick jag ju även med allt som behövs för att fixa ett väldigt justerbart kindstöd. De cirkulära komponenterna med ett litet "plus" har ju en gängad frigående cylinder i mitten, vilket gör att man kan justera hela stödet i "3D".
:thumbupp:

Nu känns det ännu mer motiverat att såga i stocken!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Etienne 30 sep 2012, 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Etienne 25 aug 2012, 17:10

Nu är spacklingen av stocken klar, och den lilla "chippningen" under greppet är utfylld.

Junior_mod_prog10.JPG

Det mesta på stocken ser helt OK ut, även om jag tror att den del skavanker skulle kunna gå att få till ännu lite bättre. Men som sagt, stocken ska målas, så det är skit samma med så små defekter.
Senast redigerad av Etienne 30 sep 2012, 13:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 26 aug 2012, 16:00

Dagens missnöje: Min "ful-fixar-stippling". Det duger inte har jag bestämt mig för, helt enkelt.

Efter att ha ställt mig riktigt frågande till varför det ska vara nödvändigt att lägga ut mer pengar på en liten slipmaskin, med en massa funktioner som jag inte ens behöver, än vad hela jäkla vapnet, inklusive frakt, kostade från första början så insåg jag att jag inte alls behövde ställa mig frågande till den saken. (lång mening :mrgreen: )

Faktum är att det var jag som helt enkelt bara slarvat och sökt dåligt, för det bästa jag kunde hitta tidigare var ett kit med massor av onödiga extraprylar för närmare 2000 spänn. Men att jag blev ynka 140 kronor fattigare på Biltema resulterade i den här lilla prylen:
Junior_mod_prog11.jpg

Och återbesöket på greppet med denna nyinförskaffade apparat resulterade i ett betydligt bättre resultat!
Junior_mod_prog12.JPG

Det är givetvis inte exakt samma sorts yta på det gamla kontra nyarbetade området, men det får helt klart anses vara nära nog. Jag utgår från att ingen kommer att anfalla stocken med en lupp eller mikroskop... :smt022

Förövrigt var det här första gången någonsin jag försökt mig på den här sortens bearbetning av trä. Det jag kan säga efter mina erfarenheter från dagen är att det inte är så svårt att få ett helt OK resultat, men det verkar å andra sidan vara riktigt koncentrationskrävande att få till ett riktigt bra resultat.

-

Eftersom jag ändå var i farten med detta så tänkte jag att jag lika gärna skulle kunna fixa lite schysst greppyta även på förstocken. Jag började med att markera ytterkonturerna med en blyertspenna, och sedan var det bara att tuta och köra!

Att dra ett spikrakt streck, i något organiskt som trä, med en sånhär apparat på fullt blås är inte det enklaste. Doch är jag absolut inte missnöjd med resultatet, men jag får nog korrigera någon enstaka "utstickare" i efterhand med en nypa spackel.

Junior_mod_prog13.JPG

För att förbättra kanterna ytterligare så gick jag över det hela med ett sågblad som jag försiktigt drog efter konturen. Det gav helt OK resultat, och det sista fixade jag med en pytteliten fil. När man jämför med de befintliga konturerna på stocken så ser man att inte ens dessa är särskilt väldefinierade egentligen. Det som gör att dessa upplevs som lite extra skarpa är faktiskt att tillverkaren förstärkt effekten genom att fylla i konturen med svart färg.

Nåväl, att fixa "stipplarna" är ju som de flesta redan förstår rätt pilligt och tidskrävande. Det svåra är att få till ett någorlunda oregelbundet mönster. Det är lätt hänt att man fastnar i att dutta ut långa symetriska rader, vilket inte passar med det övriga arbetet på stocken.

Det är extremt svårt att få en bra bild på detta i det redan något texturerade träet, men här följer i alla fall ett hyfsat försök till att visa upp arbetet.
Junior_mod_prog14.JPG

Jag får nog anse mig vara nöjd med detta för att gå vidare. :thumbupp:

-

Har bokat tid för sågning av kolven senare ikväll. Så det blir nästa steg!
Senast redigerad av Etienne 30 sep 2012, 13:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav PLUTTE 26 aug 2012, 16:40

Nice, detta blir intressant då jag oxå har 2st juniorer (slitna föreningsvapen)på ingång,
PLUTTE

Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 109 gånger i 79 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Inläggav Etienne 26 aug 2012, 21:38

Kickass! Har nu sågat och donat med tjejens farsa i hans källare.

Bandsågen visade sig vara trasig och gick inte att använda, så det blev att ta till med sticksågen istället. Lika bra det kanske, eftersom man har lite mer frihet att göra någorlunda snygga böjda konturer med en sådan.

Lite bilder:
Junior_mod_prog15.JPG

-
Junior_mod_prog16.JPG

Jag kan ju säga såhär, att det var en jäkla tur att jag hade "3D"-komponenterna från 2002:ans kindstöd. Dels så får jag ju till extra justerbarhet, men utöver det så möjliggör ju dessa att man faktiskt ger sig på ett sånthär projekt med lite enklare handhållna maskiner, utan att behöva vara tokseriös med mätningen, spänna fast saker hela tiden, osv.
Eftersom att allt är justerbart så behöver man ju inte ha millimeterprecision på toleranser.

En borr eller sticksåg kan ju de flesta få tag på, men pelarborr och bandsåg är ju lite lurigare om man inte har tillgång till ett hyfsat välsorterat garage.

Nåväl, arbetsproceduren för kvällen var följande:

Såga loss delen som ska utgöra den justerbara biten på kolven.
    I den lösa delen; borra 2 x 22mm hål från sidan för de cirkulära komponenterna från 2002:ans kindstöd.
    I den lösa delen; borra 2 x 10mm hål underifrån för att möta upp tidigare hål.
    I stocken, borra 2 x 5mm hål ovanifrån vertikalt genom kolven. (Se till att sikta jävligt bra!)
    I stocken, borra 2 x 14 mm hål underifrån genom ~halva kolven.

Så, nästa steg blir att återigen spackla och slipa de ruffa ytorna och lite små nya indenteringar som formats efter hanteringen med sticksågen.

Tyvärr var vi tvungna att borra rakt igenom ett av "tomrumen" i kolven (det finns 2 st cylindriska tomrum borrade in i kolven bakom bakkappan). Detta får jag fylla ut med en rundstav eller något och sedan spackla det sista.

-

Avslutningsvis måste jag bara säga att jag är otroligt lättad. Jag var extremt nojjig över att sabba stocken när arbetet påbörjades, men just nu får jag ju faktiskt säga att jag känner mig riktigt nöjd!
Senast redigerad av Etienne 30 sep 2012, 21:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
norris (26 aug 2012, 22:17)

Inläggav norris 26 aug 2012, 22:19

väldigt inspirerande
norris

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 33 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Piteå LuftVapen Klubb
Luftvapen favorit: Walther Lever Action

Inläggav Goliat 26 aug 2012, 22:24

Vilken färg blir det då! :)
Goliat

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Etienne 26 aug 2012, 22:44

Goliat skrev:Vilken färg blir det då! :)

Stock i mörkgrå/svart är planen. I alla fall om buiken som jag köpt färgen från får för sig att posten den någon gång...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Goliat 26 aug 2012, 22:47

Ser tufft ut :) riktigt sniper gevär hehe
Goliat

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Leopold 26 aug 2012, 23:05

Fantastiskt bra gjort Etienne, det justerbara kindstödet ser helt autentiskt "universal" ut tycker jag följer formspråket perfekt! Två eftertraktade modeller kombinerat i en med det bästa av varje kan det bli bättre? :smt022
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav PLUTTE 27 aug 2012, 08:21

Nice :Thumbupp: , jag kommer nog att göra likadant som du fast med en sån här kolvkamshöjjare För att följa länken så måste du registera dig.

öjare
PLUTTE

Inläggav Etienne 28 aug 2012, 17:24

Ja, låt se vad det blir att göra idag.

Jag försöker undvika att sandpappra inomhus, men utomhus så regnar det ordentligt idag, så jag är inte så överdriven sugen på att hålla på och slipa idag.
Igår så täpte jag i alla fall till en del av det övre hålet i kolven. Såhär såg det ut efter sågningen.

Junior_mod_prog17.JPG

Nu vet jag förvisso inte hur bra PP100 är, för jag gissar att det skulle hålla bra även om det skulle innebära nästan 2 cm utfyllnad, men det är ju enkelt att fylla på med trä så jag gjorde det i första hand. Såhär såg det ut när den skulle limmas på plats.

Junior_mod_prog18.JPG

Träet är förövrigt toppen av ett träskaft från Clas Ohlson, som förvisso fick slipas ner lite i diameter för att passa, och sedan formas till lite grovt.

PLUTTE skrev:Nice :Thumbupp: , jag kommer nog att göra likadant som du fast med en sån här kolvkamshöjjare För att följa länken så måste du registera dig.

öjare

Ja, det är ju också en konsturktion som löser problemen man kan tänkas ha med lösare tolleranser som kan förekomma vid "handarbete".
Men den ser lite tung ut?
Senast redigerad av Etienne 01 okt 2012, 10:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 30 aug 2012, 19:48

Gårdagen gick åt till att spackla på ordentligt med PP100 för att fylla ut kvarvarande hålrum. Hela projektet fick dock lämnas lite åt sidan för storstädning av golvmattan i köket.

Men men, nu är det i all fall inte långt kvar tills det är dags att spraya på grundfärg!
Junior_mod_prog19.JPG
Senast redigerad av Etienne 01 okt 2012, 10:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav yellonet 30 aug 2012, 20:02

Kan det inte bli knepigt med att använda olika sorters trä på det där viset?
Eftersom det är ett levande material så kam man ju tänka sig att det sväller/krymper och rör lite på sig, om då de två träslagen inte beter sig likadan så kanske det blir obra, t.ex. om den inre biten sväller snabbare/mer så kanske den spräcker det yttre träet.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav Etienne 30 aug 2012, 20:08

Har svårt att tro att det händer så jäkla mycket, framförallt med en så liten bit. Att den börjar putta ut spacklet möjligtvis, men att resten av kolven skulle "explodera" finner jag mycket osannolikt...
Men visst, det kanske var dumt, men det får tiden utvisa i så fall :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav gubbe 30 aug 2012, 20:40

Etienne skrev:Men visst, det kanske var dumt, men det får tiden utvisa i så fall

Rätt tänkt. Ibland måste man chansa lite. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Etienne 30 aug 2012, 21:50

Nu är stocken och kolvkammen på tork efter en omgång grundfärg. Ser ganska grått ut nu :-)

Såhär såg det ut innan det var dags för målning (i fastighetens hobbyrum), med grejerna upphägda i fiskelinor.
Junior_mod_prog20.jpg
Senast redigerad av Etienne 01 okt 2012, 10:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Itasha 30 aug 2012, 22:55

Finns det någon anledning till att det är just juniorgevär? Är det för att de är billigare, för att ni har ungar som ska använda dem eller är de kanske i vissa fall bekvämare än standard för en normalbyggd vuxen?

Har sett att det finns en mängd olika HW300-modeller. Förutom standard och junior har jag sett universal och tyreol (eller något sådant) också. Vad är skillnaderna mellan de olika?

Kanske är lite smått OT för en projekttråd men när man sett flera stycken nämna att de har just juniormodellen så tycker jag det är intressant att få veta.
Användarvisningsbild
Itasha

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Inläggav Etienne 30 aug 2012, 23:07

För just det ursprungligt avsedda ändamålet (10m match) så är sannolikt en vanligt hederligt bössa i "fullstorlek" antagligen det bästa, likaså bänkskytte.
Men om man är ute efter efter ett lite mera portabelt vapen så är junioren ett bra tillfälle att skapa av lite onödiga hekto på totalvikten.

Prismässigt så brukar de vara något dyrare än de vanliga 300s:orna, i sverige i alla fall.

Det finns en finfin tråd där hela historiken m.m. bakom FWB's fjädervapen presenteras:
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=113&t=4135
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 30 aug 2012, 23:54

Crap! Var nere och kollade progress på torkningen. Ser förvisso bra ut! Men bilderna jag tog blev av någon anledning korrupta, så ni får vänta till imorgon inann ni ser hur det ser ut...
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Frank69 31 aug 2012, 04:19

Etienne skrev:Har svårt att tro att det händer så jäkla mycket, framförallt med en så liten bit. Att den börjar putta ut spacklet möjligtvis, men att resten av kolven skulle "explodera" finner jag mycket osannolikt...

Då du har tänkt att försluta stocken med lack, så kommer inget att hända... :thumbupp:
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Etienne 31 aug 2012, 09:27

Första lagret färg har torkat. Jag är lite förvånad över hur oförlåtande ytan är på grundfärgen, men iofs, det är väl lite det som är tanken med sådan färg.

Junior_mod_prog21.JPG

Jag överväger faktiskt att göra om hela greppet med mini-slipen. Just nu så ser man, trots mina tillsnyggarförsök, att det främre greppet är något annorlunda jämfört med det bakre. Skillnaden var svår att se mot träets struktur, men nu när allt är samma matta jämna färg så syns det hyfsat tydligt.

I och för sig så tror jag att man kommer undan det mesta med nästa lager färg, men för den som granskar det hela hyfsat noga så är skillnaden definitivt synbar!

Frank69 skrev:
Etienne skrev:Har svårt att tro att det händer så jäkla mycket, framförallt med en så liten bit. Att den börjar putta ut spacklet möjligtvis, men att resten av kolven skulle "explodera" finner jag mycket osannolikt...

Då du har tänkt att försluta stocken med lack, så kommer inget att hända... :thumbupp:

Jo, och dessutom; skulle jag ha såna problem med svällning så skulle alla spacklade områden löpa samma risk att "ploppa ut".
Annars så är det ju inte helt ovanligt att man blandar träslag på stockar, eller gör reparationer m.m. genom att infoga ett annat träslag för att i samma veva få en lite kul visuell effekt...
Det betyder givetvis inte nödvändigtvis att det fungerar i mitt fall, men med tanke på att det brukar fungera för andra så borde det ju gå bra.
Senast redigerad av Etienne 01 okt 2012, 21:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Etienne 31 aug 2012, 10:33

Junior #2 dök upp idag.... Och jag måste säga, sämre packning av ett gevär har jag nog inte sett.

När jag först får syn på paketet så ser det förvisso helt ut, men det är någon sliten gammal låda som använts till att emballera vapnet.
Nåväl, när jag får paketet i näven så inser jag att innehållet skramlar runt löst i lådan.... Inte bra.... Inte bra alls...

När jag öppnar lådan så möts jag av detta:
Junior_mod_prog26.jpg

Geväret är förvisso "bubbelplastat", men i övrigt så ligger det bara lite luftfyllda plastkuddar löst i paketet.
Med tanke på att min Anschütz från tidigare i sommar, som var både bubbelplastad och packad i en hård vapenväska med skumgummi, faktiskt hade fått stocken spräck på 3 ställen så förväntade jag mig att Junioren skulle vara snudd på sågspån...

Till min stora förvåning så är vapnet inte sönder alls. Det har på något nästintill magiskt sätt klarat postens behandling utan minsta anmärkning... Fantastiskt! :smt016
Senast redigerad av Etienne 03 okt 2012, 15:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav PLUTTE 31 aug 2012, 10:43

Grattis! jag fick hem mina 2 juniorer i dag så nu ska det renoveras :)
PLUTTE

Inläggav Etienne 31 aug 2012, 10:49

Första intryck av vapen #2:
Mycket fint bruksexemplar. Systemet är finfint med bara minimala märken av rost. Stocken är i mycket fint skick, undantaget några småskavanker, framförallt kring laddarmen.

Stocken skiljer sig faktiskt lite från vapen #1.
Stocken som tillhör vapen #2 smalnar av längst ut mot pipan, medan stocken till vapen #1 är helt rak. Jag måste nog säga att stocken på vapen #2 har mera tilltalade form!
I övrigt så känns det faktiskt synd att göra några större ingrepp i en såhär fin stock, så sannolikheten är stor att renoveringen helt enkelt blir att slipa och sen olja stocken.

Vapen #2 är dessutom något äldre än vapen #1. Det är en sen 77:a eller en tidig 78:a. Har mejlat FWB om exakt datum.
Användarvisningsbild
Etienne

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |