Projekt: AT44 - tuning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav stoorn 07 jan 2013, 10:53

Hur sitter låsskruvarna på en at44 (runt om pipan eller på rad i linje med pipan eller på nåt annat sätt)? Det kanske är lika bra att göra ytorna i fräsen när man ändå är på gång? :)
Användarvisningsbild
stoorn

Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Inläggav losdrivare 07 jan 2013, 11:19

stoorn skrev:Hur sitter låsskruvarna på en at44 (runt om pipan eller på rad i linje med pipan eller på nåt annat sätt)? Det kanske är lika bra att göra ytorna i fräsen när man ändå är på gång? :)

På rad uppifrån. Orginal är det svarvade försänkningar i pipan. Känns mest som överkurs jag inte vill betala för att någon annan ska göra så jag kan lika gärna fixa det själv. :oops:

Men vi kan titta på det där, jag tar med mig orginalpipan också när det blir dags. Och det är snart, har fått en paketavi. :smt021
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Beangan 07 jan 2013, 11:35

Är ju bra mycket bättre med en liten plan yta där skruvarna ska sitta. Så kan man få tillbaka pipan i samma position igen, se bara till att slipa skruvarna i toppen så dom blir helt plana med. Då kommer du i stort sett kunna ha loss pipan och få tillbaka den på exakt samma position.

Mitt AA EV2 har hål som spetsiga skruvar styr ner i, haft loss pipan ett par tillfällen, inte behövt ändra siktet någon gång.

När jag gör rent pipan tas pipan loss, mycket lättare att komma åt :mrgreen:
Bild
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav losdrivare 07 jan 2013, 11:58

Beangan skrev:Är ju bra mycket bättre med en liten plan yta där skruvarna ska sitta. Så kan man få tillbaka pipan i samma position igen, se bara till att slipa skruvarna i toppen så dom blir helt plana med. Då kommer du i stort sett kunna ha loss pipan och få tillbaka den på exakt samma position.

losdrivare skrev:Kommer nog inte krångla till det med svarvade försänkningar för låsskruvarna utan jag filar till ett par nedsänkningar själv bara, då kommer jag som bonus få kännbar passning i skruvinfästningen när pipan ligger rätt.

Jo precis, det var så jag hade tänkt också, men jag hade inte tänkt på det där med skruvarna. :thumbupp:

Men kanske smartare att göra som på EV2:an med borrade försänkningar istället och spetsiga låsskruvar. :idea:

Blir ju smidigt att montera pipan i blocket efter svarvning, sen ser jag var skruvarna tagit, borrar ut för låsskruvarna och fixerar pipan i blocket, sedan kan jag ta ut för transferporten på exakt rätt ställe med det lösa blocket monterat. Sist gör jag patronläget för att ta bort graderna efter transferporten.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav stoorn 07 jan 2013, 12:21

Ja vi kan prata om det där med hålen/ytorna när vi går till smeden men det verkar ju som att vilken väg man än väljer där, spetsiga eller plana stoppskruvar, så blir det bättre än originalpipans svarvade ringar :)
Användarvisningsbild
stoorn

Inläggav stoorn 07 jan 2013, 12:37

Det blir spännande att se hur den går med nya pipan :)
Användarvisningsbild
stoorn

Inläggav Beangan 07 jan 2013, 13:00

Ja vad som helst är bättre än svarvade spår :P
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav losdrivare 07 jan 2013, 13:54

Nu är kindstödet färdigställt och injusterat. Inte det vackraste jag gjort, prylen har ingen finish över huvud taget men den fungerar och känns stadig.

Beställde ett ark 0.187" (4,75 mm) Kydex från Ebay och jag använde halva arket till detta. Vagnsbult och hylsmutter från Biltema var lämpligt att sätta fast härligheten med. Resten är borrning, kontursågning, formning samt sandpappring och filning. Nyansen var mer ljus och grå när jag fick arket, men efter en omgång silikonfett så matchade det stocken bättre. Konstruktionen väger ca 140 gram och den extra vikten blev bara gynnsamt för balansen då bössan är framtung.

För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 07 jan 2013, 18:42

Bra med styrspår imo, fx har det inte iaf inte de jag haft, så det är ett jäkla passande när pipan ska dit, PTn har det som EV2 och går mao knappt att sätta fel.
Så gör dem när du ändå fixar pipan, det är bara några mått och sen försänkningar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav losdrivare 07 jan 2013, 19:30

Sådär, då har jag fått hem en kartong full med ...skrot? :roll: :lol:

Ett i princip komplett defekt Hämmerli 450 (saknas diopter, undre tillbehörsskena samt nån plastdetalj vad jag kan avgöra) och ett kraschat system där pipan ska vara ok som jag fick med för lite extrapengar. Tyvärr är "extrapipan" rostangripen utanpå och inte så vacker. Däremot är den verkligen 49,5 cm lång utan pipmantel och den är även 15,8 mm i ytterdiameter! :smt021

Efter snabbt påseende verkar det inte vara någon större affär att få fast AT44-systemet i Hämmerli-stocken. AT44-systemet sitter bara i två skruvar orginal. Man får borra ett hål bakom avtryckarbygeln i stocken samt lägga en distans för det främre fästet. Man behöver också ta ut lite material för att få ner systemets bakstycke. Däremot hamnar lufttuben lite högt jämfört med stocken, framtill kommer den sväva fritt ca en centimeter ovanför... Man skulle kunna sänka ner systemet ytterligare, men då hamnar avtryckaren för långt ner istället så då måste man göra nåt åt det... :roll: Kommer testa lite och se hur det ser ut i verkligheten. :smt022

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
TheFoes (13 okt 2013, 00:50)

Inläggav Silwer 07 jan 2013, 20:05

Cool, försök med stocken senare, det blev nog den enda ivärlden iaf.

Ytrost, går det inte att putsa bort?
Den har en shroud runt sig antar jag så den är väl inte blånerad?
Jäkligt lång pipa med, det är aldrig fel om du en dag vill ha ut mer effekt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav losdrivare 07 jan 2013, 23:05

Silwer skrev:Cool, försök med stocken senare, det blev nog den enda ivärlden iaf.

Ytrost, går det inte att putsa bort?
Den har en shroud runt sig antar jag så den är väl inte blånerad?
Jäkligt lång pipa med, det är aldrig fel om du en dag vill ha ut mer effekt.

Jag gav mig på ytrosten med rostborttagning och 0000 stålull och det gick att få pipan hyfsat presentabel. Ska få stå med rostolja över natten och få en omgång till imorgon. Blir nog denna pipa som åker i AT44:an då den är lös. Den andra pipan har dels en pipmantel som sitter fast på okänt sätt, dels är den fastgjuten i kolfibern i systemet! :shock:

Mycket märklig tingest denna Hämmerli 450. Satt och pillade bort allt som kunde vara användbart från det kraschade systemet och slängde resten. Hela systemet är byggt i gjuten kolfiber där kompressiontuben är en integrerad del och fungerar delvis som chassi för hela systemet. Spricker den, vilket de gjorde, då är det godnatt. Inte reparationsvänligt för fem öre.

Det blev lite godis och delar som gav nya ideér. Bland annat en laddpinne/slutstycke i aluminium som såg riktigt fin ut, den är byggd på samma sätt som en "hollow probe" för Crosman 2240 - dvs den är ett rör som pressar på diabolens kjol istället för en pinne som petar i mitten och den har ett hål nertill för transferporten med en böjd "vindtunnel" som styr luften in bakom/under kjolen på diabolen. Lite som en fattigmans-Elite! :lol: Såg inte omöjligt ut att modifiera den så den passar i AT44:an heller.

Men pipan är först. Får jag inte precisionen att duga så är det inte så lönt att bygga vidare.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 07 jan 2013, 23:13

Jo de flesta matchvapen har luften bakifrån, några få saknar det.
Så i den världen var det normalt nästan direkt iaf på 80tal när ssp kom.
Jag läste om bössan och de fick tydligen designa om hela pumpröret mm på dem då i princip alla pajade.

Den är ju väldigt egen med sin pumparm på ovansidan, de tänkte nog att man skulle slippa problemet de hade när de stod bredvid varandra och pumpade, har bara sett pistoler annars som har så.

Delarna är absolut värda vad du betalade, en matchstock även om det är bok är inte gratis kan jag säga och pipan är nog inte andrasortering precis, och ovanligt lång med.

Bra affär imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav losdrivare 11 jan 2013, 12:00

Satt och läste lite om pipors olika räfflingstyper och räfflingsstigningar. Tydligen så är olika räfflingsstigningar optimerade för att ge bäst precision vid en viss effekt/utgångshastighet. T.ex. räffelstigningen som AA har i sina LW-pipor är optimerad för 16J men ska funka väldigt bra i 10J och säkert upp till drygt 20J också. Räffelstigningen som är i 10m matchgevär är optimerad för 7,5-8J. Räffelstigningen i ST är optimerad för fullfart.

Då allt annat i AT44:an är byggt för fullfart vore det väl märkligt ifall inte pipan också är det. Säkert går min pipa betydligt bättre i högre fart. Den går iofs inte helkasst nu i 10J heller med C-C på 5-6 mm sittande på 10m, men det är ju inte matchprecision.

Nåja, det där är teori. :P Jag har iaf lämnat över en Hämmerli 450-pipa till smeden och hoppas få tillbaka den inom en vecka eller så, sedan har jag lite egen bearbetning kvar på den innan den går att prova - ska borra transferport och patronläge. Den pipan borde vara optimerad för 7,5-8J och funkar förhoppningsvis alldeles utmärkt i 10J, men det lär ju visa sig.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 11 jan 2013, 13:38

Det stämmer, min matchpipa från Protargeten har tätare varv än den jagharpå nu i fullängd för 25j.
Om det däremot är helt fatalt att använda fel vet jag inte, trots allt så är det där en pipa som var tvungen att klara nåt, originalet stämpas bara igenom självklart.

Men vi får se.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav losdrivare 02 feb 2013, 14:52

Har fått tillbaka Hämmerli-pipan från bearbetning nu. Har inte hunnit fixa transferport m.m. men kunde inte motstå att provmontera för att se hur det blev utseendemässigt. Ska bli spännande och se om träffbilderna förbättras också!

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav gubbe 02 feb 2013, 15:25

losdrivare skrev: Ska bli spännande och se om träffbilderna förbättras också!

Det är vi fler som tycker. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav stoorn 02 feb 2013, 15:29

Hur var det med o-ringarna på pipan - behöver du nya? Om du mäter upp dem kan jag kolla om jag har några i förrådet.
Användarvisningsbild
stoorn

Följande användare vill tacka stoorn för detta inlägg
losdrivare (02 feb 2013, 16:57)

Inläggav losdrivare 02 feb 2013, 16:57

stoorn skrev:Hur var det med o-ringarna på pipan - behöver du nya? Om du mäter upp dem kan jag kolla om jag har några i förrådet.

Tack, men jag har på lager. :)
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 08 feb 2013, 00:18

Hade bara tänkt riva bössan lite kvickt och plocka ut distansen mellan hammaren och hammarfjädern, håller äntligen på att hitta tillbaka till gamla fina jämna inställningen. ...men när jag då hade isär hammarmekanismen och för sjuttielfte gången tänkte att "här borde man haft en liten fjäderguide, synd att det inte går om man samtidigt vill kunna finjustera hammarfjädern utan att riva hela bössan", så kom jag att tänka på en av de bra-att-ha-prylarna som jag kannibaliserade från det kraschade Hämmerli-systemet - ett mässingsrör som skulle kunna vara i lämplig dimension...

Hm... provar lite... fint, fint, fjädern passar utanpå... alltså, man har fet tur ibland - även insexnyckeln passar inuti...! Mäter och kapar lämplig längd...

...nu börjar det nästan bli lite spooky, röret/guiden har dessutom total SUGPASSNING i ändhylsan som hammarfjädern sitter i baktill!

...verkar passa perfekt, helt enkelt!

Hammartuben ihopsatt med nya guiden:

Har testat några luftskott och det verkar haka upp och fungera perfekt. Bonus också att guiden sitter fast baktill och ökar alltså inte hammarvikten... :) Nu sitter den bara ditpressad, märker jag att den börjar röra sig så får jag fästa den med lite epoxy.

Ibland har man då bara paraflax 2000 modell Exceptionell...! Nu tror jag iofs inte att det här har någon exakt mätbar effekt egentligen, men något litet kan det göra att hammarfjädern skjuter jämnare på grund av mindre flex i fjädern och säkert kan man inbilla sig att bössan vibrerar någon infinit decimal mindre också. Roligt pyssel var det i alla fall!

:mrgreen:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 08 feb 2013, 00:56

Hur många jämna skott satsar du på?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Re: Projekt: AT44 - tuning

Inläggav Bsa_Airsporter 08 feb 2013, 01:30

Följer tråden med spänning :)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav losdrivare 08 feb 2013, 16:38

Silwer skrev:Hur många jämna skott satsar du på?

Har inget direkt mål, men ca 40 skott med 1 mps spridning/skillnad har ju visat sig uppnåeligt och då klarar man en tävling. Blir jag nöjd med bössan i övrigt så provar jag nog en regulator och då har den potential på omkring 200 skott, återstår att se hur jämnt det skulle bli då.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 08 feb 2013, 17:22

Troligen tillräkligt för det skyte du kommer utöva är jag rädd, deta då jag kollat hur mycket variationen verkar göra egntligen med säg 2-3mps upp och ned på50m i 16j.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Lindeberg 16 maj 2013, 18:48

Hur har det gått med bössan?
Håller på med mina harsan bössor i 10j också. Men jag tror jag tar en genväg med regulator:)
Hatsan bt65 .22 tasco 6-24x50
Hatsan At44 .25 LW long walther 6-32x56
Hatsan at44 .25
Crosman 2240 14" pipa, 2260rör
Crosman 1377c
Smith&wesson revolver
Walther PPK
Lindeberg

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom