Whisper eller Verminator

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Whisper eller Verminator

Inläggav Slaskmack 09 okt 2008, 10:52

Hejsan,

Är det någon här som har en film på någon av dessa bössor så man får en uppfattning av hur högljudda dom är.
Är Whisper verkliget tyst jämfört med en tex cyclon eller T12 med ljuddämpare.
Och har letat hela internet efter filmer på dessa två för att få en uppfattning.

Men icke. Dessa bössor verkar vara dom enda som ingen lagt ut filmer på youtube.
Alla andra bössor kan man hitta 1000 klipp på
Användarvisningsbild
Slaskmack

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 13 inlägg

Inläggav scratch 09 okt 2008, 11:44

varför ny tråd? :smt060 På FX hemsida finns det reklam filmer, där iallafall Whispern är med. Men jag förstår inte vad du är ute efter, men jag misstänker att du vill skjuta i tätbebyggt område med en ostryptbössa och ha ljuddämpare för att inte störa folk. Jag kan bara säga att skjuter du på ett kulfång med ostrypt bössa så smäller det så in i helvete och då är det skitsamma om det sitter en ljuddämpare på. Visst så kan man sätta in unigum och få det tyst, men om man övningsskjuter på 10-20 meter så behövs ingen ostrypning samt att det är tyst från början.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Jazz 09 okt 2008, 14:19

Det går inte och skjuta inom tättbebyggt område med en strypt bössa heller om man använder kulfång. (träffen låter rätt långt)
Köp en whisper och skjut på ölburkar det låter inte när det träffar, inte mycket i varjefall.
Jag bor utanför stadsplanelagt område, men mina grannar kommenterar ofta att jag har varit ute och skjutit.
(kolsyre bössor)
Jag hadde först tänkt att köpa en Gladiator nu när jag skulle gå över till luft, men insåg att med mina grannar så fick det bli en whisper istället.
Jag har ändå en hektar till tomt, men det räcker inte för jag har grannar på ena sidan.
Jag har luftgevär för att jag ska kunna skjuta hemma och så tror jag de flesta har det.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav ogster 09 okt 2008, 15:00

Söker man på youtube så finns ALLT, mman bör ju tänka på att bössorna kan heta annorlunda utomlands;)

2:1o in i filmen så skjuts det med en dämpad cyklone
För att följa länken så måste du registera dig.

5:44 in i denna film så demonstreras whisper pipan

En moonsum som har whisperpipa sm alla vet

Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Slaskmack 09 okt 2008, 15:22

Men det är inte säker att jag vill ha en ostrypt bössa. Inte än ialla fall.
Kanske nästa sommar

Men i vinter har jag tänkt skjuta i garaget men jag har inte fått reda på hur högt an bössa låter med 10J heller.
Tyst kulfång har jag redan. Fungerade i lägenhet när jag var 11år gammal så det lär fungera i villagaraget nu.

Nu har jag en BSA magnum men den låter på gränsen till högt. Dessutom vill jag helst ha ett PCPgevär.
Och 10 000kr är rätt mycket för att upptäcka att det låter så högt att ungarna vaknar
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav Slaskmack 09 okt 2008, 15:27

scratchninja skrev:varför ny tråd? :smt060 På FX hemsida finns det reklam filmer, där iallafall Whispern är med. Men jag förstår inte vad du är ute efter, men jag misstänker att du vill skjuta i tätbebyggt område med en ostryptbössa och ha ljuddämpare för att inte störa folk. Jag kan bara säga att skjuter du på ett kulfång med ostrypt bössa så smäller det så in i helvete och då är det skitsamma om det sitter en ljuddämpare på. Visst så kan man sätta in unigum och få det tyst, men om man övningsskjuter på 10-20 meter så behövs ingen ostrypning samt att det är tyst från början.

Och FX reklamfilm är ju redigerad med ljudeffekter??
Jag litar inte riktigt på en reklamfilm där man skjuter fjärilar i ett bibliotek. Lika lite som jag tror jag får underbart skinande hår med dualvitaminshampoo

Som jag förstått smäller PCP högre än fjädergevär även vid låga hastigheter. Men om ett Whisper skulle fixa det problemet då skulle det vara perfekt.
Och jag har hittat filmer med dämpare på pcp bössor. Så det jag undrar är om Shrouden är lika bra eller bättre än en dämpare, iså fall har jag ju något att jämföra med
Förresten vad är unigum?
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav Slaskmack 09 okt 2008, 15:33

Jazz skrev:Det går inte och skjuta inom tättbebyggt område med en strypt bössa heller om man använder kulfång. (träffen låter rätt långt)
Köp en whisper och skjut på ölburkar det låter inte när det träffar, inte mycket i varjefall.
Jag bor utanför stadsplanelagt område, men mina grannar kommenterar ofta att jag har varit ute och skjutit.
(kolsyre bössor)
Jag hadde först tänkt att köpa en Gladiator nu när jag skulle gå över till luft, men insåg att med mina grannar så fick det bli en whisper istället.
Jag har ändå en hektar till tomt, men det räcker inte för jag har grannar på ena sidan.
Jag har luftgevär för att jag ska kunna skjuta hemma och så tror jag de flesta har det.

Precis samma här. När jag åker till skjutbanan kostar det tid och 50kr i bensin. då spelar det ingen roll att diaboler är billiga.
Jag har visserligen bra grannar som inte skulle bry sig om jag sköt fälthaubits. Men sömniga barn är dessto mer aggresiva.

Hur fungerar Whispern för dig då? Gör det stor skillnad? Är den tystare än ditt kolsyregevär
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav Jazz 09 okt 2008, 15:45

har inte fått den ännu.( får den idag eller imorgon) Men en annan jag provade i en källare lät som en ärtbössa, men då var denna strypt.
Träffen i en telefonkatalog lät mycket mer.
Jazz

Inläggav öberg 09 okt 2008, 16:02

Slaskmack skrev:
Precis samma här. När jag åker till skjutbanan kostar det tid och 50kr i bensin. då spelar det ingen roll att diaboler är billiga.
Jag har visserligen bra grannar som inte skulle bry sig om jag sköt fälthaubits. Men sömniga barn är dessto mer aggresiva.

Hur fungerar Whispern för dig då? Gör det stor skillnad? Är den tystare än ditt kolsyregevär

När jag åker till skjutbanan så kostar det tid, bensin och hundralappar i ammokostnad. :smt076 men kul är det i alla fall :smt061
Jag skjuter med en FX2000 (med licens) och den låter inte alls farligt så länge man inte skjuter med lite tryck i tuben.
Skulle man sen hitta en dämpare o sätta på låter det inte alls, mer än kulträffen!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Jazz 09 okt 2008, 16:08

Jag backade med Gladiatorn just för att det krävs speciell licens för ljuddämpare. Man vill ju va laglig. :-P
Men mäniskor kanner igen en ljuddämpare, så jag skulle inte använda en sådan utan licens.
Men nu bor jag ju i den mest tätbefolkade delen av landet!
Jazz

Inläggav Slaskmack 09 okt 2008, 17:08

Jazz skrev:Jag backade med Gladiatorn just för att det krävs speciell licens för ljuddämpare. Man vill ju va laglig. :-P
Men mäniskor kanner igen en ljuddämpare, så jag skulle inte använda en sådan utan licens.
Men nu bor jag ju i den mest tätbefolkade delen av landet!

Jo precis. Mindre stress då. Men har du koll på om shrouden gör jobbet lika bra som en dämpare.
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav scratch 09 okt 2008, 17:38

Slaskmack skrev:Som jag förstått smäller PCP högre än fjädergevär även vid låga hastigheter. Men om ett Whisper skulle fixa det problemet då skulle det vara perfekt.
Och jag har hittat filmer med dämpare på pcp bössor. Så det jag undrar är om Shrouden är lika bra eller bättre än en dämpare, iså fall har jag ju något att jämföra med
Förresten vad är unigum?

om du skjuter med en whisper i 10joule, lär den inte låta mer än det ljud som uppstår när hammarfjädern bankar till...vilket ät väldigt lågt, och knappast inget dina ungar kommer att höra..såvida de inte sover i garaget där du tänkt skjuta.
Detta låter då betydligt lägre än ett fjädergevär med en separat ljuddämpare, men dessa är också tysta i sig. Jag har en lightning som det sitter en ljuddämpare på och skjuter jag ned i backen med den så låter det knappt någonting, däremot när jag pangar på kulfånget så låter det en hel del. Framförallt så låter det väldigt mycket när jag skuter på min älgbana som funkar som en stor resonanslåda. Jag skjuter också i ett garage, men på grund utav ljuden så undviker jag att skjuta efter klockan 10, för att inte störa grannarna. Ganska nyligen köpte jag dämppapp från mekonomen och klistrade över kulfånget och älgbanan...och detta drog ned "pling"-ljuden en hel del, men det är fortfarande ganska långt ifrån tyst.
Unigum är någon form utav fogmassa som används på VVS prylar, typ en deg som aldrig stelnar eller blir hårt. Smäcker du in det i kulfånget så blir det tyst. Men det blir svårt att återvinna kulorna om man vill vara miljömedveten.

Finns en massa äldre trådar om kulfång du kan kolla på som avhandlar de mesta..eller sök bara i forumet på unigum så ser du :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Slaskmack 09 okt 2008, 18:01

scratchninja skrev:
Slaskmack skrev:Som jag förstått smäller PCP högre än fjädergevär även vid låga hastigheter. Men om ett Whisper skulle fixa det problemet då skulle det vara perfekt.
Förresten vad är unigum?

om du skjuter med en whisper i 10joule, lär den inte låta mer än det ljud som uppstår när hammarfjädern bankar till...vilket ät väldigt lågt, och knappast inget dina ungar kommer att höra..såvida de inte sover i garaget där du tänkt skjuta.
Detta låter då betydligt lägre än ett fjädergevär med en separat ljuddämpare, men dessa är också tysta i sig. Jag har en lightning som det sitter en ljuddämpare på och skjuter jag ned i backen med den så låter det knappt någonting, däremot när jag pangar på kulfånget så låter det en hel del. Framförallt så låter det väldigt mycket när jag skuter på min älgbana som funkar som en stor resonanslåda. Jag skjuter också i ett garage, men på grund utav ljuden så undviker jag att skjuta efter klockan 10, för att inte störa grannarna. Ganska nyligen köpte jag dämppapp från mekonomen och klistrade över kulfånget och älgbanan...och detta drog ned "pling"-ljuden en hel del, men det är fortfarande ganska långt ifrån tyst.
Unigum är någon form utav fogmassa som används på VVS prylar, typ en deg som aldrig stelnar eller blir hårt. Smäcker du in det i kulfånget så blir det tyst. Men det blir svårt att återvinna kulorna om man vill vara miljömedveten.

Finns en massa äldre trådar om kulfång du kan kolla på dom avhandlar de mesta..eller sök bara i forumet på unigum så ser du :)

Ok tack,
Så en Shroud i låg hastighet låter förmodligen mindre än dom gevär med dämpare man ser på Youtube.
Jag har liknande lösning.

När jag var liten sköt jag pistol på mitt rum (lägenhet) med stålkulfång. Men grannarna klagade faktiskt aldrig. Men det var nog för att dom var toleranta har jag förstått på senare tid
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav buckshot2000 09 okt 2008, 18:12

Slaskmack skrev:
scratchninja skrev:varför ny tråd? :smt060 På FX hemsida finns det reklam filmer, där iallafall Whispern är med. Men jag förstår inte vad du är ute efter, men jag misstänker att du vill skjuta i tätbebyggt område med en ostryptbössa och ha ljuddämpare för att inte störa folk. Jag kan bara säga att skjuter du på ett kulfång med ostrypt bössa så smäller det så in i helvete och då är det skitsamma om det sitter en ljuddämpare på. Visst så kan man sätta in unigum och få det tyst, men om man övningsskjuter på 10-20 meter så behövs ingen ostrypning samt att det är tyst från början.

Och FX reklamfilm är ju redigerad med ljudeffekter??
Jag litar inte riktigt på en reklamfilm där man skjuter fjärilar i ett bibliotek. Lika lite som jag tror jag får underbart skinande hår med dualvitaminshampoo

Som jag förstått smäller PCP högre än fjädergevär även vid låga hastigheter. Men om ett Whisper skulle fixa det problemet då skulle det vara perfekt.
Förresten vad är unigum?

Det tjänar inget till att försöka bedöma subjektiva ljudupplevelser genom gamla Youtubefilmer med superlåg bitrate , du är ju redan inne på helt fel område och istället för PCP-bössor är det ju de billiga filmkamerornas mikrofoner som du menar skall bedömmas , och dessa kan ju vara av så låg kvalitet att de skiljer sig dramatiskt mellan varenda exemplar.
När man håller på och mäter ljud för att kunna bedöma olika saker så brukar man börja nånstans på 50-papp för en enkel mätmikrofon där handhavandet och flera hundra olika parametrar är av största vikt , Youtubefilmer är ofta inte inspelade med dylik utrustning , det finns också anledning till att ifrågasätta huruvida filmarna bakom Youtubefilmerna besitter mångårig erfarenhet som ljudtekniker med fältmässig ljudupptagning som specialområde - sådär rent spontant kan man ju tänka sig att vissa inte ens är utbildade ljudtekniker....

testa de produkter du har väldigt specifika krav på. annars blir det att köpa på chansning !
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav scratch 09 okt 2008, 18:20

nja det låter nog ungefär lika. om man nu skall generalisera och dra alla ljuddämpare över en kamm. En shroud är pipa+ljuddämpare i ett. Sedan finns det förmodligen olika sätt att bygga shrouds på och olika sätt att bygga ljuddämpare vilket leder till att vissa är bättre och vissa sämre. Men samtliga gör att det blir tystare. I näst senaste airgun world var det ett test där theoben´s nya ljuddämpre (vortex tror jag) vann, andra plats logun CCFC. Vill du ha ljuddämpare så kan du ju testa att skicka in en ansökan till polisen, vilket kostar 600 kronor, och hoppas på det bästa. Men att du får det är nog bara att glömma. Är du intresserad av ljuddämpare så sök på ljuddämpare och shrouds och se de långa diskussioner som har varit...
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Slaskmack 09 okt 2008, 19:25

Jag kommer att börja med att köpa ett licensfritt gevär. Det fungerar hela vintern i garaget och källaren.
Till sommaren ska höra mig för om folk som skulle vilja få gratis skadedjursbekämpning. Har släktingar som har jordbruk och blomsterodlingar.
Så då kanske det blir att hotta upp bössan jag köper.
Licens på ljuddämpare tror jag blir svårare. Sä det får vi se om det är lönt.

Däremot vill jag ha en så tyst bössa som möjligt. Och jag vill veta alla alternativ och vägar som jag kan ta.
Som snubben ovan sa så är det anus-svårt att få ett grepp om ljud. Speciellt då man inte hört ett enda pcp gevär i real life.
Men det går alltid att jämföra. Skulle vara bra att veta hur ett Whisper låter i förhållande till ett T12 (utan shroud) med tex en Weilrauch eller logun dämpare.

Ex om jag ska ha en pendlarbil till jobbet betyder det inte att jag kommer att leta efter en bil med 5 liters bensintank för att jag bara har 4 mil tur o retur till jobbet.
Det finns ju faktiskt en chans att man kommer att använda den till annat i framtiden.

Men shroud och låg hastighet verkan inte vara så dum ide. Vet ni vilka FX bössor som går att köpa med whisper shroud. Skulle hellre vilja köpa en Cyclon än en T12.
Helst en Verminator men av vad jag föstått så smäller dom dubbelt så högt som långpipiga bössor så den tanken har jag pausat.
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav buckshot2000 09 okt 2008, 21:44

Cyclone fungerar inte med stor shroud eftersom shrouden är så tjock att den tar i luftuben ! , Whispern har en speciell ventil som flyttar ner luftuben långt ner bort från pipan.

Jag tycker helt klart du skall köpa en Whisper , den är så vitt man kan jämföra objektivt lika tyst som en lika lång pipa med en påskruvad dämpare , whispern är däremot laglig.
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Slaskmack 10 okt 2008, 11:30

buckshot2000 skrev:Cyclone fungerar inte med stor shroud eftersom shrouden är så tjock att den tar i luftuben ! , Whispern har en speciell ventil som flyttar ner luftuben långt ner bort från pipan.

Jag tycker helt klart du skall köpa en Whisper , den är så vitt man kan jämföra objektivt lika tyst som en lika lång pipa med en påskruvad dämpare , whispern är däremot laglig.

Jo det lutar nog åt en Whisper. Synd bara för jag är mer sugen på Cyclonkonstruktionen.
Men det kanske blir fler bössor i framtiden.

Är Whispern svår att öka effekten på om det blir att jag söker licens på den till sommaren?
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav scratch 10 okt 2008, 12:00

jag kan fatta att du är mer intresserad av en cyclone då den stocken är lite finare i mina ögon. Men det är ju inte svårare än att bygga en egen stock till whispern så får du en go bössa. Bara att skaffa en grovfräst stock och mecka lite :wink:
Annars så finns det ju många andra märken som också har shroudade pipor om du inte gillar whisper modellen
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Walle 10 okt 2008, 18:31

Tjena, köp du ett Whisper, grymt härligt gevär.
Har liknande planer som du faktiskt på min Whisper. Den är nu licensfri vilket kommer att duga under vintern till plinkning som du säger. Men sen till våren/sommaren så kommer jag att söka skyddsjaktslicens på bössan då jag är en aktiv jägare och jagar på vissa gårdar där hagelgeväret smäller för mycket, eller att kulfånget inte räcker till för en vanlig 22:a.
Har den tyngre hammaren hemma till whispen samt fjädern som krävs. Får isär bössan utan problem men fattar inte vad som är nästa steg.
Någon som utförligt kan berätta? Tro nu inte att det här bara är något bussträck, det här är första inlägget för mig mm jag vet, är lätt att få den uppfattningen då att bösan kommer att användas till att skjuta sparvar mm. Nu är så inte fallet.
Tack på förhand.
Mvh.
Walle

Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Piledriver 10 okt 2008, 18:38

Vikten/fjäderstyrningen skall placeras i hammaren med "huvudet" före, sedan träs fjädern över styrningen
som nu sticker ut ur hammaren.-på med "locket" (ca. 2-3 varv från bottenläget)..
Piledriver.
Piledriver

Tackad: 4 gånger i 2 inlägg

Inläggav öberg 10 okt 2008, 18:43

Walle skrev:Tjena, köp du ett Whisper, grymt härligt gevär.
Har liknande planer som du faktiskt på min Whisper. Den är nu licensfri vilket kommer att duga under vintern till plinkning som du säger. Men sen till våren/sommaren så kommer jag att söka skyddsjaktslicens på bössan då jag är en aktiv jägare och jagar på vissa gårdar där hagelgeväret smäller för mycket, eller att kulfånget inte räcker till för en vanlig 22:a.
Har den tyngre hammaren hemma till whispen samt fjädern som krävs. Får isär bössan utan problem men fattar inte vad som är nästa steg.
Någon som utförligt kan berätta? Tro nu inte att det här bara är något bussträck, det här är första inlägget för mig mm jag vet, är lätt att få den uppfattningen då att bösan kommer att användas till att skjuta sparvar mm. Nu är så inte fallet.
Tack på förhand.
Mvh.

Välkommen till forumet Walle!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav scratch 10 okt 2008, 19:03

Jag tycker personligen att man inte skall skriva information om hur man drar upp ett gevär i anslagsenergi, bara för att en person säger att den enbart har goda intentioner. Nu tror jag att den som skrev lite högre upp har goda intentioner, men sådan information kan missbrukas! Dessutom så har det varit fler och fler skjutningar mot folk som det skrivits ganska högjutt om här i forumet. De typerna som ligger bakom dessa skjutningar bör inte ha tillgång till denna informationen...för dessa skjutningar skadar luftvapensporten generellt är jag ganska säker på.

Sorry om jag framstår som en stel gammal paragrafryttare. Men ett fullpower PCP är faktiskt jävligt farligt i fel händer
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Airrifles 10 okt 2008, 19:24

Frågan är ju bara om inte dessa felaktiga händer satsar mer på att få tag på ett olagligt krutvapen (kriminell typ) alternativt en billig fjäderbössa (omdömeslös snoris).
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav scratch 10 okt 2008, 19:33

Klart att kriminella "torpeder" inte kommer att använda något luftvapen. De är inte de jag syftar på. En 10 joule´s bössa går in 10cm i köttvävnad pointblank och har tillräckligt med kraft för att spräcka pannbenet på någon. En 45-50 joules bössa gör detta på 100 meter, har jag fått förklarat för mig. Inte så konstigt att de är licensbelagda.
Användarvisningsbild
scratch

Nästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |