Dagens missnöje: Min "ful-fixar-stippling". Det duger inte har jag bestämt mig för, helt enkelt.
Efter att ha ställt mig riktigt frågande till varför det ska vara nödvändigt att lägga ut mer pengar på en liten slipmaskin, med en massa funktioner som jag inte ens behöver, än vad hela jäkla vapnet, inklusive frakt, kostade från första början så insåg jag att jag inte alls behövde ställa mig frågande till den saken. (lång mening

)
Faktum är att det var jag som helt enkelt bara slarvat och sökt dåligt, för det bästa jag kunde hitta tidigare var ett kit med massor av onödiga extraprylar för närmare 2000 spänn. Men att jag blev ynka 140 kronor fattigare på Biltema resulterade i den här lilla prylen:
Junior_mod_prog11.jpg
Och återbesöket på greppet med denna nyinförskaffade apparat resulterade i ett betydligt bättre resultat!
Junior_mod_prog12.JPG
Det är givetvis inte exakt samma sorts yta på det gamla kontra nyarbetade området, men det får helt klart anses vara nära nog. Jag utgår från att ingen kommer att anfalla stocken med en lupp eller mikroskop...
Förövrigt var det här första gången någonsin jag försökt mig på den här sortens bearbetning av trä. Det jag kan säga efter mina erfarenheter från dagen är att det inte är så svårt att få ett helt OK resultat, men det verkar å andra sidan vara riktigt koncentrationskrävande att få till ett riktigt bra resultat.
-
Eftersom jag ändå var i farten med detta så tänkte jag att jag lika gärna skulle kunna fixa lite schysst greppyta även på förstocken. Jag började med att markera ytterkonturerna med en blyertspenna, och sedan var det bara att tuta och köra!
Att dra ett spikrakt streck, i något organiskt som trä, med en sånhär apparat på fullt blås är inte det enklaste. Doch är jag absolut inte missnöjd med resultatet, men jag får nog korrigera någon enstaka "utstickare" i efterhand med en nypa spackel.
Junior_mod_prog13.JPG
För att förbättra kanterna ytterligare så gick jag över det hela med ett sågblad som jag försiktigt drog efter konturen. Det gav helt OK resultat, och det sista fixade jag med en pytteliten fil. När man jämför med de befintliga konturerna på stocken så ser man att inte ens dessa är särskilt väldefinierade egentligen. Det som gör att dessa upplevs som lite extra skarpa är faktiskt att tillverkaren förstärkt effekten genom att fylla i konturen med svart färg.
Nåväl, att fixa "stipplarna" är ju som de flesta redan förstår rätt pilligt och tidskrävande. Det svåra är att få till ett någorlunda oregelbundet mönster. Det är lätt hänt att man fastnar i att dutta ut långa symetriska rader, vilket inte passar med det övriga arbetet på stocken.
Det är extremt svårt att få en bra bild på detta i det redan något texturerade träet, men här följer i alla fall ett hyfsat försök till att visa upp arbetet.
Junior_mod_prog14.JPG
Jag får nog anse mig vara nöjd med detta för att gå vidare.
-
Har bokat tid för sågning av kolven senare ikväll. Så det blir nästa steg!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.