Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
martinw skrev:Uk är hopplöst meckigt, där är ditt vapen olagligt "om det KAN nå över 12ftlbs".
Inget om att du får välja med vilka kulvikter eller vid vilken temperatur.
Går hammarfjädern att vrida in har du trampat över och blir av med vapnet..
bjosse skrev:Som vanligt så diskuteras och ifrågasätts det mesta. Och det är väl bra antar jag. Rent generellt så är det min personliga uppfattning att om detta med luftgevärsskytte är menat att tas på allvar så bör det vara ett krav att visa upp licens i klasser över 10J. För klubbens skull framför allt. Och på samma sätt som man har invägning av avtrycket när man skjuter pistol (krut, ingen ifrågasätter denna självklarhet) så tycker jag att det är lika självklart att man kan krona bössorna.
Så tycker jag. Som har licens på allt som kräver licens. Och därmed mer än gärna visar att jag har klara papper på en tävling.
Etienne skrev:Man bör ju det som analogt med att man exempelvis hyr ut en bil till någon som inte kan uppvisa körkort
Scatman skrev:Det där var väl en liten övertolkning...
Ingen har väl sagt att det skall undvikas... eller har jag missat nått???
Men att mätningarna inte är exakta har nog alla fattat...
martinw skrev:Eftersom det inte går att vara "hygglig", "ha marginal", när man är klubb med ansvar för tävlingen så tycker jag att man ska fundera lite mer över upplägget runt just 10J.
Det finns liksom en anledning till att vi som haft tävlingar i flera år låtit bli att kontrollera just 10J, svårt att mäta...
päran skrev:Jag kan lugna er o säga att efter samtal med insatta personer i frågan kommer jag lägga ett förslag till tävlings ledningen i mörrum som verkar vettigt och ger oss ansvarsfrihet i frågan .
Leopold skrev:När päran sa tidigare att man kunde godkänna en bössa som ger 200 mps V0 med JSB Exact så ligger det i den övre kanten på en tänkt och rimlig felmarginal på 5 mps.
Leopold skrev: Det betyder inte att jag ska ställa in min bössa på denna hastighet med den kulan när jag finjusterar den hemma i garaget inför tävlingen, jag kanske ställer den på 193-195 mps som högsta värde eller ett medel på 190 mps v0 tex om jag vill vara på den säkra sidan.
gubbe skrev:Leopold skrev:När päran sa tidigare att man kunde godkänna en bössa som ger 200 mps V0 med JSB Exact så ligger det i den övre kanten på en tänkt och rimlig felmarginal på 5 mps.
Är det inte V4 som gäller?
Etienne skrev:. Vill man vara lite fyrkantig kan man ju ta +0,5 joule.
Scatman skrev:Etienne skrev:Man bör ju det som analogt med att man exempelvis hyr ut en bil till någon som inte kan uppvisa körkort
Man kan vara ägare till en bil utan att ha körkort... men för att framföra bilen krävs ju ett giltigt körkort...
buggsson skrev:...
Så här går man tillväga i bänkskytte 2009:
...
Leopold skrev:Att man skulle ha glömt licensen hemma är nog inte så aktuellt problem menar jag, man har den givetvis med sig när vapnen fraktas omkring i bilen på allmän plats.
Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster