Projekt: AT44 - tuning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Projekt: AT44 - tuning

Inläggav losdrivare 16 maj 2013, 21:30

Lindeberg skrev:Hur har det gått med bössan?
Håller på med mina harsan bössor i 10j också. Men jag tror jag tar en genväg med regulator:)

Ligger i malpåse för tillfället. Jag har prioriterat de bössor som jag tänkt tävla med i sommar: FWB 300S Juniversal och HW55.

Jag har skaffat en altaros regulator till min också, men har lite strul med den. Som den är nu så tar det 45 sek innan den stabiliseras, vilket inte är ok. Kan vara så enkelt som en dålig o-ring, men har inte felsökt än.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Lindeberg 16 maj 2013, 22:00

Aha, jag som funderar på beställa en sån reg till min bt65a samt at44. Men verkar ju inte fungera så bra...
Hatsan bt65 .22 tasco 6-24x50
Hatsan At44 .25 LW long walther 6-32x56
Hatsan at44 .25
Crosman 2240 14" pipa, 2260rör
Crosman 1377c
Smith&wesson revolver
Walther PPK
Lindeberg

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Inläggav losdrivare 16 maj 2013, 23:50

Svårt i nuläget att säga om det är reggen i sig, om det är reggen som funkar dåligt med mina inställningar eller om det är bara mitt exemplar som är defekt. Återkommer när jag hinner skruva med den, men just nu är den rätt långt ner på priolistan.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav 1qaz1qaz 25 aug 2013, 20:18

Såg AT44 finns att köpa med
Tacticalstock, samma kolv som finns på Hatsan25 tactical. Justerbar upp ner, in och ut :)
Användarvisningsbild
1qaz1qaz

Tack utdelade: 233 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Inläggav 1qaz1qaz 25 aug 2013, 20:19

losdrivare skrev:Svårt i nuläget att säga om det är reggen i sig, om det är reggen som funkar dåligt med mina inställningar eller om det är bara mitt exemplar som är defekt. Återkommer när jag hinner skruva med den, men just nu är den rätt långt ner på priolistan.

Har du haft tid med den?
Användarvisningsbild
1qaz1qaz

Inläggav losdrivare 25 aug 2013, 20:30

1qaz1qaz skrev:Såg AT44 finns att köpa med
Tacticalstock, samma kolv som finns på Hatsan25 tactical. Justerbar upp ner, in och ut :)

Tacticalstocken är inte bara förbaskat dyr, den utskjutbara kolven är riktigt ranglig så det är en fet :thumbner: på den. Ser bra ut på bild och verkar praktiskt, men ingenting man ska ha om man vill kunna träffa något.

Nya standardversionen av tumhåls syntetstocken har dock justerbart kindstöd även den nuförtiden och den är riktigt trevlig. Synd att inte den fanns när jag köpte min.

Hatsan-Arms-AT-44-X-10-D156443.jpg

1qaz1qaz skrev:Har du haft tid med den?

Lite grann, det blev betydligt bättre när jag sköt en sträng utan regulatorn, kollade var den självregulerade bra någonstans och ställde regulatorn i det tryckintervallet. Som man egentligen ska göra alltså... :oops: Håller nu på att försöka få den att självregulera bra längre ner i tryckregistret. När jag hade den som bäst så gick den jämnast kring 180 bar och det är inte så stor poäng att ha regulator om jag måste ställa den så högt.

Nästa punkt på programmet är att mecka in ett quattrotrycke med tillhörande hammartub/underblock. Då blir det nya förutsättningar för självreguleringen och regulatorn så vi får se vart jag hamnar efter det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av losdrivare 25 aug 2013, 20:33, redigerad totalt 1 gång.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav 1qaz1qaz 25 aug 2013, 20:32

Du får säkert ordning på den :)
Användarvisningsbild
1qaz1qaz

Inläggav losdrivare 20 sep 2013, 16:17

En liten uppdatering.

Har meckat in ett quattrotrycke i bössan och jag kunde naturligtvis inte låta bli att polera kontaktytorna och smörja med maccraris moly paste. Helt sjuuukt stor skillnad! Bössan blev ungefär 50x trevligare att skjuta med. Quattrotrycket är riktigt, riktigt bra IMHO. Mjukt förstaläge, tydlig och konsekvent tryckpunkt, lätt och utan tvekan vid avfyrning. Klart i klass med mina matchtrycken i 300S, HW55M och Walther LGV. Toknöjd!

Håller annars mest på att försöka hitta en vettig kurva längre ner i tryckregistret som är lämplig att använda med regulatorn. Det verkar som att Altaros-reggen funkar som den ska nu, men bössan kan ju faktiskt inte självregulera bättre med regulator än utan så har man 3-4 mps spridning utan regulator i det tryckintervall man satt regulatorn på så får man ju det med regulatorn också... Om jag skulle använt den setup som jag hade när jag fick som bäst jämnhet så skulle jag säkert fått en helt fantastisk jämnhet med regulatorn, men jag skulle också behövt ställa den på ca 180 bar och det är ju rätt meningslöst.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav gubbe 20 sep 2013, 16:24

losdrivare skrev: Klart i klass med mina matchtrycken i 300S,

Stora ord må jag säga. :shock:......... :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav losdrivare 20 sep 2013, 17:11

gubbe skrev:
losdrivare skrev: Klart i klass med mina matchtrycken i 300S,

Stora ord må jag säga. :shock:......... :)

Kanske det... Nu är ju sånt här väldigt subjektivt, men jag tycker verkligen det blev jättebra. :)

Precisionen är dock inte toppklass än, det är nåt som inte lirar fortfarande. Ibland får jag jättebra grupper på 1,5-2,0 mm CC, men oftast bara halvbra kring 2,5-3,5 mm och ibland öppnar den upp till ca 5,0 mm. Sittande med stöd på 10 meter. Kan man inte konsekvent skjuta 10:or på luftgevärstavla på 10 meter sittande så tycker jag inte det duger och det går inte i nuläget. Det gör jag dock med mina andra gevär...
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 13 okt 2013, 00:18

Har jobbat en del med att få ner toppen på kurvan ner i tryckregistret för att få något vettigt att kunna ställa regulatorn på. Efter en hel del experimenterande så fick jag ett område i nederkant av kurvan kring 135-125 bar där bössan självregulerade med 2 mps spridning, alltså +/-1 mps. Min setup för detta var 35 gram hammare, en rätt hård ventiljäder (kapad tuningfjäder från crossman 2240), 2.2 mm transferport och så mycket hammarspänning som behövdes för 10J (206 mps V2 med JSB RS).

Jag ställde sedan regulatorn på 130 bar och monterade in den i tuben. Efter att ha skjutit två strängar och kollat att det verkligen är ca 130 bar som regulatorn ligger på så kan jag konstatera att jag har nästan alla skott mellan 205-207 mps ner till 135 bar. Dock har jag på min regulerade teststräng på 52 skott mellan 175-135 bar även 2 skott på 204 mps och ett skott på 208 mps som ökar spridningen till 4 mps. Dessutom är inte luftförbrukningen vad jag skulle önska, ca 0,75 bar/skott med regulator.

På det hela taget känns det inte värt att regulera en AT44 i 10J, iaf inte med de resultat jag fått ut med Altaros-regulatorn... Skulle man kunnat få bättre jämnhet eller åtminstone kunnat lägga regulatorn på ett lägre tryck och få ut fler skott skulle det vara en annan femma, men att få ut drygt 110 skott med 220 bars starttryck med 4 mps spridning är sämre än jag fixade med självregulering...
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav gubbe 13 okt 2013, 14:32

losdrivare skrev: men att få ut drygt 110 skott med 220 bars starttryck med 4 mps spridning är sämre än jag fixade med självregulering...

Men är det bara mps spridningen som är intressant?
Blir det inte en bättre precision med regulator. En självreglerande ventil släpper ju ut olika former av luftstötar beroende på trycket i tuben.
Hoppas du förstår vad jag menar. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Silwer 13 okt 2013, 14:45

Jo det blir det, men han är tokig i det här, men ok handsorterar han allt han mäter vilket jag antar? så kan det ju funka då med 30 skott eller vad det var i 10J

Jag delar inte losdrivares åsikter alls just här, jag vill ha ut så många användbara skott som det går ur en viss mängd luft, det är sååå mycket annat som påverkar.

Jag har redan själv märkt att tar du bara ur burken skiljer vikt och kvalitet mer än en riktigt bra regulerad bössa klarra regulera.

Men å andra sidan är det hans projekt, jag tror det är hopplöst pga den dåliga grunden, ett 90-tals jaktvapen ej tänkt för annat och till råga på allt sämre tillverkat än originalet den härstammar från.

Men tja, det är ju inte alltid kul att gissa, det är väl värt ett försök, men få mig inet tat skriva "vad var det jag skrev" sen bara :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav losdrivare 13 okt 2013, 15:45

gubbe skrev:
losdrivare skrev: men att få ut drygt 110 skott med 220 bars starttryck med 4 mps spridning är sämre än jag fixade med självregulering...

Men är det bara mps spridningen som är intressant?
Blir det inte en bättre precision med regulator. En självreglerande ventil släpper ju ut olika former av luftstötar beroende på trycket i tuben.
Hoppas du förstår vad jag menar. :)

Nej det är inte bara mps spridningen som är intressant, men jag märker ingen skillnad i precision med eller utan regulator. Däremot vet jag att varje mps spridning gör 3 mm spridning på 50 meter bara på grund av fysikens lagar. Har jag alltså 4 mps spridning i utgångshastighet så har jag också 12 mm spridning på 50 meter som jag inte kommer åt. På det kommer vapnets egenprecision, vind och skyttens vingel...

Har inte suttit och vägt diaboler, men jag vet ju vad jag fått för spridning tidigare med självreglering utan att väga så jag har ju referenspunkter på vad som är möjligt.

Sammantaget är det flera faktorer som gör att jag inte tycker att regulator är lönt på AT44:an i 10J, men mest är det att regulatorn inte verkar ge några fördelar mot för självregulering. Jag får inte fler skott, bättre jämnhet eller bättre precision men jag får en till pryl som kan strula och jag får en mer oförutsägbar mps spridning på det sättet att med regulatorn kommer jokerskotten lite när som helst medan med självregulering så vet jag var bössan går jämnt.

Annars får jag nog ta och ge Silwer rätt i att det är fel bössa att utgå ifrån, iaf med mina höga krav. AT44:an har blivit mycket bättre med handpåläggning, vad avser ergonomi, precision, kvalitetskänsla och jämnhet, men den kommer ändå inte komma i närheten av en Steyr. Eller som en vis man sa en gång: En åsna kan åka världen runt, men den kommer ändå inte komma tillbaka som en häst. :mrgreen:

Precisionen är kanske inte direkt dålig, men inte lika bra som min FWB och inte vad jag skulle säga "tävlingmässig". Här är några exempeltavlor med femskottsgrupper på 10 meter från när jag suttit och skjutit strängar. Har inte koncentrerat mig 100 då man ibland bara vill få det överstökat, men det är rätt nog ett hyfsat genomsnitt. Har inte ställt siktet i mitten för att få ha kvar mittenpricken att sikta efter, det har varit samlingarna som varit intressanta.

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av losdrivare 13 okt 2013, 15:50, redigerad totalt 1 gång.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 13 okt 2013, 15:47

Nja men hur fasen fick du de jämna stringarna, vägde du fram diabolerna?

För trots allt om än för få skott imo så var det ju jämt?

Jag ska inte påstå att jag vet allt om det här,,m ne jag har märkt att om man bara burkplockar så varierar sånt som vikt och kanske skick mer än vad en regulator fixar, om vi pratar dina 2mps max skillnad
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav losdrivare 13 okt 2013, 15:52

Jag tittade så diabolerna inte var deformerade, men jag vägde inget. Har gjort likadant i alla mina tester. Jämt blev det och "få skott" beror ju bara på hur stor spridning man accepterar.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 13 okt 2013, 16:06

Jo men du snackar ju om 1-2mps i max skillnad ur burk.

Oregulerat, jag hört en nana Hatsan 65a iofs men den skulle klarra inom tiondelar rakt ur en RS burk i 10J då 150 skott gick alltså i tiondelar runt 10J.
Men den hade regulering dock.

Jag känner mig som att jag då satsat fel helt, jag har aldriig ens sett eller hört om sånt :-(
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav losdrivare 13 okt 2013, 16:12

Ja inte vet jag, jag vet bara vilka resultat jag fått, hur jag har gjort och strängarna ligger i tråden. Det vore iofs intressant att ta och väga och se om det skulle bli skillnad i jämnhet med den setup jag har nu, men ärligt talat så har jag tröttnat lite på hela projektet.

Eftersom jag ändå vill ha precision i toppklass så är det lika bra att bryta här, sälja bössan och skaffa en annan PCP som passar mig bättre.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 13 okt 2013, 16:15

Ok.

Ja du hittar inget som slår den jämnheten iaf men kanske nånting som på annat sätt fungerar för dig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav losdrivare 28 okt 2013, 20:10

Testade AT44:an på 50 meter inomhus idag. Jag sköt först 10 skott med RS och fick 36 mm CC, det är väl sådär och ungefär som förväntat. Sen sköt jag 10 skott med Express och fick 25 mm CC. Så jag sköt en 10-skottsgrupp till med Express och fick exakt samma resultat - 25 mm CC. Provade även Defiant 7,5gr men de gick över hela tavlan... Sen sköt jag 4 st 5-skottsgrupper med Express och fick mellan 17 och 27 mm CC men då tittade jag inte på skotten utan bara plockade direkt ur burken och de här var inte Exact de finaste Express jag sett, tyvärr. ;)

Resultatet än bättre än förväntat ändå. Inte så bra som med min Junior som jag fått 16-17 mm CC med när jag testat under samma förutsättningar och absolut inte så bra som jag sköt med intrepids Steyr, men helt OK för en något ompysslad turkbössa. Killzone på en gamoråtta är ändå 39 mm. :)

Nu ser jag fram emot att få testa vad nyförvärvet gör under samma förutsättningar, men det blir väl tidigast nästa måndag. :arrow:

För att följa länken så måste du registera dig.

Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav gubbe 28 okt 2013, 21:08

losdrivare skrev:Jag sköt först 10 skott med RS och fick 36 mm CC, det är väl sådär och ungefär som förväntat. Sen sköt jag 10 skott med Express och fick 25 mm CC. Så jag sköt en 10-skottsgrupp till med Express och fick exakt samma resultat - 25 mm CC.

Expressen kanske är värd dom kronor den kostar extra. :)
Man undrar ju vad det är som skiljer. :roll:
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Silwer 28 okt 2013, 21:29

Det är med 10J va? inte så kast med tanke på vad det är för jox då.

gubbe: ja jag vet inte men fick inte min DS att gilla RS så bra med knepigt nog Express, det är en stor gåta allt det här med pipor och ammo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav gubbe 28 okt 2013, 21:31

Silwer skrev: ja jag vet inte men fick inte min DS att gilla RS så bra med knepigt nog Express, det är en stor gåta allt det här med pipor och ammo.

Kommer helt klart testa några burkar Express. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav losdrivare 28 okt 2013, 23:48

Jo, 10J är det. Den lär ju duga mer än väl till någon som inte är ute efter tävlingsprecision, vilket är skönt då jag i princip bestämt mig för att sälja den.

Tror inte det är nåt magiskt med Express mer än att kulvikten råkade harmoniera bättre med just den här bössans självsvängning. Vilket iofs är lite av hokus-pokus... Vad som är ett större mysterium är vad som gör att just Express är såpass dyrare än andra JSB-sorter. Men det var vid närmare eftertanke kanske exakt vad gubbe menande. :)
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Silwer 28 okt 2013, 23:49

Antar det och då anar man lite oråd, JSB är dumma om de tillverkar typ Exact som skräp och sen har en variant som de är ordentligare med.

Isf vill man ju bara ha av de bra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |